نگاره ای از رضا عباسی

جوانِ قرن هفدهمی در حال کتاب خواندن

جوانِ قرن هفدهمی در حال کتاب خواندن
موضوع آثار تک برگی رضاعباسی در دهه 1590 میلادی در دو دسته وسیع جای می گیرد
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
کد خبر :  ۱۳۸۵۹۳

جوان کتاب خوان/ امضای رضا عباسی/ حدود 1035 هجری مقارن با 1625 میلادی/ آبرنگ مات و طلا و مرکب روی کاغذ/ 14.5 در8 سانتی متر/ موزه بریتانیا/ اقتباس از نگاره ای از محمدی

 

 

موضوع آثار تک برگی رضاعباسی در دهه 1590 میلادی در دو دسته وسیع جای می گیرد: چهره جوانان درباری از هر دوجنس و پیرمردانی که ممکن است کارگر باشند یا درویش و یا از قشری نامعین. نوع اول چهره ها، خواه نقاشی خواه طراحی، در بیشتر قرن شانزدهم متداول بود و در قرن هفدهم نیز رایج ماند. طراحی چهره درویشان و دیگر غیر درباریان با اقبال فوق العاده رو به رو شد. با این که شاه عباس در سال 1593میلادی صوفیان را سرکوب کرد، نویسندگان اغلب برای رساندن فروتنی  افراد آن ها را درویش می خواندند.

شاه عباس پس از پیروزی بر ازبکان پایتخت کشور را از قزوین به اصفهان منتقل کرد. دوازدهم نوامبر سال ۱۵۹۸ میلادی شهر اصفهان یک بار دیگر پایتخت ایران شد.

با انتقال پایتخت به اصفهان در کتابخانه سلطنتی تغییراتی رخ داد. رضا عباسی دیگر با دربار کار نکرد و پس از مدتی که به دربار بازگشت سبکش بسیار تغییر کرده بود.سرعت خطاطانه ی طراحی ها، ریزه کاری قلم مو و ظرافت بافت نقاشی های اوجای خود را به خط های ضخیم در طراحی ها و غلبه رنگ های ارغوانی و اخرای زرد در نقاشی های او داد. اکنون در همه آثار او سنگینی بدن ها روی پایین تنه بود و ران های خربزه ای شکل و شانه های باریک در تصاویر زنان و مردان به سنگینی پایین تنه می افزود.

درنگاره بالا با وجود بازگشت به شکل بالاتنه باریک و کشیده دهه های 1560و 1570، او به جوان چهره ای قرن هفدهمی داده است، با ابروانی پیوسته و پرپشت و گونه های گرد و لب های نمایان.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر