فراخوان فصل نخست نمایشگاه آثار هنری رویداد فرهنگی، هنری "باغ و گلستانم آرزوست"

فراخوان فصل نخست نمایشگاه آثار هنری رویداد فرهنگی، هنری
فراخوان فصل نخست نمایشگاه آثار هنری رویداد فرهنگی، هنری "باغ و گلستانم آرزوست" به همراه راهنمای خلق اثر
پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
کد خبر :  ۱۳۷۵۸۱

 

انجمن عمارات محروسه ایران با حمایت مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و شهرداری منطقه 12 (قلب طهران)، در نظر دارد نخستین نمایشگاه دوره ای سالیانه آثار هنری با موضوع گلها وگیاهان بومی ایران را به مناسبت روز ملی گل و گیاه (25 خرداد) از تاریخ 20 تا 30 خردادماه 1400 برگزار کند.

این رویداد که در هردوره، به یکی از مناطق مختلف ایران فرهنگی تعلّق خواهد گرفت و در فصل نخست به گلها، گیاهان و آثار بومی بافت تاریخی طهران می پردازد، دارای برنامه های جانبی با همکاری دیگر تشکّل های هنری، تخصّصی و حرفه ای مرتبط با گل و گیاه است.

رویداد فرهنگی - هنری "باغ و گلستانم آرزوست" دارای رویکرد پژوهش محور و کاربردی با تکیه بر فعالیتهای مستقل مردمی، غیر انتفاعی عام المنفعه، عاشقانه و مسئولانه عموم جامعه (مخصوصا اشخاص متخصص و فرهیخته علمی، فرهنگی و هنری) در راستای پاسداشت و حراست از هنر، فولکلور و تنوع فرهنگی / زیستی و هویت سنتهای محلی و بومی نواحی مختلف ایران فرهنگی (ایرانشهر) است.

اهداف رویداد عبارت است از:

احیای گلها و گیاهان ایرانی در عمارتهای تاریخی

به کارگیری فرهنگ و هنر در پیوند گلها و گیاهان ایرانی با عمارتهای تاریخی

بازآفرینی جایگاه، نقش و ارزش جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و هنری گلها و گیاهان بومی و محلی ایران

از علاقه مندان حضور و مشارکت در این نمایشگاه دعوت می شود، ضمن مراجعه به پوستر فراخوان، جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط خلق آثار و چگونگی مشارکت داوطلبانه، از طریق راه های ارتباطی ذکر شده، آگاهی بیشتر کسب نمایند.

 

 

راهنمای خلق اثر

فصل نخست رویداد فرهنگی – هنری "باغ و گلستانم آرزوست"

سال  1400 خورشیدی

موضوع: گلها و گیاهان بومی از منظر ادبیات ایران

با تکیه بر گلها، گیاهان و آثار بومی بافت تاریخی طهران

رشته های هنری:

نگارگری ( گل و مرغ، تذهیب و تشعیر )، خوشنویسی و نقاشی خط، طراحی سیاه قلم

نقاشی پشت شیشه و آینه، نقاشی لاکی و نقاشی ( روی پارچه، چوب، سنگ، سفال، گچ، کاشی )

این راهنما در راستای هدایت هنرمندان گرامی برای خلق آثار، متناسب با موضوع رویداد (از نظر مضامین و محتوا) می باشد که می بایست مورد توجه قرار گیرد.

در صورت داشتن هرگونه سؤالی می توانید ازطریق اطلاعات تماس در انتهای این راهنما، ارتباط بگیرید.

چالش، اهمیت و کاربرد موضوع:

سرزمین پهناور ایران فرهنگی، به واسطه تنوع زیستی و فرهنگی و با تکیه بر تاریخ و پیشینه غنی خود، از جمله سرزمین هایی است که عناصر زیستی و فرهنگی بومی و محلی آن و مخصوص همان منطقه، قابل شناسایی و ردیابی است.

در دهه های اخیر، به واسطه یکسان سازی و جهانی سازی فرهنگها و ارتباطات فرا محلی و فرامنطقه ای، متاسفانه، بسیاری از زوایای آن در حال یکنواختی و فراموشی است.

یکی از مهمترین عناصر در معماری و باغهای ایرانی که پیوند نزدیکی با طبیعت دارد، گلها و گیاهان می باشند.

با توجه به این تنوع زیستی و فرهنگی در نقاط مختلف ایران، شایسته است بار دیگر، کاربرد گلها و گیاهان در نقاط مختلف ایران و بر اساس ویژگیها و پیشینه بومی آن، مورد توجه قرار گیرد.

از آنجا که یکی از مهمترین منابع شناسایی گلها و گیاهان بومی، نوشتارهای مکتوب و در رأس آن ادبیات ایران می باشد، لذا قصد آن داریم با تکیه بر اشعار و ادبیات ایران، به خلق آثار هنری از گلهای و گیاهان مناطق مختلف، در رشته های هنری عنوان شده بپردازیم.

در ادامه، این مجموعه هنری، مورد توجه گیاهشناسان علمی قرار خواهد گرفت تا پس از برانگیختن ذوق هنری آنها از طریق آثار هنری، با بررسی ویژگیهای بومی گیاهان و با استفاده از تخصص مهندسان فضای سبز و طراح منظر مخصوصاً در حوزه باغ سازی و باغ آرایی، کاربرد این گلها و گیاهان که دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی در ایران می باشند، مورد مطالعه قرار بگیرد.

... و در نهایت، سعی می شود با تکیه بر اطلاعات جمع آوری شده که آمیخته ای از ویژگیهای تاریخی، فرهنگی، علمی و طراحی خواهد بود، برای نقاط مختلف ایران، با توجه به ارزشهای بومی و محلی، گونه های مختلفی از باغچه ها و باغهای ایرانی تعریف شود تا نسبت به حفاظت و احیای گلها و گیاهان در مجموعه ها و عمارت های تاریخی، برنامه ریزی شایسته صورت پذیرد و هر کدام از باغها و عمارتهای تاریخی ضمن حفظ اصالت و پیشینه خود، دارای اصول طراحی بومی و محلی همان مناطق باشد.

هریک از فصلهای (دوره) رویداد فرهنگی - هنری "باغ و گلستانم آرزوست"، به یکی از نواحی مختلف ایران، اختصاص پیدا می کندکه فصل نخست آن به گلها، گیاهان و آثار بومی در بافت تاریخی طهران پرداخته می شود.

مضامین و محتوای اثر هنری:

1- نظر به اینکه موضوع بومی فصل نخست این رویداد، مربوط به بافت تاریخی طهران است، آثار خلق شده باید در ارتباط با گلها، گیاهان و آثار بومی این منطقه باشد.

لیست گلها و گیاهان این مجموعه در پیوست همین راهنما ارائه شده است.

2- هنرمندان می توانند برای استفاده از اشعار مرتبط به منابع کتاب و وبسایت معرفی شده در ضمیمه این راهنما مراجعه کنند.

اولویت پذیرش:

1- آثار خلق شده بصورت ترکیب خوشنویسی و نگارگری که با همکاری مشترک هنرمندان خلق شده باشد، در اولویت پذیرش قرار خواهند گرفت.

2- در راستای پیوند بین طراحی های برجسته با آرایه های معماری و ارتقای رشته های مربوط، آثاری که طراحی و اجرای آن، قابل استفاده در آرایه های معماری (گچ بری، کاشی، آینه، آجرتراشی و ... ) باشند، در اولویت پذیرش قرار خواهند گرفت.

3- آثاری که پیوند بومی و محلی با اشعار محلی، آثار، آرایه ها و نقوش محل برگزاری و یا منطقه محل برگزاری (همچون بناها، عمارات تاریخی و عناصر آن) داشته باشد و یا موجب نمایاندن و برجسته نمودن آن باشد، در اولویت پذیرش قرار خواهند گرفت.

به عنوان مثال: نقوش گل و گیاه و اسلیمی و ...در آرایه های معماری همچون کتیبه نماهای جداره شهری و عمارات، نقوش آثار هنری منقول مکتب طهران در موزه ها همچون دربها و قاب آینه لاکی، گلها و گیاهان در سفرنامه های مربوط به بخش طهران، گلها و گیاهان موجود در فضاهای تاریخی قدیمی و یا موجود (همچون باغ لاله زار، نگارستان، گلستان)، طرح های ترکیبی خلاقانه (ترکیب تصاویر و نمادهای اجتماعی و شهری طهران با گل و گیاه و یا بیان اسلوبهای مختلف نقوش در یک یا چند تابلو)، بیان هنرمندانه گلها و گیاهان زینتی با بهره گیری از فلور (گونه های گیاهی) تهران به اسلوب گذشته، استفاده از گل و گیاه در تزئین آرمها، نشان ها و نمادهای قدیمی، ترکیب گل و گیاه و نقوش مرتبط با عمارات تاریخی طهران و ...

4- در بخش خوشنویسی، ابیات و اشعار دارای واژه ها و اصطلاحات مربوط به باغ و فصل بهار ( مثل چنارستان، سروستان، بهارستان، گلستان، بوستان، نارنجستان، نگارستان، فردوس، پردیس، گلزار، لاله زار، شکوفه، غنچه و ...) و اسامی گلها و گیاهان با تأکید بر تنوع زیستی گونه های گیاهی طهران، قابل پذیرش است.

در این بخش، استفاده از شیوه تحریر رایج در طهران قدیم (همچون کتیبه ها، نشریات و روزنامه ها، نسخ و آثار خطی و ...) دارای اولویت است.

5- شایسته است هنرمندان همراه با خلق اثر، بیانیه مربوط به اثر را ارایه نمایند. همچنین نوشتار هنرمند که ناشی از احساس و خاطرات خود و پیوند ذهنی و روحی سوژه خلق شده با بوم و جامعه محلی باشد، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

برگزارکننده: انجمن عمارات محروسه ایران

مدیر رویداد:  حامد دریایی فرد جهرمی  /  مدیر هنری و اجرایی نمایشگاه:  تینا نجف کنی

تمام حقوق مادی و معنوی این رویداد، برای "انجمن عمارات محروسه ایران" محفوظ می باشد.

عاشقانه، در رویدادهای فرهنگی- هنری، ما را در پاسداری از داشته های فرهنگی ایران همیاری کنید.  

اطلاعات تماس:

ایمیل دبیرخانه:  PersiaPMA@GMail.com 

PersianGardenArt    : Instagram

09359737742  :whatsapp

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر