حس قانع کننده سه بعدی در نقاشی های مازاتچو

حس قانع کننده سه بعدی در نقاشی های مازاتچو
پانصد و نود و دو سال پیش در چنین روزی "مازاتچو" Masaccio نقاش ایتالیایی در سن بیست و شش سالگی درگذشت
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
کد خبر :  ۱۳۵۴۳۸

تابلوی سه لته ای سان جیونال/ 1422/ تمپرا/ 108 در 153 سانتی متر

 

پانصد و نود و دو سال پیش در چنین روزی "مازاتچو" Masaccio نقاش ایتالیایی در سن بیست و شش سالگی درگذشت.

مازاتچو Masaccio، از بزرگ ترین نقاشان دوران رنسانس در ایتالیاست. بر اساس گفته های جورجو وازاری (نقاش، نویسنده، مورخ و معمار)، مازاتچو به دلیل مهارت در تقلید از طبیعت ، بازآفرینی چهره ها و حرکات واقعی و همچنین حس قانع کننده سه بعدی ، از بهترین نقاشان دوران رنسانس است و در اجرای نقاشی فرسک (نقاشی دیواری) نیز بسیار توانا بود. او در اوج جوانی از دنیا رفت و درباره مرگش اطلاعات دقیقی در دست نیست.

 

پیدا کردن سکه در دهان ماهی/ نقاشی دیواری (فرسک) در نمازخانه برانکاچی واقع در فلورانس/ 1425/ 597 در 247 سانتی متر

 

نمازخانه برانکاچی Cappella dei Brancacci نمازخانه کلیسای سانتا ماریا دل کارمین در فلورانس ایتالیاست. این نمازخانه گاهی به خاطر چرخه نقاشی‌هایش که در میان تأثیرگذارترین و مشهورترین نقاشی‌های دوران خود قرار می‌گیرد، «کلیسای سیستین دوران اولیه رنسانس» خوانده می‌شود.

حامی تزئینات تصویری این نمازخانه، "فلیس برانکاچی" فرزند "پیترو برانکاچی" بود که تا ۱۴۲۳ سفیر فلورانسی قاهره بود. او پس از بازگشت به فلورانس، "ماسولینو دا پانیکال" را به خدمت گرفت تا نمازخانه‌اش را نقاشی کند. دست یار ۲۱ ساله ماسولینو، مازاتچو بود که هجده‌سال جوان‌تر از او بود. در حین نقاشی، ماسولینو به مجارستان رفت تا نقاش شاه بشود و مازاتچو ادامه نقاشی‌ها را به‌عهده گرفت. ماسولینو پس از بازگشت از مجارستان از استعداد شاگرد جوانش مطلع شد. سپس مازاتچو به رم احضار شد و پیش از تمام شدن کار نمازخانه، در ۲6 سالگی درگذشت. بخشی از نمازخانه بعدها توسط "فیلیپینو لیپی" تکمیل شد. بخشی از نقاشی‌ها در دوران باروک غیرمجاز تشخیص داده شد و یک مقبره در برابر آن‌ها ساخته شد.

 

تثلیث مقدس/ 1426 تا 1428/ نقاشی دیواری/ 667 در 317 سانتی متر/ سانتا ماریا نوولا واقع در فلورانس

 

پرتره مرد جوان/ 1425/ نقاشی روی چوب/ گالری ملی هنر واشنگتن دی سی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر