معرفی کتاب های تخصصی هنرهای تجسمی

بازخوانی عرفانی مبانی هنرهای تجسمی

بازخوانی عرفانی مبانی هنرهای تجسمی
این کتاب پژوهشی در زمینه کمیات و کیفیات بصری در سنت عرفان ایرانی است ونگاه هنرمند ایرانی را در نسبت با هستی‌شناسی موجود در عرفان ایرانی بررسی می‌کند
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
کد خبر :  ۱۳۵۴۴۲

بازخوانی عرفانی مبانی هنرهای تجسمی

نویسنده: رسول کمالی دولت آبادی

طراح جلد: رسول کمالی دولت آبادی

ناشر: سوره مهر

شابک: 3-0442-03-600-978

 

 

این کتاب پژوهشی در زمینه کمیات و کیفیات بصری در سنت عرفان ایرانی است ونگاه هنرمند ایرانی را در نسبت با هستی‌شناسی موجود در عرفان ایرانی بررسی می‌کند و رویکرد مبتنی بر زیست هنرمند سنتی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

جای خالی دریافت های عاطفی و معنایی در زبان تصویر امروز محسوس است و بازخوانی آموزنده های تصویری گذشتگان برای پیوستگی و تداوم فرهنگ تصویری هر جامعه یک ضرورت قلمداد می شود. مفاهیم عناصر بصری و کیفیات معنایی آن در سنت هنرهای تجسمی ( ایران پس از ورود اسلام ) جایگاهی مقدم تر از صورت و شکل و رابطه ای ناگسستنی و پیوند خاطری با باورها و الگوهای کهن جامعه گذشته خود داشت است. نگرش درونی و وابسته به این معیارهای سنتی در تفسیر و تجسم پیرامون هنرمند ایرانی ، معنای واژه «دیدن» را از تعاریف کلاسیک به تعریفی کیفی و والانمود (intuition) ّبدل ساخته و معنای این واژه را تکمیل کرده است . این کتاب به بررسی چگونگی نگاه هنرمند ایرانی در تجسم بخشی پیرامون خود می پردازد ؛ نمونه های تصویری و نقل شده از کتب عرفانی در متن حاضر و تطابق آن با عناصر و کیفیات بصری حکایت از آگاهی هنرمند ایرانی در عرصه شناخت باطنی اجزا و ویژگی های تصویر دارد : نقطه نماینده وحدانیت ، خط نماد عقل کل (طرح آفرینش ) ، اشکال به مثابه پدیده های کائنات ، رنگ تطبیق یافته با نظام های چندگانه هستی و مراتب شهود ... و همگی یادآور کثرت در وحدت و کمال در کیهان زایی (تکوین ) هستند. در این راستا ، تصویر در قسم پذیری صوری خود محدود می ماند ولی در معنا ، تعاریفی تاویل پذیر می یابد.پرداختن به خاطرات ازلی به معنای تقلید از گذشتگان نیست  ، بلکه به معنای باززایی آن مطابق با شرایط حال است . شناخت حسی - بومی این مبادی سواد بصری برای طراحان جامعه ایرانی که گریبان گیر بازی های بی دلیل اشکال و برخوردهای فرمی در حوزه تصویر و نوشتار شده اند ، لازم به نظر می رسد تا بتوانند با شناخت بهتر امکانات ماهوی بیشتری را بازیابند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر