پژوهش‌های جدید در راستای حفاظت از آثار موندریان

پژوهش‌های جدید در راستای حفاظت از آثار موندریان
پژوهش‌های جدید در راستای حفاظت از آثار «پیِت موندریان»؛ نقاش هلندی، نشان می‌دهد که حرکت پیشگامانه او از شکل به انتزاع آن چیزی که در گذشته فکر می‌کردیم نیست.
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
کد خبر :  ۱۳۳۹۳۳

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، بنیاد بیلر در سال ۲۰۲۰  طرحی را برای بررسی گسترده درباره کارهای «پیِت موندریان» ارائه کرد.

 

مسئولین حفاظت آثار در بنیاد بیلر در حال کار بر روی نقاشی‌های «پیِت موندریان»

 

برگزارکنندگان نمایشگاه بزرگ موندریان در بنیاد بیلر در شهر بازل این ایده را مطرح کرده‌اندکه این هنرمند واقعا کار با موضوع طبیعت را رها نکرده است.

این نمایشگاه که در آن حدود ۸۰ اثر به نمایش درمی‌آید توسط «الف کوستر» برگزار می‌شود و شامل هفت اثر از مجموعه شخصی بیلر است که مسیر پیشرفت هنرمند را در طول بیش یک ربع قرن از سبک کوبیسم تا نئوپلاستیک نشان می‌دهد.

کوستر می‌گوید: واضح است که روایت سنتی‌ای که می‌گفت موندریان از نقاشی منظره‌های طبیعی در حومه هلند به انتزاع دست یافته است، درست نیست.

 

 

اثری از پیت موندریان؛ مدرنیست هلندی / ترکیب دوخط با آبی (۱۹۳۵)

 

کوستر ادامه می‌دهد: نکته جالب در مورد موندریان ، تاریخ‌گذاری کارهای وی است و در این باره باید تحقیقاتی انجام شود و بعضی از آنها نیز انجام شده است که حاکی از آن است که پیشرفت وی از شکل‌گیری تا انتزاع چندان ساده نبوده است.

موندریان در دوران ابتدایی زندگی خود گل هایی را نقاشی می کرد که اغل آنها را با اسم خودش به زبان هلندی امضاء می کرد و ظاهرا برای فاصله گرفتن از کارهای گذشته و باقی ماندن در حالت شناور آنها را فروخته است.

اما کوستر اظهار می‌کند که حتی پس از اینکه وی در سال ۱۹۴۰ به نیویورک آمد و بعد از گذشت ۲۰ سال از مرحله بلوغش همچنان نقاشی گل را انجام می‌داد.

نمایشگاه بنیاد بیلر تا حدودی تحت تأثیر حساسیت‌های معاصر در مورد تمایز یا فقدان آن ، بین انتزاع و شکل‌گیری است.

کوستر می گوید: اگر نظر دوهنرمند یکی پیتر دوئگ و دیگری نئو راوچ را بپرسید، آنها این تمایز علمی را بین شکل و انتزاع نمی‌بینند. هرچه بیشتر با موندریان درگیر شوید، بیشتر می‌بینید که این تفاوت چندان وجود ندارد. او همیشه می‌گفت که از طبیعت می‌آید.

 

 

استودیوی حفاظت از آثار موندریان در بنیاد بیلر

 

به عنوان بخشی از این پروژه، مسوولان حفاظت از آثار موزه در حال بررسی همه نقاشی‌های موندریان هستند تا درک بهتری از روش کار وی داشته باشند.

معمایی که مطرح‌کنندگان این پروژه می‌خواهند به آن دست پیدا کنند این است که دقیقاً موندریان چگونه تصاویر خود را نقاشی کرده است و به ویژه خطوط سیاه خود را که اغلب در زیر سطح بخش‌های قرمز ، زرد و آبی کشیده شده، قرار داده است.

اگرچه کارهای مشابه نشان می‌دهد که آثار او بسیار مسطح است، اما در مربع‌های رنگی که از بوم بیرون می‌آیند، غالباً برجستگی اندکی وجود دارد.

مارکوس گروس؛ رئیس حفاظت از موزه بیلر، درباره مجموعه موندریان موزه می‌گوید: هر قطعه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است اما همه آنها سطح مختلفی دارند. کارها ساده به نظر می‌رسند ، اما سطوح واقعاً پیچیده‌ای هستند. نوعی بافت وجود دارد ، مربع‌های رنگی ضخیم و ساختار یافته‌ای هستند به همراه خطوط سیاه نازک.

 

 

مسئولین حفاظت آثار بنیاد بیلر در حال کار بر روی نقاشی‌های «پیِت موندریان»

 

گروس ادامه می‌دهد: نامه‌ها، نقل قول‌ها و نقاشی‌هایی وجود دارد، بنابراین اطلاعاتی در مورد چگونگی ساخت آثار توسط خود نقاش هست. اما هیچ ادبیاتی در مورد روند کار او وجود ندارد. بنابراین ما می‌خواهیم بازسازی ماکت یک نقاشی را انجام دهیم تا تکنیک‌های او را بهتر بشناسیم.

محققان برای کمک به این تلاش‌ها که بخش عمده‌‌ی آن توسط یک شرکت مراقبت از پوست در سوئیس انجام می‌شود، دو متخصص علمی خارج از آمستردام را برای تجزیه و تحلیل رنگدانه‌ها، صحافی‌ها ،بوم‌ها، زمینه‌‌ها در آثار موندریان به خدمت در آورده‌اند.

آنها همچنین در حال مذاکره با موندریان شناسان در موزه کونست در لاهه هستند، که بزرگترین مجموعه از آثار موندریان را در جهان دارد و نگاهی به گذشته کارهای وی را در سال ۲۰۱۷ ترتیب داده‌اند.

نمایشگاه بیلر که پروژه‌ی دوساله‌ی بررسی روی آثار موندریان را کلید زده است، در سال ۲۰۲۲ افتتاح می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر