سلوک در سه سوت

سلوک در سه سوت
نثر طنزی از گیتی صفرزاده
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
کد خبر :  ۱۳۷۳۴۶

کتاب سلوک در سه سوت که از زمان انتشار در طی کمتر از سه ماه پنج بار تجدید چاپ  و موفق به کسب رتبه پرفروش‌ها شده است، بی‌شک یکی از اتفاقات مهم ادبیات امروز ما به شمار می‌آید. شور و شوق تازه‌ای که انتشار این کتاب در فضای رخوت‌آلود صنعت نشر کشور ایجاد کرده، نشان می‌دهد که اثر خوب همیشه دیده و خوانده می‌شود و کشف موضوعات مورد علاقه مردم باعث جذب آن‌ها به کتابخوانی می‌شود. البته نباید توانایی مولف را در ارائه مباحث مورد علاقه دست کم گرفت. مولف کتاب سلوک در سه سوت خود می‌گوید: روزها و هفته‌های بسیاری را در این اندیشه سپری کردم که چطور می‌شود از ماست کره گرفت. حتی به سراغ تجربیات ادبی سایر کشورها در این زمینه رفتم. و حالا فکر می‌کنم که موفق شده‌ام. مولف در جدیدترین گفتگویی که با نشریه ادبی «بگرد تا بگردیم» انجام داده با اشاره به اهمیت شناخت جامعه و مردم گفته است: «متاسفانه مشکلی که همیشه در میان اهل قلم و ادب و بروبچه های روشنفکر این مملکت وجود داشته این بوده که با نیازهای جامعه‌شان آشنا نبودند.» مولف سپس ذکر می‌کند: «من با حضور شبانه‌روزی در تاکسی‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس و واگن‌های متروی شهر متوجه شدم که نیاز اصلی مردم ما امروز این است که چطور می‌شود سه سوته به همه چیز رسید.»

مولف در پاسخ خبرنگاری که از وی پرسید: «حالا چرا سلوک را انتخاب کردید؟» گفت: «برای اینکه رسیدن به آب و نان و پول در سه سوت، احتیاج به شرایط خاصی دارد که برای همه مهیا نیست و من می‌خواستم یک اثر مردمی بنویسم که برای همه افراد جامعه قابل استفاده باشد.»

 

منتقدان نیز معتقدند که کارایی و آسانی روش ارائه شده در این کتاب باعث این اقبال گسترده شده است. در دورانی که هزینه خرید یک عدد قرص روان‌گردان ارزان‌تر از بسیاری از اقلام ضروری زندگی است، روش پیشنهادی کتاب به راحتی برای همه قابل اجراست. یکی از منتقدان حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و می‌گوید: «نه تنها با این روش به سلوک می‌رسید بلکه در این طور سلوک، با رویای آب و نان و پول خوش هستید و دیگر به دنبالشان نمی‌دوید.»

 

گمانه زنی‌هایی در پیش است که نشان می‌دهد انتشار این کتاب نه تنها بر بازار نشر تاثیر مناسبی گذاشته بلکه با استفاده از این فرصت و ارائه قرص‌های مناسب همراه با کتاب، می‌شود در چرخه اقتصادی کشور نیز تحولی ایجاد کرد. منبعی که مایل به افشای نامش نشد گفت: «برای قطع دست واسطه‌ها در این میان حتی صحبت‌هایی انجام داده‌ایم که تولید این روان گردان ‌ها را خودمان انجام بدهیم.»

 

گرچه از گوشه و کنار اخباری مبنی بر تجمعی اعتراضی از طرف انجمن مشاوران و روانکاوان بر علیه این کتاب به گوش می‌رسد. سخنگوی این انجمن در گفتگویی تلفنی اظهار داشته که «اگر قرار باشد قاطبه ملت با این روش به سلوک برسند، دیگر هیچ کس حال بلند شدن از جایش و رفتن به پیش روانکاوها برای حل مشکلات ریز و درشت زندگی‌اش را نخواهد داشت.»

اما م.س.ش.ص.ض از خوانندگان پروپاقرص کتاب معتقد است که با خواندن این کتاب نور جدیدی به زندگی‌اش تابیده شده و وقتی طبق روش پیشنهادی کتاب فاز می‌ترکاند، انجام هرکاری برایش شدنی به نظر می‌آید. وی برای اثبات مدعای خود شب پیش خود را از بالای برج شهر به پایین پرتاب کرد و تاکنون اظهار نظر جدیدی از نامبرده در دسترس نیست.

 

اما فقط جوانان نیستند که در گروه علاقه‌مندان به این کتاب قرار می‌گیرند. هژیر جیم. که به تازگی جشن تولد 100 سالگی خود را پشت سرگذاشته، می‌گوید که با خواندن این کتاب تولدی دوباره پیدا کرده است. او می‌گوید: «تمام دوران جوانی من با آموزه‌های بی‌اساسی گذشت که می‌گفت برای رسیدن به هر حال خوش و دستاوردی در زندگی باید تلاش کرد و عمر صرف کرد در حالیکه امروز می‌فهمم که احتیاج به اینهمه تلف کردن زمان نبود.» نامبرده در حالیکه به شدت احساساتی شده بود و صدایش می‌لرزید اضافه کرد: «ضرب المثل‌های بیهوده‌ای مثل «نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود» یا عقل سالم در بدن سالم، سال‌ها ما را از حال خوش بازداشتند در حالیکه من حالا خیلی خوشم.» هژیر جیم  بعد از گفتن این حرف چند عدد از قرص‌های روان گردان پیشنهادی کتاب را با هم بلعید و لحظاتی بعد به خوشی ابدی رسید.

 

همسر مولف نیز در گفتگویی با نشریه خانوادگی اظهار کرد: «همسرم از همان ابتدا به مباحث سلوکی و عرفانی توجه ویژه‌ای داشت و اعتقاد داشت که در جامعه مدرن امروزی دیگر روش‌های گذشته برای سیر و سلوک پاسخگو نیست. او به دنبال روشی بود که با زمانه خود هماهنگ باشد.  ما خودمان با این روش  در چند مرحله تا ته سلوک رفتیم و برگشتیم و حالا  می‌توانیم معناهای تازه‌ای از اشعار عرفانی هم بیرون بکشیم.»

در جشن امضای کتابی که پس پریشب با حضور پرشور علاقه‌مندان کتاب و مولف برگزار شد، مولف  با مژده چاپ اثری جدید به علاقه‌مندان آثارش ابراز امیدواری کرده که در سال‌های آینده کتاب سلوک در دو سوت، یک سوت و شاید حتی نیم سوت را تالیف و به مشتاقان سلوک عرضه کند. 

 

 

 

 

 

ارسال نظر