به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از ایرنا، لو فیگارو؛ روزنامه فرانسوی، در گزارشی آورده است: این روزها از صفهای بیپایان مقابل هرم شیشهای موزه لوور خبری نیست و لبخند به لبان مونالیزا خشک شده است. با شیوع ویروس کرونا، تعداد بازدیدکنندگان این بزرگترین موزه هنری جهان در ماههای ژوئیه (تیر-مرداد) و اوت (مرداد-شهریور) امسال در مقایسه با سال ۲۰۱۹، به ترتیب ۷۵ و ۶۰ درصد کاهش یافت. مدیریت لوور این آمار و ارقام را با در نظر گرفتن تعداد بلیتهای رزرو شده تا پایان اوت، محاسبه کرده و در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار داده است.
موزه لوور ۶ ژوئیه (۱۶ تیر) پس از چهار ماه تعطیلی برای جلوگیری از شیوع کرونا، بازگشایی شد. از آنجایی که ۷۵ درصد بازدیدکنندگان در سالهای گذشته گردشگران خارجی بودند، متولیان موزه قبل از بازگشایی نیز کاهش شدید در میزان بلیتفروشی را پیشبینی کرده بودند. در نبود گردشگران آمریکایی، اروپایی، آسیایی و به ویژه مسافران چینی، لوور بخش مهمی از بازدیدکنندگان خود را از دست داد.
بزرگترین موزه جهان ژوئیه و اوت امسال (از اواسط تیر تا اوایل شهریور ماه) تنها ۵۵۰ هزار بازدیدکننده داشت که حدود ۸۰ درصد آنها فرانسوی بودند. این در حالی است که در سالهای گذشته بازدیدکنندگان فرانسوی تنها بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کل بازدیدها را تشکیل میدادند. با وجود ترس و نگرانی موجود درباره حضور در فضاهای بسته و وجود محدودیتهای بهداشتی مرتبط با شیوع کرونا (به ویژه اجباری بودن استفاده از ماسک)، مردم فرانسه همچنان به لوور وفادار ماندهاند. گویا بحران کرونا فرصتی را در اختیار این مردم قرار داده تا دوباره به این میراث تاریخی کشورشان سری بزنند و حتی چندین مرتبه از آن بازدید کنند. این روزها در فضای لوور که به طرز عجیبی خلوت است، برای بازدیدکنندگان بومی فرصت ایدهآلی برای تماشا و بررسی دقیق تابلوهای مونالیزا و شام آخر و تندیس نیکه ساموتراس به دور از تجمع و صفهای همیشگی، فراهم شده است.