نقاط رنگین و هم جواری رنگ های مکمل

نقاط رنگین و هم جواری رنگ های مکمل
"پل سینیاک" Paul Signac نقاش فرانسوی در سبک نئوامپرسیونیسم فعالیت می کرد و به همراه "ژرژ سورا" به گسترش سبک پوینتیلیسم کمک کرد
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
کد خبر :  ۱۳۴۶۲۲

کاخ پاپ/ 1909/ رنگ و روغن روی بوم/ موزه اورسای

 

"پل سینیاک" Paul Signac نقاش فرانسوی در سبک نئوامپرسیونیسم فعالیت می کرد و به همراه "ژرژ سورا" به گسترش سبک پوینتیلیسم کمک کرد. پوینتیلیسم به معنی نقطه‌چینی (Pointillisme)، یکی از سبک‌های نقاشی نئوامپرسیونیسم است که در آن تصویر به‌وسیلهٔ گذاشتن نقطه‌های کوچکی از رنگ خالص به صورت مجزا ولی در کنار هم شکل می‌گیرد.

پس از مرگ زودهنگام سورا، پل سینیاک سردمدار پوآتنتیلیسم یا همان سبک نقطه‌چینی و مروج نظریه‌ی جدید می‌شود. سینیاک با انتشار کتابی در سال 1899 به جمع‌بندی شیوه‌ی کار سورا می‌پردازد و آن را نقطه اوج طبیعی فرایندی فراگیر در سراسر سده‌ی نوزدهم معرفی می‌کند. او رساله‌اش را تقدیم به همه‌ی کسانی می‌کند که به تکرار آنچه پیش از این انجام شده نمی‌پردازند؛ کسانی که افتخار آن را داشته‌اند که جسورانه شیوه‌ای جدید و آرمانی شخصی پدید آورند.

 

Capo di Noli/ 1898/ رنگ و روغن روی بوم/93.5 در 75 سانتی متر

 

سینیاک، در سال 1863 در پاریس متولد شد. در هجده سالگی پس از دیدن آثار "مونه" تصمیم گرفت نقاشی را به طور حرفه ای دنبال کند. بعد از سفر به دریای مدیترانه و بازدید از سواحل اروپا، مناظری را به تصویر کشید و همچنین مجموعه ای آبرنگ از بنادر فرانسه کشید.

در سال 1884 پس از آشنایی با کلود مونه و ژرژ سورا، تحت تاثیر روش نقاشی و نظریه رنگ سورا قرار گرفت. پس از آن  ضربات کوتاه قلمو به سبک امپرسیونیسم را رها کرد، تا به وسیله گذاشتن نقاط کوچک رنگ های خالص در کنار هم نقاشی بکشد.

موضوع اکثر نقاشی های او بنادر فرانسه هستند، عاشق به تصویر کشیدن آب بود.

 

صنوبر/ رنگ و روغن روی بوم/ 1893

 

پل سینیاک، آلبرت دوبوآس پیلت ، اودیلن ردون و ژرژ سورا از بنیانگذاران "انجمن هنرمندان مستقل" بودند. خواسته انجمن این بود که به هنرمندان اجازه داده شود آثارشان را با آزادی کامل در معرض داوری عمومی قرار دهند.

سینیاک مدتی نیز با "ون گوگ" معاشرت داشت و با هم به نقاشی از مناظر می پرداختند.

تعدادی از آثار هنرمند را در گالری ببینید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر