کارگاه آموزشی «فنون مصاحبه» در جاجرم برگزار شد

کارگاه آموزشی «فنون مصاحبه» در جاجرم برگزار شد
کارگاه آموزشی فنون مصاحبه با حضور علاقه‌مندان در جاجرم برگزار شد
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر :  ۱۳۶۸۸۷

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری معاونت راهبری استان‌های حوزه هنری کشور و مدرس این کارگاه به بیان تفاوت‌های میان خاطره و تاریخ شفاهی پرداخت و از این که خاطره تک‌گویی و تاریخ شفاهی دوگویی است و در واقع خاطره مونولوگ و تاریخ شفاهی دیالوگ است، سخن گفت.
«محمد قاسمی‌پور» تاریخ شفاهی را یک علم بینارشته‌ای دانست و تصریح کرد: در تاریخ شفاهی این امکان وجود دارد تا فرد به زمینه، حواشی و محدوده پیرامونی خاطره هم نزدیک شود.
وی از این که محقق در تاریخ شفاهی فرد را در بستر نگاه می‌دارد و به نوعی تحلیل، نظرگاه، داوری و قضاوت در خصوص وقایع خواهیم داشت، اظهار کرد: تاریخ شفاهی جامع‌تر و کامل‌تر از خاطره است و در آن امکان و فرصت دیدن جزئیات و حواشی بسیار بیشتر از خاطره است.
وی به فرایند تاریخ شفاهی که در واقع حاصل دانش و تجربه‌زیستی میان دو نفر است، اشاره و خاطرنشان کرد: در تاریخ شفاهی افت ذهن و حافظه و خطای ناشی از کهولت سن جبران می شود.
«محمد قاسمی پور»،بر داشتن مهارت‌هایی که از مطالعه تاریخ معاصر و اتفاقات مهم در آن همانند تاریخ انقلاب و عملیات‌های مهم دفاع مقدس تاکید کرد و افزود: باید مصاحبه‌کننده تسلط لازم دراین زمینه داشته باشد تا بتواند خطای سهوی و ذهنی شخص مصاحبه شونده را تصحیح کند.
وی هم‌چنین بر تقویت مهارت‌های ارتباطی در روند مصاحبه تاکید کرد و به بیان خصوصیات یک مصاحبه کننده خوب پرداخت.
این گزارش حاکی است، این کارگاه در ادامه کارگاه تاریخ شفاهی بود که دو هفته قبل در جاجرم برگزار شد‌ و دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان، در نظر دارد با برنامه‌ریزی طولانی مدت کارگاه‌های آموزشی تاریخ انقلاب در جاجرم را برگزار کند.
گفتنی است این کارگاه آموزشی در دو نوبت صبح و عصر، با مشارکت بسیج زنان جاجرم در محل دارالقرآن امام خمینی ( ره ) این شهرستان برگزار شد

ارسال نظر