آیین اختتامیه اولین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان گیلان

آیین اختتامیه اولین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان گیلان
همزمان با ششمین جایزه ملی فیروزه آیین اختتامیه اولین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان گیلان برگزارشد
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
کد خبر :  ۱۳۷۵۸۹

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، همزمان با ششمین جایزه ملی فیروزه آیین اختتامیه اولین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان گیلان برگزارشد

همزمان با ششمین جایزه ملی فیروزه آیین اختتامیه اولین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان گیلان در حوزه عروسک، نوشت افزار و طرح و بسته بندی کالاهای فرهنگی صبح روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه در سالن وارش مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا(ص) شهر رشت برگزارشد

دکتر فیروز فاضلی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تقدیر از مسئولان طراح و مجری اولین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان گیلان حاضر در این آیین از  سمیراصفاری فائزه ،شناور،ماسوله،پریسا لطیفی و دکتر رضا ابیاک جهت برگزاری چهار وبینار اخیر تجلیل کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در بحث هنربیان کرد:هیچ چیز در این عالم ماندگار نخواهدشد مگر آنکه لباس هنر به خود بپوشد .هرچیزی در پیوند باهنر ماندگار خواهدشد چگونه گفتن مهم است زیرا چگونگی ها می مانند اگرنه انسانها به گفتن عادت می کنند.

 

 

 

دکتر فاضلی در حوزه عروسک به نوع همذات پنداری با عروسک داستان "چشم های دکمه ای من" نوشته زنده یاد بیژن نجدی و بازگشت به دوران کودکی جلال آل احمد در داستان"سنگی برگوری " پرداخت و بااشاره  به موضوع دوران کودکی از دیدگاه فروید، لاکان و اریکسون گفت:اگر انسان بخواهد بیش ازحد شادی یا گریه کند رجعتی به کودکی می کند که در رهایی همه کار انجام می دهد.هنر مارا به دوران کودکی و رهایی بر می گرداند. توجه به قدمت نقش عروسک جشن انگورچینان در فصل پاییز و گریستن مغان و خون سیاوشان  نشاندهنده تاریخچه عروسک است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان پیشرفت طرح و بسته بندی کالای فرهنگی گیلان را حائز اهمیت برشمرد و با توجه به نقش بسزای بسته بندی در اقتصاد هنر تاکید کرد: هنر عرضه کردن است باید هنر عرضه کردن را داشت.

دکتر فاضلی با اشاره به معاذیر کرونا ابراز امیدواری کرد شناخت و بهره مندی از هویت هنرمندان در مسیر برگزاری جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی  برای سالهای آتی مدنظر قرار گیرد.

دکتر کاظم فلاحی مسئول پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و دبیر اولین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان گیلان به مشارکت۲۴۲ اثر از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در این جشنواره اشاره نمود و از حسن همکاری معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تقدیر کرد.

 

 

 

دکتر فلاحی باتوجه به محدودیت در حوزه اجرا بواسطه کرونا و کووید۱۹ گفت: پس از مقبولیت طرح این جشنواره در تهران فراخوان و دریافت آثار ازطریق فضای مجازی انجام گرفت .

وی با تاکید براینکه در سالهای اخیر توسط متولیان هنر در بحث تولید و توزیع محصولات فرهنگی استان گیلان و در زمینه اقتصاد فرهنگ وهنر گام های موثری برداشته شده است بیان کرد: ۳حوزه تعریف شده در این جشنواره از هنر و فرهنگ بومی گیلان با شناسایی و مشارکت هنرمندان بسیار مثبت بازنمایی شده وبا پیشرفت روند کار شناسایی افراد ،کمیت وکیفیت آثار فزونی یافته است.

دبیر اولین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان گیلان با اشاره به دریافت و ارزشیابی ۷۶مورد عروسک ، ۹۱ مورد نوشت افزار و ۶۰ مورد طرح و بسته بندی کالای فرهنگی به ارتقاءرتبه دوم استان گیلان از رتبه دوازدهم در سطح کشور خبرداد و گفت: تداوم حمایت در بخش های مختلف جشنواره که با هدف شناسایی ، سازماندهی و تشکیل بانک اطلاعاتی در خصوص هنرمندان است پس از اختتامیه حائز اهمیت میباشد.

سمیرا صفاری استاد دانشگاه و از داوران اولین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان گیلان در بخش طرح و بسته بندی کالای فرهنگی به نمایندگی از هیات داوران جشنواره ضمن خیرمقدم به مدعوین حاضر و مجازی گفت: هنر در بطن خود رسالتی عظیم بردوش دارد و می تواند حاوی پیام عشق و محبت، فرهنگ و هویت یک ملت باشد.

ایران همواره در طول تاریخ خاستگاه هنرهایی باشکوه بوده و در واقع گرایش درونی و ریشه دار مردم ایران به گنجینه های اصیل ایرانی_اسلامی از اصالت آرمانی و اعتقادی ای که در ضمیر ایرانیان وجودداشت نشات می گیرد.

آنچه برای هنرمند در خلق یک ایده ودرقالب یک اثرهنری در اولویت است تلاش برشناخت هویت اعتقادی، ملی و فرهنگی خوبش و سپس بیان آن بن مایه ها درقالب اثری است که بتواند بامخاطب معاصرارتباط گرفته و پیام خودرا منتقل کند.

قطعا در این میان پرداختن به زوایای مختلف یک موضوع و بهره گرفتن هرچه بیشتر از ذات خلاقه ی انسانی، تکنیک های متعدد و بیان آن با مدد از رسانه های مختلف بسیارمهم است.

اسلوب های مختلف هنری هریک به فراخور کیفیت و قابلیت خود ارتباط ویژه ای با مخاطب برقرار میکند و قاعدتا هنری که متعهد به انسانیت، باورهای مذهبی و فرهنگی باشد تاثیری عمیق تر داشته و طبیعتا در آینده فرزندانمان و شکل گیری بینش والاتری در آنها نسبت به زندگی و ماهیت آن اثرگذار است.

امید که همواره بادرک و بینشی عمیق نسبت به اهمیت ایده پردازی، خلق آثارهنری ومیزان تاثیرگذاری آن ها در اعتلای هرچه بیشتر اندیشه، هنر وفرهنگ ایرانی اسلامی مان ونیز معرفی آن به همگان گام برداریم .

در پایان آیین اختتامیه اولین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان گیلان  از زهراطاهری نیا رتبه سوم ، انسیه شمسی رتبه دوم وسیده زهرا موسوی رتبه اول در بخش عروسک، سمیه منجم رتبه سوم، مریم پورفضل رتبه دوم، مینا رحیماد فومنی رتبه اول در بخش نوشت افزار ، مرضیه علیزاده رتبه سوم، علی اکبرمطلق زاده رتبه دوم و نیلوفر نیک قلب رتبه اول در بخش بسته بندی کالا ،از سیده منصوره قیمی ، امیرثابت و نوشین نقوی داوران بخش عروسک، شهناز فرخزاد، فائزه شناورماسوله و پریسا لطیفی داوران بخش نوشت افزار و زهرا سمیع املشی، سمیراصفاری و دکتر رضا ابیاک داوران بخش طرح و بسته بندی کالای فرهنگی با اهدای لوح، تندیس و جایزه نقدی از سوی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، رییس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، معاون پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ومدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت تجلیل شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر