ژوزفین لوییز بورژوآ در کارگاهش
"ژوزفین لوییز بورژوآ" Louise Joséphine Bourgeois، هنرمند و مجسمهساز فرانسوی ساکنِ آمریکا بود. مجسمه عنکبوت که به نام "مامان" شناخته می شود باعث شهرتش شد. این مجسمه در برابر ساختمان موزه گوگنهایم در بیلبائو نصب شده است.
شهرت "بورژوا" پس از 60 سالگی اتفاق افتاد. مضمون اصلی آثار وی بازتاب ناملایمات عاطفی و سرخوردگیهای شخصی به ویژه در دوران کودکی بود.
بورژوا آموزش هنر را در مدارس مختلفی فراگرفت از جمله اکول دو لوور École du Louvre، دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس، آکادمی جولین و آتلیه فرلاند لژه. در سال ۱۹۳۸ به ایالات متحده مهاجرت کرد؛ با رابرت گلدواتر (مورخ و گالری دار آمریکایی) ازدواج کرد و تحصیلات خود را در لیگ دانشجویان هنر در نیویورک ادامه داد. گرچه در آغاز او به عنوان طراح و نقاش شناخته میشد اما از سال ۱۹۴۰ تمرکز خود را بر روی مجسمهسازی گذاشت که سبب شد، به یکی از پیشتازان شناخته شده هنر قرن بیستم تبدیل شود.
او بسیار تحت تأثیر هنرمندان اروپایی سورئالیستی بود که بعد از جنگ جهانی دوم به آمریکا مهاجرت کرده بودند. حجمهای اولیهای او ترکیبی از اشکال انتزاعی و اندام واری بودند که غالباً از چوب تراشیده میشدند.
از سال ۱۹۶۰ او شروع به استفاده از پلاستیک، برنز و سنگ کرد. حجمهای او بزرگتر شده و ارجاع بیشتری به موضوعاتی را میدادند که غالب آثارش را تشکیل میداد؛ دوران کودکی اش.
مامان/ برنز/ ورودی موزه گوگنهایم بیلبائو
آثار او در مجموعههای بسیاری از موزهای بزرگ در سراسر جهان قرار گرفتهاند. در اواخر دهه ۹۰، بورژوآ شروع به استفاده از عنکبوت کرد که سوژه اصلی آثارش را تشکیل میداد. مامان، که بیشتر از نه متر ارتفاع دارد، از فولاد و سنگ مرمر ساخته شده که شش نسخه برنزی از آن تکثیر شدهاست. این اثر برای اولین بار در یکی از سالنهای موزه تیت مدرن در سال ۲۰۰۰، به اجرا درآمد و پس از آن در مرکز کنوانسیون ملی قطر در دوحه نصب شد که بزرگترین مجسمه عنکبوتی است که توسط بورژوآ ساخته شدهاست.
مجسمه اشاره به قدرت مادرش دارد؛ با استفاده از نمادهایی مثل نخ ریسی، بافندگی، پرورش و حمایت. مادرش ژوزفین، زنی بود که به تعمیر پارچههای نقش دار، در کارگاه پدر بورژوآ میپرداخت. او مادرش را در سن بیست و یک سالگی از دست داد. چند روز پس از آن؛ در مقابل پدرش که به نظر نمیرسید ناامیدی دختر خود را جدی گرفته باشد؛ خودش را به رودخانه انداخت که پدرش او را نجات داد.
بورژوآ میگفت: عنکبوت قصیده ای است برای مادرم. او بهترین دوست من بود. مانند عنکبوت، مادر من یک بافنده بود. خانواده من در کسب و کار ترمیم پردههای نقش دار بودند و مادرم مسئول کارگاه بود. مانند عنکبوت، مادر من، بسیار باهوش بود. عنکبوتها موجودات دوست داشتنی هستند که از پشهها تغذیه میکنند. پشهها ناخواسته باعث گسترش بیماری میشوند؛ بنابراین عنکبوتها، مفید و حفاظت گر هستند؛ درست مانند مادرم.
«من از قدرت میترسم. مرا عصبی میکند. در زندگی واقعی من خود را به موقعیت یک قربانی نزدیک میبینم و برای همین به سراغ هنر رفتم.» آثار بورژوا هرچند مشحون از درد و تهدید، همیشه جایی را برای پنهان شدن فراهم میکنند.
چشم ها/ 2001/ مرکز هنری استورم کینگ