تفریحات سالم در مکتب‌خانه طنز

تفریحات سالم در مکتب‌خانه طنز
داستان «تفریحات سالم» اثر عمران صلاحی در هشتاد و هفتمین مکتب‌خانه طنز با حضور رضا ساکی تحلیل و بررسی شد. فیلم این کارگاه هم‌اکنون در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گرفت.
سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
کد خبر :  ۱۳۷۵۳۹

داستان «تفریحات سالم» اثر عمران صلاحی در هشتاد و هفتمین مکتب‌خانه طنز با حضور رضا ساکی  و تعدادی از علاقه‌مندان به طنز و طنزنویسی تحلیل و بررسی شد.

 

مرحوم عمران صلاحی طنزنویس خوش ذوق و شناخته شده کشور، داستانی دارد به نام تفریحات سالم که در این مکتب‌خانه از زوایای مختلف بررسی و تکنیک‌ها و ترفندهای طنزنویسی آن بیان شد.

 

پیشنهاد می‌کنیم قبل از دیدن این جلسه از مکتب‌خانه طنز داستان طنز «تفریحات سالم» اثر عمران صلاحی را در اینجا بخوانید.

 

تماشا و دریافت هشتاد و هفتمین مکتب‌خانه طنز

 

عمران صلاحی، داستان تفریحات سالم را با شیوه موجزگویی و هنرمندانه به رشته‌ تحریر در آورده و از نبود زیر ساخت‌های قوی برای برنامه‌ریزی درست در جامعه با نگاهی متفاوت آن را نقد کرده است.

در این داستان، آن‌چه را که نویسنده بیان کرده و آن را ساخته و پرداخته، در ظرافتی خاص خراب می‌کند و مجدد بنایی جدید را با ارتفاع بیشتری از نو می‌سازد.

همچنین در این روایت به ظاهر ساده و خودمانی، مفاهیم عمیقی وجود دارد که نویسنده با گوشه و کنایه به آن پرداخته است.

 

در قسمتی از این داستان وقتی محکوم از شیر می‌پرسد حالا چطور می‌شود؟ و شیر در پاسخ به او می‌گوید بالاخره یک طوری می‌شود. این دقیقا نشان از آینده‌ای نامعلوم و بدون برنامه‌ریزی دارد و بیان‌گر اتفاقی است که هر روزه با آن رو به رو هستیم!

 

در پایان رضا ساکی مدرس این کارگاه مهم‌ترین نکته برای طنز نوشتن و خنداندن را نیاز به ایده، حرف و نگاهی متفاوت به دنیا و اجتماع دانست که با روش‌های ساده و تاثیر گذاری همچون استفاده از حکایت و متل ها قابل طرح است.

برای شرکت در جلسات بعدی مکتب‌خانه طنز کافی است در زمان برگزاری روی لینک مربوطه کلیک کنید و سپس گزینه مهمان را انتخاب کنید و پس از نوشتن نام خود وارد وبینار شوید.

 

 

 

 

 

ارسال نظر