برپایی نمایشگاه عکس «چشم‌اندازهای پیش‌رو» در شیراز

برپایی نمایشگاه عکس «چشم‌اندازهای پیش‌رو» در شیراز
نمایشگاه گروهی عکس «چشم‌اندازهای پیش‌رو» با تاملی بر دگردیسی مناظر ایران، برای دومین‌بار در ایران و این بار در شهر شیراز به نمایش گذاشته شده است.
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
کد خبر :  ۱۳۲۴۵۸

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از ایسنا، نگارخانه‌ی «آبان» شیراز با همکاری نگارخانه‌ی «راه ابریشم» تهران، آثار گروهی از عکاسان را با عنوان «چشم‌اندازهای پیش‌رو»، از روز 29 مرداد به نمایش عمومی درآمد و قرار است تا روزهای پایانی شهریورماه، پذیرای علاقه‌مندان به عکس و محیط زیست باشد.

این نمایشگاه دربردارنده‌ی ۹۹ عکس از ۴۰ عکاس است که با نگاهی انتقادی به ثبت مناظر تغییر یافته امروز ایران پرداخته‌اند.

با توجه به بیانیه این نمایشگاه، ساخت و سازهای گسترده، حضور سازه‌های فلزی و بتنی در دل طبیعت، تخریب کوه‌ها، انباشت زباله‌های شهری و حضور اشیای غریب و بی‌هویت از مضامینی است که عکاسان حاضر در این نمایشگاه ثبت کردند.

مهدی وثوق نیا؛ هنرگردان این نمایشگاه، با اشاره به شیوه‌ی گردآوری و انتخاب آثار و تاکید بر اینکه ۹۹ اثر برگزیده عمدتا از عکاسان جوان هستند، اضافه کرد که بسیاری از این آثار پیش از برنامه‌ریزی برای این نمایشگاه و بدون سفارش، عکاسی شده‌ است.

وثوق‌نیا معتقد است که بسیاری از عکاسان حاضر در همین دهه اخیر نسبت به تخریب‌های محیط زیست ایران واکنش نشان داده‌اند؛ او می‌گوید: بازه زمانی عکس‌های این نمایشگاه مربوط دهه‌ی اخیر، یعنی دهه‌ی ۹۰ خورشیدی است.

او ادامه می‌دهد: معتقدم دهه ۹۰، دهه پر التهاب ایران است؛ پیش از این محیط زیست ایران دچار تغییرات زیادی ناشی از تاثیر انسان شده بود اما در دهه ۹۰ است که شاهد واکنش بیشتر عکاسان به این موضوع و به تماشا گذاشتن این تصاویر در آثارشان هستیم.

وثوق‌نیا که مجموعه عکس‌هایی به نام‌های «انزلی» و «پامنار» را در کارنامه دارد، یادآور می‌شود که علاقه‌مندان به بازدید از نمایشگاه «چشم‌اندازهای پیش‌رو» در این نمایشگاه که چهارم شهریور در شیراز برپا می‌شود، شاهد تصاویری از تخریب‌های انسانی در نقاط مختلف محیط زیست باشند.

هنرگردان این نمایشگاه همچنین در تشریح شیوه‌ی انتخاب عکس‌ها می‌گوید: برای من ثبت صرف تصاویر مهم نبود؛ برای من چگونگی به تصویر کشیدن عکاسان از این مناظر اهمیت بیشتری داشت؛ خیلی علاقه‌مند بودم که حتی نگرش‌های شخصی هم در عکس‌ها وجود داشته باشد؛ تمام تلاش من این بود که تا حد امکان عکس‌هایی که با «تِم» عکاسی امروز دنیا در ارتباط است را جستجو کنم.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

«با توجه به نمایشگاه تاثیر‌گذار زمین نگاری نو در دهه ۷۰ میلادی در آمریکا، می‌توان سویه‌های روشنی از سنت‌های دیداری زمین نگاران نو را در آثار این نمایشگاه مشاهده کرد.»

وثوق‌نیا در مورد این بیانیه، می‌گوید: جنبشی در دهه ۷۰ میلادی و در آمریکا رخ  داد که منجر به گرایش به ثبت و نمایش تاثیرات انسان بر محیط زیست و در نهایت شکل‌گیری نوعی از زیبایی‌شناسی در عکاسی شد.

هنرگردان نمایشگاه چشم‌اندازهای پیش، ادامه می‌دهد که آثار به نمایش در آمده همچنان با این شکل از عکاسی، فاصله دارد اما آثار را تحت تاثیر این نوع از عکاسی و آثار هنرمندانی مثل « رابرت آدامز» و « استفن شور» می‌داند.

او در توصیف ویژگی‌های تصاویر به ثبت رسیده در این نمایشگاه به کار نبردن زوایایی پیچیده را مثال می زند و اضافه می‌کند: بسیاری از عکس‌ها نماهای بازتری از مناظر را به تماشا گذاشتند؛ با تماشای بسیاری از عکس‌ها ما به این فکر فرو می‌رویم که چه چیزی در این عکس وجود دارد؛ بعضی وقت‌ها شما در لحظه اول با موضوعیت عکس آشنا نمی‌شوید و باید بیشتر تامل کنید تا در نهایت پیچیدگی عکس بازتر شود. شکل عکاسی، ترکیب بندی‌های سرد، فضاهای روبرو و نماهای تخت  عکس‌ها وام دار این نوع از عکاسی و دیگر شکل‌های عکاسی است.

این نمایشگاه که از ۲۹ مردادماه در شیراز آغاز به کار کرده، تا ۲۸ شهریور در نگارخانه آبان، پذیرای علاقه‌مندان است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر