رسیدن به تعادل درچارچوب یک ترکیب بندی نامتقارن

رسیدن به تعادل درچارچوب یک ترکیب بندی نامتقارن
نامتقارن بودن، برخلاف تعادل متقارن، بر مفهوم بهره گیری از عناصر گوناگون در هر دو سوی محور مرکزی استوار است
سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
کد خبر :  ۱۳۷۱۶۵

وین تیبود/ خرگوش/ 1966 / پاستل روی کاغذ/ 37 در 50 سانتی متر/ مجموعه خانم ادوین ا.برگمن و هنرمند، نیویورک

 

نامتقارن بودن، برخلاف تعادل متقارن، بر مفهوم بهره گیری از عناصر گوناگون در هر دو سوی محور مرکزی استوار است. ولی این عناصر برای آفریدن تعادل تجسمی، باید وزن یا جذابیتی برابر داشته باشند. رنگ اغلب برای رسیدن به این نتیجه به کار گرفته می شود.

بهره گیری از رنگ برای متعادل کردن هر ترکیب بندی، بسیار عادی است و در چندیم دوره و چندین سبک مختلف هنری دیده شده است. پرده ی "خرگوش" اثر "وین تیبود" در نگاه نخست، ساده ترین ترکیب بندی را از میان ترکیب بندی ها دارد: خرگوشی سفید، در مرکز زمینه ای سفید گذاشته شده است. سرِ خرگوش، نقطه ی کانونی طبیعی این ترکیب بندی است و همین، توجه بیننده را به سمت چپ پرده ی نقاشی هدایت می کند. سایه ی آبی تندی که روی سمت راست ترکیب بندی نقش بسته است، موجب تعادل در آن می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر