آشنایی با لوگوی بعضی از مشهورترین موزه‌های جهان

آشنایی با لوگوی بعضی از مشهورترین موزه‌های جهان
سال‌هاست که انتخاب یک لوگو برای هر موسسه و نهادی از ملزومات شده است، آن هم زمانی که پای موسسات هنری همانند موزه‌ها به میان می‌آید. شاید به همین خاطر است که بسیاری از ما انتظار داریم، لوگوی موزه‌ها از هویت بصری زیبایی برخوردار باشند؛ هرچند تجربه ثابت کرده است که طراحان مشهور دنیا سادگی را به زیبایی ترجیح می‌دهند و باور دارند که سادگی در ذهن مخاطب رد پای پررنگ‌تری به جا می‌گذارد.
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
کد خبر :  ۱۳۵۹۷۴

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از ایسنا، کافی است که نگاهی گذارا به لوگوی معروف‌ترین برندها و موسسه‌های معروف جهانی بیندازیم تا متوجه شویم که هر مقدار جهان اطرافمان به سمت پیچیدگی می‌رود، تبلیغات و طراحی و ارتباطات به سادگی نزدیک‌تر می‌شود؛ موضوعی که با سادگی می‌توان در لوگو یا آرم‌های معروف‌ترین موزه‌های جهان نیز مشاهده کرد.

 

موزه لوور

موزه «لوور» (louver museum)، یکی از مهم‌ترین و شلوغ‌ترین موزه‌های دنیا است که در شهر پاریس و در مجاورت رود سِن قرار دارد. این موزه که دستور ایجاد آن در سال ۱۹۰۰ برای یک نمایشگاه جهانی صادر شد، خودش یک اثر هنری معماری است که به آن کاخ‌ هنرهای زیبا نیز می‌گویند.

لوگوی موزه «لوور» که به نوعی ترکیبی از رنگ‌های سیاه و سفید است با یک تصویر عکاسی‌شده از ابرها در پشت حروف، ترکیب عجیب و البته ساده‌ای شده است. برخی معتقدند که تصویر کلی این لوگو در ذهن مخاطبان یادآور فیلم‌های نوآر (یک اصطلاح سینمایی که برای توصیف درام‌های جنایی استفاده می‌شود)‌ و قدیمی است. این درحالی است که در عین القای یک حس مبهم و نوستالژیک، از حروف ساده و سری شده و در واقع مدرن نیز بهره گرفته شده است. پیام این لوگو این است که «لوور» یک موزه جدی با آرزوهای بالا است.

 

 

موزه متروپولیتن نیویورک

موزه متروپولیتن نیویورک از بزرگ‌ترین و مشهورترین موزه‌های جهان است که در منهتن نیویورک و در مجاورت ضلع شرقی سنترال پارک قرار دارد. این موزه حاوی مجموعه بزرگ و نادری از تاریخ اسلام و ایران باستان و در سال ۱۸۷۲ میلادی افتتاح شد.

موزه شهر نیویورک (Metropolitan Museum of Art) دارای یک لوگوی ساده است که طی سال‌ها بنا بر تغییرات جهان، با تغییراتی همراه شد. در توضیح این تغییر گفته شده است که دنیای فرهنگی به طرز چشمگیری تغییر کرده است. جهان شلوغ‌تر و پرهیاهوتر شده است و برای تأثیرگذاری باید به سمت ساده‌سازی پیش رفت. موزه متروپولین که از نام «The Met» در لوگوی خود استفاده کرده، یکی از قدرتمندترین دارایی‌های خود را در ارتباط با مخاطب، نام مستعارش عنوان کرده است.

 

 

موزه ویکتوریا و آلبرت

موزه‌ی ویکتوریا و آلبرت (The Victoria and Albert Museum) در لندن از برترین موزه‌های جهان است. این موزه در سال ۱۸۵۲ تأسیس و به نام ملکه ویکتوریا و پرنس آلبرت که در جوانی درگذشت نام‌گذاری شد.

لوگوی موزه ویکتوریا و آلبرت به عنوان یکی از معروف‌ترین لوگوهای موزه‌های جهان شناخته می‌شود. لوگویی که با بهره‌گیری از ویژگی سادگی توانسته است به خوبی در ذهن مخاطبان خود نقش ببندد. تلفظ این لوگو  «vanda» که مخفف نام موزه و شامل دو حرف است که در امتداد یک خط مورب به هم می‌پیوندند. این دو حرف به طور هم‌زمان نمادی از تاثیر هر دو بخش، یعنی ویکتوریا و آلبرت است.

 

 

موسسه اسمیتسونین

موسسه اسمیتسونین سال ۱۸۴۶ با هدف افزایش و گسترش دانش، تاسیس و به افتخار جیمز اسمیتسون، دانشمند بریتانیایی که نخستین اهداکننده مالی و مؤسس آن بود، این‌چنین نامگذاری شد. این موزه تا سال ۱۹۶۷ «موزه ملی ایالات متحده آمریکا» نامیده می‌شد.

اسمیتسونین (Smithsonian Institution) یکی از شناخته‌شده‌ترین و جامع‌ترین موزه‌های ایالات متحده آمریکا است که لوگوی آن نیز تلاش دارد تا این بزرگ و قدرمند بودن را نشان دهد. تصویر آرم که یک دایره بزرگ است که از فضای منفی ایجاد شده است. نمادی که نور دانش را نشان می دهد همراه با نمادی از وحدت، یک طرح آرم مناسب برای این موزه و هر موزه است.

 

 

موزه کودکان شیکاگو

این موزه (Chicago Children’s Museum) که یکی از معروف‌ترین موزه‌های جهان برای کودکان و نوجوانان است و تلاش می‌کند فعالیت‌ها و نمایش‌های متعددی را برای جوانترین دوستداران هنر و علم در دنیا فراهم کند، لوگوی خود را نیز در همین راستا طراحی کرده است. آرم نیز این ویژگی را کاملاً بیان می‌کند. رنگ اصلی این طرح آبی است و تصویر کلیدی، اثر دستی کودک است که نشان می‌دهد این مرکز متعلق به کودکان است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر