مهمترین نکته برای رسیدن به ایده های خلاق، خوب دیدن است

مهمترین نکته برای رسیدن به ایده های خلاق، خوب دیدن است
شکل گیری یک اثر هنری در ذهن ترکیبی از فرآیندی لحظه ای است و پیشینه آن شخص در هنر است
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
کد خبر :  ۱۳۷۳۴۴

 

هنرمند در کارگاهش

 

"محمد علیزاده" طراحِ گرافیک، متولد سال 1355 در زرندِ کرمان است. علیزاده در مقطع کارشناسیِ فرش از دانشگاه شهید باهنر کرمان ودرمقطع کارشناسی ارشدِ ارتباط تصویری از دانشگاه شاهد تهران فارغ التحصیل شده است.

از دبستان خوشنویسی می گردم و به نقاشی علاقه داشتم. به کارهای هنری احساس خوبی داشتم و می خواستم خودم را پیدا کنم. این بود که تصمیم گرفتم تحصیلاتم را در زمینه هنر ادامه دهم.

شکل گیری یک  اثر هنری در ذهن ترکیبی از فرآیندی لحظه ای است  و پیشینه آن شخص در هنر است . هنر حاصل یک سری احساس و تجربه است. هنرمند باید خوب ببیند، خوب مطالعه کند و خوب تجربه کند. مجموع این ها می تواند منجر به خلق یک اثر هنریِ با کیفیت شود. تجربیات بصری ومطالعات دیداری و شنیداری به یک اندازه مهم هستند.

در طراحی گرافیک باید توازنی بین ایده طراح و نظر سفارش دهنده (البته اگر صحیح باشد) اعمال کرد که این خود چالش مهمی است.

 

 

در دیگر زمینه های هنر مانند کالیگرافی و عکاسی و موسیقی دوست دارم آزادی عمل بیشتری داشته باشم و طبیعتا لذت بیشتری هم می برم. به نظر من هنرها همگی به نوعی به هم متصل هستند و ارتباط دارند. حداقل در بنیان و پایه یکی هستند به طور مثال ریتم و درک درست آن، در همه هنرها لازم است و منجر به خلق اثر بهتری میشود. توانایی در ارتباط صحیح بین عناصر و نیروهای درونی آن هنرهست که ارزشمندش می کند. فاصله گذاری و تمایز بیش از حد بین هنرها نتیجه خوبی به بارنمی آورد و به نوعی به آشفتگی معانی در ارائه ختم میشود. به طور مثال نمی شود معماری را جدا از گرافیک و یا گرافیک را جدا از معماری دید. اگر این طور باشد وحدت و هارمونی که باید با هم داشته باشند از بین می رود.

روزهای من با هنر شروع می شود و احساس می کنم زندگی ام بدون فضای هنری خالی و ناقص است. شاید هر روز فرصتی برای خلق اثر نداشته باشم اما به نوعی با این فضا در ارتباطم و در کارگاه شخصی ام حضور دارم. حتی اگرفقط به فکر خلق یک ایده باشم.

مهمترین نکته برای رسیدن به ایده های خلاق، دیدن است. این که برای خلق یک اثر ماندگار، مطالعه و تفکر لازم است. بعضی اوقات برای ایجاد یک اثر مدت زمان بیشتری فکر میکنم و بعضی اوقات به صورت فی البداهه شروع به طراحی یا عکاسی می کنم و به ایده دلخواهم می رسم. برای رسیدن به یک ایده، بعضی وقت ها مسیر کوتاه تر و بعضی وقت ها بلندتر می شود و این بستگی به موضوعی دارد که هنرمند روی آن کار می کند.

 

 

همیشه از این که وارد این مسیر شده ام خدا را شکر می کنم و راضی هستم. بارها و بارها اگر به عقب برگردم باز هم در زمینه هنر فعالیت خواهم کرد و تغییری در انتخابم نخواهم داد. این که شخصی وارد رشته های هنری شود و انتخاب کند که بماند و اثرگذار شود مربوط به منش درونی اش است. باید اتفاقی بیفتد تا به این مسیر وارد شویم و دوام بیاوریم.  چرا که مسیری بسیار سخت و ناهموار و پر از ناملایمات است . در این راه نیاز است که هنرمند با صبر وحوصله و ممارست فراوان پیش برود و از انتقادات دلسرد نشود. کسی که جدی و محکم نباشد، دوام نخواهد آورد.

آثاری را که آزادی عمل بیشتری در خلق آن ها دارم را بیشتر دوست دارم. حال چه این اثر سفارشی باشد یا نه و محدودیتی در استفاده از متریال ندارم به نظرم برای رسیدن به یک ایده خوب باید به ابزار به عنوان وسیله ای برای رسیدن به هدف نگاه کرد. خصوصا در کار گرافیک لازم است که بسته به موضوع و نگاهی که به فرم و ارائه آن داریم به دنبال متریال های متفاوتی باشیم. معمولا دوست دارم روی ایده اولیه وقت بیشتری بگذارم و برایم مهم ترین بخش در جریان کارهنری است.اما بسته به نوع کار ممکن هست هر کدام ازاین ها (ایده و اجرا) زمان بیشتری را از شما بگیرد. بعضی وقت ها ایده و بعضی وقت ها اجرا.

در خانواده من اشخاصی بودند که خوشنویسی می کردند و دیدن آن ها اثر زیادی بر من داشت و به زندگی ام جهت داد. در حال حاضر از کاری که انجام می دهم لذت می برم و خوشحالم که نگاه درونی ام و علاقه و تجربیات اطرافیانم مسیر را برایم هموار کرده است.

 

 

مهم ترین چیزی که در زندگی هنرمندان بزرگ برایم مهم است، تلاش و پشتکار مداوم آن هاست. آن ها از شکست نترسیدند و چیزی نتوانست آن ها را از منش خودشان دور کند. آزادی روح و روان و عزت و اعتماد به نفس هنرمندان بزرگ برایم جذابیت دارد و همین خصوصیات از آن ها هنرمندانی توانا و مطرح ساخته است که به دنبال نمایش زندگی غیرواقعی و فانتزی وجذابیت های حباب گونه نبوده اند،که متاسفانه این روزها در بین اهالی هنر به چشم می خورد.

 برای من هر کسی که بتواند حس خوبی را با هنرش به من منتقل کند، ارزشمند است. حال میخواهد این شخص هنرمند بزرگی باشد یا مثلا یک دانشجوی هنر باشد. خیلی درگیر اسامی در هنر نیستم برای من نتیجه کار مهم است. کما اینکه هنرمندان خوبی هستند که آثار ارزشمندی خلق میکنند و شهرت آنچنانی ندارند و برعکس ممکن است هنرمند پراوازه ای باشد ولی از نظر من کار قوی خلق نکند. سعی میکنم آثار هنری را بدون در نظر گرفتن اسم ببینم و لذت ببرم.

بهتر است کسانی که می خواهند وارد رشته های هنری شوند، با آگاهی و مطالعه انتخاب کنند و فقط جذابیت های ظاهری  آن ها را درگیر نکند. پویا و فعال باشند و مدام اطلاعاتشان را به روز نگه دارند.

تعدادی از آثار این هنرمند را در گالری ببینید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر