استاد آقامیری :هنرهای کهن ایران نباید فراموش شوند / باید فکری برای معاصرشدن هنرهای سنتی خود بکینم / نگارگری یعنی نقاشی اصیل ایرانی

استاد آقامیری :هنرهای کهن ایران نباید فراموش شوند / باید فکری برای معاصرشدن هنرهای سنتی خود بکینم / نگارگری یعنی نقاشی اصیل ایرانی
استاد نگارگری ایران گفت: فراموشی در کمین هنرهای کهن ایرانی است که می‌توان ازآن به عنوان تهاجم فرهنگی یاد کرد لذا این موضوع مهم نیازبه چاره‌اندیشی دارد.
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
کد خبر :  ۱۳۷۲۵۷

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از ایرنا، استاد محمد‌باقر آقا‌میری با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور نباید اجازه دهد هنرهای کهن ایران فراموش شوند، افزود: هنرهای ما، سنت‌هایی هستند که از دل طوفان‌های بزرگ و گذر زمان، خود را به ما رسانده‌اند تا ما از آنها بهره‌مند شویم.

وی بیان داشت: حذف هنرهای ایرانی، تهاجم فرهنگی را به دنبال دارد درحالی که پررنگ کردن آن جایگاه ایران را در دنیا ارتقاء می‌دهد.

وی با بیان اینکه معماری ایرانی به معماری رومی گرایش یافته و هنرهای ما به سمت غربی شدن است، خاطرنشان کرد: واژه مدرن همان سنت فکرغربی است تا زمانی که معاصر شده به آن مدرن اطلاق می‌شود.

آقامیری تصریح کرد: یکی از ارکان سنت، معاصر شدن است و هنرهای سنتی ما شهادت می‌دهد به اینکه ابزار زندگی ما درگذشته با هنرهای سنتی عجین و معاصر بوده است.

وی اضافه کرد: باید فکری برای معاصرشدن هنرهای سنتی خود بکینم.

استاد دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران که طراحی ضریح حضرت علی (ع) را درپرونده هنریش دارد، اضافه کرد: هر قدر سطح تماس جامعه با مظاهر فرهنگی وسیع‌تر شود سنت‌ها و فرهنگ، تداوم می‌یایند.

وی یادآورشد: هنرهای سنتی همان هنرهای معاصر هستند اگر از زاویه علم هرمونوتیک به آن نگاه کنیم که می‌گوید اگر هنری برای صدها سال پیش باشد ولی مخاطب امروزی را جذب کند و آثاری که امروزه خلق می‌شود اما مخاطبان امروز را جذب نمی‌کنند، معاصر نیستند.

وی ادامه داد: نگارگری، هنری است که درآن هنرمند نگارگر آنچه را که در پرده خیال دیده به تصویر می‌‌کشد و با چنگ انداختن به ریسمان معنوی و بهره‌گیری از تعالیم اسلامی، مفاهیم فرهنگی به خلق اثر هنری ایرانی اسلامی می‌پردازد.

آقامیری عنوان کرد: نگارگری ایرانی به عنوان هنری برگرفته از مفاهیمی چون تعالی روح و رسیدن به عالم معنا و جاودانگی با نگرش حقیقت‌گرا و هنر قدسی در سراسر دنیا شناخته شده است.

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم آثارهنرمندان خاک بخورند، افزود: با حمایت ویژه آموزش و پرورش البرز، اکنون نگارخانه تخصصی نگارگری با حضور وزیرآموزش و پرورش، استاندار ومعاون پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه پس از سال‌ها دراین استان گشایش یافت که این حرکت فرهنگی – هنری شایسته تقدیراست.

استاد نگارگری ایران اظهارداشت: نگارگری یعنی نقاشی اصیل ایرانی که ایران با این هنرزیبا شناخته شده است زیرا این هنر برگرفته از هنر شرقی است.

وی همچنین به غریبانه زندگی کردن هنرمندان در جامعه پرداخت و خاطرنشان کرد: اغلب هنرمندان، افراد قانعی هستند که بیشترین دغدغه آنان حفظ هنر کهن ایرانی است و چشم‌داشتی به حمایت مادی مسوولان از خود ندارند.

آقا‌میری تاکید کرد: دراین سال‌ها از زیرزمین خانه‌ام برای گالری استفاده می‌کردم زیرا در استان البرز و کلان‌شهری چون کرج فضای دائمی نگارگری نداشت اما به همت آموزش و پرورش اکنون نگارخانه تخصصی نگارگری درکانون فرهنگی تربیتی شهید محمد حسین فهمیده با هدف به نمایش گذاشتن آثار نگارگری و آموزش این هنر زیبا به علاقمندان از جمله دانش‌آموزان دایر شده‌است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر