فروش بخشی از آثار مجموعه دائمی موزه هنر آمریکای لاتین برای فرار از بحران مالی

فروش بخشی  از آثار مجموعه دائمی موزه هنر آمریکای لاتین برای فرار از بحران مالی
«موزه هنر آمریکای لاتین» در پی تداوم بحران شیوع کرونا و پیامدهای مالی ناشی از آن، به ناچار بخشی از مجموعه دائمی خود را به حراج گذاشت.
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
کد خبر :  ۱۳۵۱۴۵

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از ایرنا، موزه هنر آمریکای لاتین (MOLAA) در یک حراجی مجازی بخشی از آثار مجموعه دائمی خود از جمله چند تابلو، مجسمه، نقاشی و عکس را به فروش گذاشت، حراجی بی‌سابقه که از وجود مشکلات مالی جدی در این موزه آمریکایی حکایت دارد.

اکثر ۱۲۱ اثری که در این حراجی به فروش گذاشته شدند، اغلب از سوی هنرمندان و مجموعه‌داران و با هدف جمع‌آوری اعانه اهدا شده بودند اما حدود ۵۰ اثر نیز به مجموعه دائمی خود موزه تعلق دارد.

در بین مجموعه‌ی به حراج گذاشته شده می‌توان به آثاری از برخی هنرمندان معروف جهانی از جمله «روبرتو ماتا» یکی از بهترین نقاشان مطرح در حوزه اکسپرسیونیست و هنر فراواقع‌گرایی، «رودولفو مورالس»، «والتر گولدفالب» و «ویفردو لام» اشاره کرد که در مجموع چیزی حدود ۵۰۰ هزار دلار ارزش دارند.

هنرمندانی که آثارشان در این حراج حضور دارد اهل آمریکای لاتین، آمریکای جنوبی، کوبا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا هستند. شش اثر این مجموعه به ماتا تعلق دارد که از آن جمله می‌توان به مجموعه‌ای حاوی ۱۰ چاپ فلزی یا اچینگ اشاره کرد که این هنرمند سورئالیست شیلیایی در سال ۱۹۴۳ میلادی و پس از اسکان در پاریس خلق کرد.

از جمله دیگر آثار مهم این مجموعه می‌توان به چهار نقاشی از «رافائل کرونل»؛ نقاش برجسته مکزیکی، و یک نقاشی سه‌لته‌ای از «رِی اسمیت»؛ نقاش نئو سورئالیست آمریکایی-مکزیکی، اشاره کرد.

این دومین حراج موزه هنر آمریکای لاتین از تابستان ۹۹ تاکنون است. این موزه در فصل تابستان ۱۶۷ اثر از هنرمندان اهل آمریکای لاتین را با هدف جمع‌آوری منابع مالی لازم برای بازیابی توان از دست رفته ناشی از شیوع کرونا، به حراج گذاشت. این موزه با ظهور بحران بهداشتی کرونا از ماه مارس (اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹) درهای خود را به روی بازدیدکنندگان بسته است.

همه‌گیری کرونا امسال بسیاری از موسسات فرهنگی را با بحران کاهش درآمد روبه‌رو کرد. براساس آمار مالی منتشر شده بر روی وب‌‎سایت موزه هنرهای آمریکای لاتین، این موزه در سال ۲۰۱۹ نیز با کسری ۳۴۰ هزار و ۶۱۷ دلاری در بودجه سالانه سه میلیون و ۷۰۰ هزار دلاری خود روبه‌رو بود و شیوع کرونا و قطع منابع معمول درآمدی بر وخامت اوضاع مالی این موسسه افزود.

برنامه‌های پرمناقشه برای فروش آثار هنری به عنوان راهی برای درآمدزایی با شیوع کرونا، از اوایل سال جاری میلادی در موزه‌های نیویورک و مریلند افزایش قابل ملاحظه داشته است. حراج بخشی از مجموعه دائمی موزه هنرهای آمریکای لاتین اولین حراج در کالیفرنیای جنوبی است که به علت پیامدهای ناشی از این بحران بهداشتی انجام می‌شود و می‌تواند آغازگر یک دومینو باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر