اجرای چهره‌پردازی قاجاری بر روی بشقاب سفالی

اجرای چهره‌پردازی قاجاری بر روی بشقاب سفالی
پژوهش و اجرای چهره‌پردازی دوره قاجاری بر روی بشقاب سفالی به منظور شناخت روش کار توسط هنرمند رشته‌ی سفال و سرامیک انجام شده است.
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
کد خبر :  ۱۳۶۴۳۳

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف‌زاده، رییس گروه پژوهشی پژوهشگاه با اعلام این خبر، اظهار کرد: تک چهره‏‌نگاری در عصر قاجار به اوج خود رسید و ویژگی‌های انسانی تحت عواملی تغییر کرد. هنر نقاشی و نگارگری متأثر از هنر اروپایی، به سمت طبیعت‌پردازی و فاصله گرفتن از فرم‌های تجریدی و انتزاعی متمایل شد و فضایی با چشم‌انداز نقوش متنوع گیاهی و انسانی به وجود آورد.

شریف‌زاده از ویژگی‏‌های نقوش این دوره را تأکید بر شاخصه‌های اروپایی نظیر سایه‌‏پردازی و پیکرنگاری دانست و تصریح کرد: کاربرد رنگ‌های متنوع و جدید مانند قرمز، نارنجی و صورتی در این دوره متداول شده بود و این نقوش نوعی تعامل هویتی با شرایط جامعه را نشان می‏داد.

به گفته رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی در این دوره انسان‌‏هایی اشرافی با چهره‌‏های شاد و متبسم، چهره‏‌هایی با حالت سه رخ و ساده شده، بدن‌هایی به حالت نیم تنه با لباس‌هایی به شکل چند خط ساده در رنگ‏‌های لاجوردی، قرمز مایل به قهوه‌ای و سفید ترسیم می‌شده‌اند.

 

 

او نقوش، راه‏ راه و فلس مانند بر روی لباس‌ها، گردنبند مروارید، موهای فر داده شده و لباس‌‏های اروپایی با یقۀ باز را از مشخصه‌‏های نقوش درباری آن دوره خواند و گفت: از این رو سعی بر آن شده در این اثر نقوش انسانی با تکنیک هفت رنگی و رولعابی با توجه به دانش روز بر روی بشقاب انجام گیرد.

شریف‌زاده با بیان اینکه شبیه‏‌سازی از نقوش چهره‏‌نگاری لوح‌های قاجاری بر روی بشقاب سفالی به قطر ۳۰ سانتی‏متر با روش زیر لعابی و آبرنگی توسط رعنا بهرامی‌‏فر انجام شده است، افزود: نمونه حاضر برگرفته از بشقاب سفالی با طرح بزمی و از تولیدات اواخر دوره قاجار است که در تهران ساخته می‌شده و بیشتر بر نقوش تاریخی، سلطنتی و مضامین میدان جنگ و صحنه‌های روزمره و بزمی تاکید داشته و در حال حاضر در موزه هنرهای اسلامی مالزی نگهداری می‌شود.

رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از خصوصیات این کار بر ترکیب بندی مقامی در آن اشاره کرد که خدمه به شکل ریزتر در پایین و شخصیت های اصلی به شکل بزرگتر در بالا تصویر شده اند و گفت: اصولا از شاخص‌های این دوره و این اثر وجود تقارن محوری در ایجاد تعادل در تصویر است.

او در ادامه با اشاره به روند انجام این طرح اظهار کرد: پس از انتقال نقوش، قلم‌‏گیری و لعاب‌‏گذاری با تکنیک زیرلعابی و آبرنگی بر روی بدنه‏‌های سفالی لایۀ رویی آن با حالتی شیشه‌‏ای و شفاف فیکس شده و برای پخت در دمای ۹۶۰ درجۀ سانتی‌‏گراد آماده می‌‏شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر