فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز

فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز
نگاهی به کتاب «فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز» اثر دکتر محمدرضا اصلانی
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
کد خبر :  ۱۳۷۴۵۴

 

 

کتاب «فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز» اثر محمد رضا اصلانی؛ در چاپ اول از سوی نشر کاروان راهی بازار کتاب شد و پس از آن با ویرایش تازه توسط انتشارات مروارید منتشر شد. این مجموعه شامل فرهنگی تخصصی در زمینه‌ طنز در ایران است. این کتاب مشتمل بر مدخل‌هایی است که به حیطه‌های مختلف طنزهای نوشتاری و گفتاری و نمایشی می‌پردازد. گفتنی است که بیشتر این مدخل‌ها شامل نمونه‌هایی از مشهورترین و مطرح‌ترین آثار طنز در ادبیات فارسی است.

 

کتاب حاضر دارای مدخل‌های خاص فرهنگ ایرانی مانند تعزیه، کمیک، جشن انگورچینی، خروس بازی، کاریکلماتور و... است. و همچنین شامل مدخل‌های خاص فرهنگ غربی مانند خنده‌ کارناوالی، ضیافت دلقک‌ها و... و مدخل‌های خاص فرهنگ عربی مانند ادبیات  نوادر  و ... است.

 

گفتنی است که  در این کتاب ریشه‌شناسی واژگان و معادل‌های هر مدخل در زبان‌های دیگر نیز فراهم شده است. با توجه به این ویژگی‌ها این اثر می‌تواند مرجع معتبری برای تمام کاربران حرفه‌ای و خوانندگان و علاقه‌مندان عادی طنز باشد.

 

محمدرضا اصلانی (همدان) در بیست و یکم و خرداد ماه سال1347 در تهران متولد شد. وی دکترای رشته‌ زبان شناسی همگانی دارد. از او تاکنون چند کتاب و مقاله در نشریات مختلف چاپ شده است. اولین کتاب او با نام «بهرام صادقی، دفتر هفتم چهره‌های قرن بیستمی ایران» در سال 1381 و دومین کتابش با نام «صادق چوبک ,دفتر دهم چهره های قرن بیستمی ایران» در سال 1383 منتشر شد. این نویسنده در سال 1378 برندة جایزة قلم بلورین ششمین جشنواره مطبوعات و به عنوان بهترین منتقد ادبی سال برگزیده شد. و همچنین در سال 1382 رتبه‌ اول سومین جشنواره کتاب معلم را کسب کرد.

 

کتاب «فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز» در قطع رقعی در 400 صفحه؛ شامل بیش از 300 مدخل و بیش از 100 مدخل دایرة المعارفی و همراه با نمونه‌های متعدد برگزیده از آثار شاخص ادبیات ایران و جهان است که توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.

 

ارسال نظر