«مهرانه‌های بارانی» رنگ خاطره گرفت

«مهرانه‌های بارانی» رنگ خاطره گرفت
«مهرانه‌های بارانی» با حضور«افسانه قاضی زاده»، از امدادگران دوران دفاع مقدس، رنگ خاطره گرفت.
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
کد خبر :  ۱۳۳۴۷۳

«افسانه قاضی زاده» از امدادگران دوران دفاع مقدس و از بانوان حاضر در مقاومت ۳۳ روزه خرمشهر در چهارمین محفل خاطره‌گویی «مهرانه‌های بارانی» که به مناسبت هفته دفاع مقدس در سالن شهدای دولت استانداری خراسان شمالی برگزار شد، از نقش بانوان در دوران دفاع مقدس سخن گفت که بعد از گذشت 20 سال از جنگ رقم خورد و افزود: اگر چه بسیاری از خاطرات رو به فراموشی است، اما محافلی از این دست تاثیر شایانی در پرداختن به زوایای پنهان و فراموش شده آن روزها برای نسل امروز دارد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، روایتگر مجموعه «خانه‌ام همین جاست» از این که نقش بانوان در دفاع مقدس به ‌درستی تبیین نشده است، سخن گفت و با اشاره به این که دشمن قصد کم رنگ جلوه دادن نقش زنان را در جامعه اسلامی دارد، تصریح کرد: با پرداختن به جریان دفاع مقدس می‌توان به نقش‌آفرینی بانوان و اثرگذاری آن‌ها پی برد و آن‌ها را به عنوان الگوی‌های جامعه به نسل امروز معرفی کرد.
«قاضی زاده» اضافه کرد: با وجود گسترش فضای مجازی آن‌گونه که باید به جایگاه و نقش زنان در دوران دفاع مقدس پرداخته نمی‌شود و این خلأ همچنان به چشم می‌خورد.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص این که دفاع مقدس، گنجینه تمام نشدنی است، نقش دستگاه‌های فرهنگی و متولی را در تبیین ارزش‌های دفاع مقدس در قالب نقل خاطرات بسیار مهم برشمرد و از کاستی‌های موجود در این خصوص به ویژه از سوی آموزش و پرورش به عنوان دستگاه اثرگذار در تربیت نسل آینده کشور سخن گفت.
«قاضی زاده» با مهم دانستن ثبت و ضبط خاطرات و به نوعی مکتوب کردن آن‌ها بر آموزش فن روایتگری برای راویان دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: اگر چه در سال‌های گذشته حرکت‌های جسته و گریخته‌ای از سوی حوزه هنری کشور صورت گرفته و کارگاه‌هایی برگزار شده است، اما به نظر می‌رسد کافی نیست و باید اقداماتی از این دست تداوم پیدا کند.
بر اساس این گزارش، «افسانه قاضی‌زاده» در این محفل از روزهای سخت و دشوار حمله عراق به خرمشهر سخن گفت و روزهایی را به یادآورد که او به همراه دیگر بانوان و دختران شهرش، پا به پای رزمندگان برای دفاع از این مرز و بوم ایستادگی کردند.
او از روزهایی که سنگرسازی، حمل مهمات، نگهبانی از انبار مهمات به بانوان توسط «شهید جهان آرا» سپرده شد، برای حاضران سخن گفت و افزود: در روزهای خمپاره و جنگ، که دشمن در قلب شهر حضور داشت، بانوان به عنوان راهنما گروه‌های چریکی را به نقطه اصلی درگیری می‌رساندند.
این گزارش حاکی است، در این محفل، سرود «رود چهل ساله» توسط گروه سرود پیروان ولایت و نمایش هِناس به کاگردانی«مهدی فخرانی» اجرا شد و « صدیقه بهاری» فرزند سردار شهید «خلیل بهاری»، «پروین رنجبریان» از بانوان امدادگر دفاع مقدس و دکتر «بیگ‌زاده»سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان شمالی به نقل خاطره پرداختند.

ارسال نظر