نوروزی: مسئولان هنر انقلاب را بین جوانان حفظ کنند / هنر باید باعث بیداری فطرت مردم شود / بخشی از به ثمر رسیدن انقلاب مدیون هنر است

نوروزی: مسئولان هنر انقلاب را بین جوانان حفظ کنند / هنر باید باعث بیداری فطرت مردم شود / بخشی از به ثمر رسیدن انقلاب مدیون هنر است
حشمت‌الله نوروزی گودرزی از هنرمندان خوش‌نویس مرکز تجسمی حوزه هنری، «هنر» و «انقلاب» را دو مقوله ارزشمند دانست و گفت: مسئولان حواسشان را جمع کنند هنر انقلابی در بین جوانان حفظ شود.
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
کد خبر :  ۱۳۸۴۸۲

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، حشمت‌الله نوروزی گودرزی؛ هنرمند خوش‌نویس، در مورد هفته هنر انقلاب اظهار کرد: جالب است بدانید کلمه «هنر» از دو واژه «هو» و «نر» به معنای «مرد خدایی» است و به طور طبیعی فردی که وارد عرصه هنر می‌شود باید به فضایی وصل شود که از آن فضا با عرفان و معنویت نام می‌بریم و شخصی که با هنر خود زندگی می‌کند به تعالی و کمال خود نیز فکر می‌کند و انسان به عنوان اشرف مخلوقات در ذات خود رازهایی دارد و خداوند در معاد او قرار داده؛ از جمله هنر که ذره‌ای از زیبایی خداست و او به اشرف مخلوقات بخشیده است.

وی ادامه داد: «هنر» بازتاب زیبایی خداست و مهم است که هنر پیام داشته باشد، پیامی که مردم را به آگاهی برساند و سرنوشتشان را تغییر دهد و جامعه را به مسیری هدایت کند که در جستجوی آن هستند و فطرت آنها با هنر بیدار شود و این بیداری باعث می‌شود که بتوانند راه کمال و سعادت را طی کنند.

این هنرمند کشورمان مضامین نهفته در شاخه‌های هنری از جمله شعر و موسیقی، خوش‌نویسی و نقاشی را حاوی وظایفی دانست و گفت: هنر در شکل‌های مختلف وظایفی دارد، هنرمند بر خود می‌بالد که اینطور سرشته و خلق شده و از یک سو خود را متعهد می‌داند که بتواند با خلق اثر هنری خود به جامعه کمک کند و بر عرصه‌های مختلف جامعه تأثیر بگذارد و باید جلوه‌ای که به عنوان یک وظیفه در نهادش وجود دارد را نشان دهد. چه خوب است که ابتدا هنرمند به آن درک و آگهی برسد و خود را موظف و مسئول بداند که به نحو احسن انجام وظیفه کند و در خدمت مردم باشد و این فداکاری ارزشمند است و می‌تواند بازتاب خوبی داشته باشد و می‌تواند ثبت ملی شود و هنرمند به عنوان خدمتگذار کمک کرده تا اهداف مهم جامعه با سرعت بیشتری محقق شود.

نوروزی با اشاره به برخی وقایع تاریخی کشور و نقش هنر در وقایع، و ضرورت ارتباط هنرمندان با جامعه پس از تحولات اجتماعی، اظهار کرد: در جریان یک رخداد چون انقلاب اسلامی می‌توان گفت بخشی از به ثمر رسیدن انقلاب مدیون هنر است و شعارهایی که مردم در جریان فعالیت‌های انقلاب اسلامی سر می‌دادند، طراحی همین شعارها یک هنر بود در حالی‌که با زبان ساده نمی‌توان مضامین و خواست جامعه را بیان کرد و نیازمند این بود که پیامی در قالب شعار ابتدا به دل مردم بنشیند و حاوی پیام مورد نظر باشد و این زبان می‌تواند شعر، موسیقی و هر هنر گویای دیگری باشد و این هنرها چقدر در معرفی هنر انقلاب به مردم کمک کرد و نشان دادند چه مقدار انقلاب اسلامی ارزشمند است و چه میزان عیار بالایی دارد.

نوروزی خاطر نشان کرد: در همین برهه تاریخی جامعه نیاز دارد که به هنر انقلاب بیشتر توجه شود و در شکل‌گیری انقلاب هنرمندان با جامعه درآمیختند و نقش خود را ایفاء و انجام وظیفه کردند تا این انقلاب به ثمر نشست، حتی جوانی که شهید شد اوج هنر را داشت و به وصال رسید و از این دنیا دل کند و به فراتر از دنیا توجه داشت و هنرمندان منعکس‌ کننده متفاوت مسائل جامعه هستند بر اساس سرشت ذاتی خود و شاید نتوان بر اساس معیار عنوان کرد هنر چند درصد در شکل‌گیری انقلاب نقش داشته، اگر هنر همسو با جریان انقلاب نبود، این جریان انقلابی به کدام سمت هدایت می‌شد و چقدر حفظ می‌شد؟

این هنرمند کشورمان در بخشی از این گفت‌وگو به هفته هنر انقلاب اشاره کرد و راجع به الزامات توجه به هنرمندان این عرصه گفت: در بسیاری از مسائل به درستی فرهنگ‌سازی نکردیم و همین موضوع دردسرهای بسیاری بر ما تحمیل کرده، به نظرم هنر فعلی تأثیر کمتری در نسل فعلی گذاشته، فضای مجازی بسیاری از راه‌ها را برای جوانان کج کرده و بخشی از جوانان که به هنر گرایش داشتند به سمت هنر غربی رفتند و مسئولان ما باید بیش از این حواسشان را جمع کنند زیرا این انقلاب با ریختن خون‌های بسیاری از مردم به ثمر رسیده و حفظ کردن آن واقعاً کار مشکلی است و لازم است به درستی فرهنگ‌سازی کنیم. متأسفانه حضور هنر انقلابی در بین جوانان خیلی کمرنگ شده و این دغدغه و گِله‌ای است که دارم.

نوروزی در ادامه حمایت از هنرمند انقلاب را نیاز مهم عنوان کرد و افزود: هنرمند تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهد از زندگی کردن با هنر خود جدا شود چرا که هنر با ذات او آمیخته شده است و تمام تلاش هنرمندان هم تربیت نسل جوان است، اما اگر همان جوان به درستی هدایت نشود تمام زحمات به هدر می‌رود.

وی به وقایع خوب دهه‌های هفتاد و هشتاد در زمینه هنر انقلاب اشاره و اظهار کرد: چنان آثار خوبی خلق شد و خوب معرفی شد در حالی‌که رسانه‌ها در حال حاضر در این عرصه عملکرد درستی ندارند و باید پرسید چه هنری را به مخاطب عرضه می‌کنید و چه ارزش و مفهومی دارد؟ «هنر» و «انقلاب» هر دو مقوله بسیار ارزشمندی هستند و ما کاملاً به هر دو اعتماد داریم، انقلابی که در کشور ما اتفاق افتاده بسیار زیبا و ارزشمند است.

نوروزی گفت: چقدر خوب است وقتی هنر با انقلاب آمیخته می‌شود در جامعه حفظ شود و لازم است قدم‌هایی که برای ثبات و حفظ هنر انقلاب در دو دهه قبل اتفاق افتاد، استمرار یابد. ما دوست نداریم این حضور کمرنگ شود و ثبات خود را از دست دهد و امیدوارم به جایگاه هنر انقلاب توجه جدی شود تا هنرمند بتواند آنچه را با تمام وجود به دست آورده‌ است بدون کاستی در خدمت مردم قرار دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر