بازگشت همه به سوی اوست

پیشکسوت بی‌نظیر موسیقی مقامی، بخشی عاشقانه‌نواز خراسان؛ استاد سهراب محمدی به دیار باقی شتافت

پیشکسوت بی‌نظیر موسیقی مقامی، بخشی عاشقانه‌نواز خراسان؛ استاد سهراب محمدی به دیار باقی شتافت
حاج سهراب محمدی فرزند محمدحسین نوازنده دوتار متولد 1317 و دارای نشان درجه یک هنری می‌باشد که پدرش محمدحسین نیز نوازنده دوتار بوده است
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
کد خبر :  ۱۳۲۱۰۲

سهراب در سن 14 سالگی نواختن دوتار را از پدرش فرا گرفت، همچنین رضا زرگر معروف به دایی از دیگر اساتید او بشمار می‌آید.
سبک خوانندگی او و حالات و ایقاعات صوتی هنجره گیرای او ویژگی خاص خود را داشت و اثرگذاری، تُن و آهنگ‌پردازی صدای او نیز بی‌مانند بود.
حاج سهراب محمدی حدود 45 سرود انقلابی سروده و خود آنرا در رادیو و تلوزیون اجرا کرده است و مدت هشت سال دوران جنگ تحمیلی تقریباً تنها خواننده‌ بخش کردی رادیو مشهد بود و همچنان با آن رادیو و رادیوی بجنورد همکاری داشت.
وی چند مقام و آهنگ کُرمانجی از جمله آهنگ‌های "نار له لی" و "دَنه نار" و "ذُلیخان و مدخان" را می‌دانست که هیچ بخشی درتمام خراسان آن را نمی‌داند.
خودبند شعرکُرمانجی، خواننده مقام‌های موسیقی کُرمانجی، نوازنده دوتار، نقال، روایت‌گر و داستان‌گوی داستان عاشیقی به نام ذلیخان که خود آن را تالیف کرده بود.
اولین سرود انقلابی که خود شعر آن را سروده و آهنگ‌گذاری کرده و خواننده آن بود را به نام "شهید جان روح تْه شاد" در رادیو مشهد بخش کُرمانجی اجرا کرد که تا یک دهه گل سرسبد سرودهای رادیو بود.
بی‌شک «گنجینه فرهنگ‌ها و معرفت‌ها» یکی از ارزنده‌ترین شخصیت‌های فرهنگی‌هنری خود را از دست داد و با گذر زمان، نقش‌آفرینی ایشان در دوره زندگانی‌اش بیشتر جلوه خواهد کرد.
حوزه هنری خراسان شمالی ضایعه درگذشت بخشی سهراب محمدی را به خانواده و وابستگان آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال آرامش ابدی این پیر حکمت‌پیشه را خواستار است.

ارسال نظر