کارگاه آسیب شناسی در تدوین کتاب‌های خاطرات شفاهی برگزار شد

کارگاه آسیب شناسی در تدوین کتاب‌های خاطرات شفاهی برگزار شد
کارگاه آسیب شناسی در تدوین کتاب‌های خاطرات شفاهی به همت حوزه هنری خراسان شمالی و با حضور مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری معاونت راهبری استان‌های حوزه هنری کشور در بجنورد برگزار شد.
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
کد خبر :  ۱۳۶۸۱۸

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری معاونت راهبری استان‌های حوزه هنری کشور و مدرس این کارگاه ضمن ابراز خرسندی از وجود نیروهای آموزش دیده و قابل در حوزه پژوهشگری تاریخ شفاهی از ضرورت کسب تجربه بیشتر و فراهم شدن فرصت‌های آموزشی برای بهره‌مندی از چگونگی و نحوه تدوین و تنظیم اطلاعات شفاهی سخن گفت و افزود: با توجه به گره خوردگی که این مقوله با پدید آوردن و نگارش دارد و زمان بر بودن تالیف و رسیدن به محصول تولیدی و خروجی که موجب طرح سوالات و ابهاماتی می شود، ضرورت کارگاه‌هایی از این دست احساس می‌شد.
«محمد قاسمی‌پور» با اشاره به این که سوالاتی برای فعالان در مورد خروجی خوب خاطرات شفاهی و روشن شدن تکلیف سبک، قالب و گونه نگارشی مناسب برای خاطرات شفاهی طرح می‌شود، تصریح کرد: در دل کارگاه تلاش شد به مرتفع کردن تردیدها و دست یافتن به نگاهی که کار را محک بزنند و ظرفیت سنجی کنند و براساس یافته‌ها و داده‌های فراهم آمده به دقیق‌ترین و جذاب‌ترین قالب و سبک نوشتاری برسند و اجرا کنند، پرداخته شود.
وی با بیان این که بخشی از ظرفیت آموزشی امروز نیز بر جنبه‌های علمی و پژوهشی کار خاطرات شفاهی تاکید دارد، رعایت استانداردهایی که خاطره نگاری را به ظرفیت‌های علمی نزدیک و استانداردهای پژوهشی را کامل می‌کند و محصول و اثر نهایی قابل اعتنا و مراجعه را برای مراجع مطالعاتی و علمی و علاقه‌مندان به حوزه تاریخ معاصر ارائه کند خواستار شد تا بتوان از آن به عنوان منبع پژوهشی استفاده کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تاکید بر ساختار علمی خاطره‌نگاری به آموزش تنظیم پاورقی‌ها، پانوشت‌ها، گویاسازی‌ها، راست آزمایی‌ها و صحت سنجی‌های بعد از مرحله مصاحبه پرداخت.
بر اساس این گزارش، در این کارگاه آثار تدوین و تنظیم شده از سوی برخی از شرکت‌کنندگان بازخوانی و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
لازم به ذکر است کارگاه آموزشی مقدماتی تاریخ شفاهی نیز برای علاقه‌مندان یکشنبه و دوشنبه در شهرهای جاجرم و شیروان برگزار می‌شود.

ارسال نظر