کرکه‌آبادی: مرتضی ممیز عینیت حرفه‌ای باش است / گرافیک در ایران مترادف نام مرتضی ممیز است

کرکه‌آبادی: مرتضی ممیز عینیت حرفه‌ای باش است / گرافیک در ایران مترادف نام مرتضی ممیز است
رئیس هیئت‌مدیره انجمن طراحان گرافیک در تشریح نمایشگاه «ممیز، هنر به مثابه حرفه» گفت: امسال درون‌مایه (تِم) روز جهانی دیزاین «حرفه‌ای باش» بود، بنابراین در شورای سیاست‌گذاری بهترین عینیتی را که می‌توان برای این مضمون یافت، مرتضی ممیز دانستیم.
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
کد خبر :  ۱۳۴۶۸۳

نمایشگاه ممیز، هنر به مثابه حرفه در هفته نخست آبان به دلیل مشکلات ناشی از کرونا، در میان جمعی محدود از هنرمندان از طریق لایو اینستاگرام انجمن طراحان گرافیک افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از ایرنا، فاطمه کرکه‌آبادی؛ رئیس هیئت‌مدیره انجمن طراحان گرافیک، گفت: هرساله هفتم اردیبهشت ماه مصادف با ۲۷ آوریل، که روز جهانی دیزاین است در بیشتر کشورهای جهان رویدادهای مختلفی همچون نمایشگاه و کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود.

وی افزود: در این روز جهانی یک (تِم) درون مایه مشخص می‌شود تا تمام طراحان جهان در این روز با یک زبان مشترک اهمیت گرافیک را گوشزد کنند که «حرفه‌ای باش» مضمون امسال برای تولیدات آثار هنری تعریف شد.

کرکه آبادی در تشریح مضمون امسال در روز جهانی دیزاین گفت: این درون مایه اهمیت دارد زیرا دیگر تولید آثار با کیفیت کافی نیست بلکه هنرمند باید به صورت حرفه‌ای به دیگر زوایای دیگر این حوزه آگاه باشد، به این مفهوم که به اخلاق نیز باید اهمیت داد و به مسائل پیرامون خود همچون محیط زیست و جامعه حساس باشد.

 

 

وی در تشریح نمایشگاه ممیز، هنر به مثابه حرفه در این رویداد گفت: مرتضی ممیزی از پیشگامان حوزه گرافیک در ایران است و در شورای سیاست‌گذاری به این نتیجه رسیدیم بهترین مابه ازایی که می‌توان برای مضمون حرفه‌ای‌باش یافت خود استاد مرتضی ممیز باشد و بر همین اساس نمایشگاه را با آثاری که به ایشان پرداخته شده بود برگزار کردیم.

 

 

رئیس هیئت‌مدیره انجمن طراحان گرافیک گفت: این نمایشگاه به سه بخش اختصاص دارد. ۲۵ اثر منتخب از طریق فراخوان دریافت شده است که در نهایت داوری و جوایزی به برگزیدگان اهدا می شود.۵۷ اثر به مدعوین اختصاص دارد و  ۱۶ اثر از طراحان بین‌المللی است که پیش از این به مناسبت هفتادمین سال تولد استاد ممیز در سال ۸۵ در نمایشگاهی به نمایش درآمده بودند.

گرافیک در ایران مترادف نام مرتضی ممیز است؛ یکی از معدود پدران هنری ایران که هنرمندان و صاحب‌نظران با سلیقه‌ها و گرایش‌های متفاوت، او را به اتفاق پدر گرافیک معاصر ایران می‌دانند. آثار مرتضی ممیز پدر هنر گرافیک معاصر و مدرن ایران با حافظه تصویری ایرانیان گره خورده است. او بیشترین تعداد نشان‌واره‌های متعلق به سازمان‌ها، نهادها و ادارات را طراحی کرده و شاید کمتر کسی به وضوح بداند نشانه موسسه استاندارد ایران، سازمان آتش نشانی ایران، شهرداری تهران، شرکت اتومبیل سازی سایپا، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و خانه هنرمندان ایران تنها بخش کوچکی از آثار خلق شده استاد است.

سید محمد آثاری یزدی، علی آگاهی، حسین ابراهیمی، فاطمه اسدیان، سعید امیری، فاطمه بذر‌افشان، مهدی حسینی، حمید حمیدی، علیرضا خراسانی‌زاده، حسین زارعی، حمید‌رضا سلیمانی، مسعود شاکری ، حسین شیرازی، پریسا غدیری، علیرضا عسکری‌فر، گلبرگ کیانی، مهدی گودرزی، نوید مختاری‌اسکی، علیرضا معظمی‌گودرزی، اکبر موحد، امیر نجفی، مرتضی وفادار و حسین یوزباشی راه‌یافتگان به این نمایشگاه هستند.

 

 

جواد آتشباری، فرشاد آل خمیس، مسعود آقایی، فرزاد ادیبی، محمد اردلانی، علی باقری، ادیک بغوسیان، کوروش پارسانژاد، فرشید پارسی کیا، زهرا پاشایی، صالح تسبیحی، پدرام حربی، ابراهیم حقیقی، دامون خانجانزاده، علی خسروی، مهردخت دارابی، مهرزاد دیرین، لادن رضایی، مازیار زند، کیارش زندی، صالح زنگانه، مسعود سپهر، امیر سقراطی، محسن سلیمانی، سیروس سلیمی، قباد شیوا، ترانه صاحب، عادل صدر ممتاز، علی عابدی، مجید عباسی، بهمن عبدی، پوریا عریانی، شادروان مجید عقیلی، کیانوش غریب پور، مجید کاشانی، فاطمه کرکه آبادی، حسن کریم‌زاده، سیاوش فانی، امرالله فرهادی، توفیق فیکرت اوکار، کوروش قاضی‌مراد، اهورا محمدی، حسین محمدی، حجت مجرد، علی مریخی، مهنوش مشیری، حسن موسی‌زاده، احسان مهدوی، مهدی مهدیان، مانلی منوچهری، مهدی میرباقری، ایرج میرزاعلیخانی، نوشین ناظمان، حسین نوروزی و علیرضا وکیلی ورجوی نیز جزو مدعوین این نمایشگاه هستند.

 

 

 نمایشگاه «ممیز، هنر به مثابه حرفه» در تاریخ دوم آبان ماه ۱۳۹۹ به صورت غیرحضوری در موزه گرافیک ایران برپا شد و به مدت دوماه برای بازدید عموم در موزه گرافیک ایران واقع در پارک پلیس تهران، عمارت ارباب هرمز برپا خواهد بود. ساعات کار موزه گرافیک از یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷ است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر