بازگرداندن غنائم عتیقه دو کشور آفریقایی از دوران استعمار فرانسه

بازگرداندن غنائم عتیقه دو کشور آفریقایی از دوران استعمار فرانسه
نمایندگان پارلمان فرانسه به بازگرداندن عتیقه‌جاتی که یک قرن پیش به دست نیروهای استعمارگر فرانسوی از کشورهای سنگال و بنین به غنیمت گرفته شد، رای دادند.
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
کد خبر :  ۱۳۳۷۹۴

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از ایرنا، این عتیقه‌جات شامل یک تخت سلطنتی و مجسمه‌هایی است که ارتش فرانسه ۱۰۰ سال پیش در جریان یک جنگ از کشور بنین که آن زمان پایتخت پادشاهی ثروتمند داهومی بود، به غنیمت گرفت. یکی دیگر از این عتیقه‌جات شمشیری متعلق به یک شیخ مسلمان است که از چهره‌های نظامی و مذهبی مهم قرن نوزدهم بود و در سنگال امروزی زندگی می‌کرد.

این آثار باستانی در موزه ارتش پاریس نگهداری می‌شوند اما فرانسه از نوامبر سال گذشته (مهر و آبان ۹۸) در راستای اصلاح اشتباهات دوره استعماری‌اش، شمشیر عتیقه را به موزه تمدن‌های سیاه داکار قرض داد.

 

 

فرانک ریستر وزیر فرهنگ سابق فرانسه در این باره گفت بازگرداندن این عتیقه‌جات در راستای تمایل فزاینده به همکاری با این دو کشور آفریقایی فرانسوی‌زبان است.

از آنجایی که روزلین باشلو وزیر کنونی فرهنگ این کشور پس از تماس با یک فرد مبتلا به کرونا خود را قرنطینه کرده است، ریستر در پارلمان حاضر شد و در این باره برای نمایندگان فرانسه سخنرانی کرد.

این روزها بحث بازگرداندن عتیقه‌جات به غنیمت گرفته شده در دوره استعمار به کشورهای مبدا، داغ است. کشور انگلیس با درخواست‌ها برای بازگرداندن عتیقه‌جات به غنیمت گرفته شده در دوره استعمارگری خود روبه‌روست که از جمله مهمترین آنها می‌توان به مرمرنماهای الگین به یونان و برنزهای بنین به نیجریه اشاره کرد. در موزه‌های بلژیک و اتریش نیز ده‌ها هزار شی عتیقه متعلق به آفریقا وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر