پژوهشی طنز با موضوع نقش خر در ادبیات فارسی

پژوهشی طنز با موضوع نقش خر در ادبیات فارسی
کتاب «خرپژوهی» ، پژوهشی طنز در زبان و ادبیات فارسی به کوشش زنده‌یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد، به تازگی توسط انتشارات نیستان به بازار آمده است.
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
کد خبر :  ۱۳۱۹۶۲

در ادبیات فارسی نمونه‌های زیادی از تمثیل و استعاره وجود دارد. تمثیل‌هایی که گاهی به طنز و گاهی با غیر از آن بیان می‌شوند اما استفاده از کلماتی که بار منفی دارند و امروز حتی توهین به حساب می‌آیند، یکی از روش‌های اعتراض به شرایط بوده و حتی گاهی برای هجو و هزل استفاده شده‌است.

زنده‌یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد، شاعر، نویسنده، طنزپرداز و پژوهشگر، سال‌ها پژوهشی را انجام داده است که نتیجه آن کتاب خرپژوهی است. این کتاب از سال ۱۳۹۴ در دست چاپ است و زنده‌یاد زرویی پیش از انتشار این کتاب آسمانی شد.


این پژوهش طی چند سال و در چند هزار صفحه به موضوع حضور خر در ادبیات، باورها، افسانه‌ها، قصه‌ها و مثل‌ها در تمام مناطق جهان پرداخته است و مرحوم زرویی این کتاب را در چند مجلد در دست تألیف داشته که خرپژوهی تنها بخش کوچکی از آن اثر بزرگ است.

 

زرویی نقش خر را در ادبیات فارسی، حکایت‌های منثور و منظوم، امثال‌الحکم و در کتاب‌های دینی بررسی کرده، به طوری که حتی ضرب‌المثل‌های مربوط به خرهای معروف تاریخ را نیز بازگو کرده‌ است.

در این اثر به گردآوری و تنظیم آثار کهن و جدید در ادبیات فارسی پرداخته شده و شامل دو بخش نظم و نثر است. در این کتاب آثار نویسندگان و شاعران بسیاری چون مولوی، وحشی بافقی، انوری، سعدی، فخرالدین عراقی، عبید زاکانی و از معاصران، نیما یوشیج، میرزاده عشقی، سهراب سپهری، شهریار، منوچهر احترامی و… به چشم می‌خورد.

کتاب خر پژوهی اثر ابوالفضل زرویی نصرآباد، به کوشش نسیم عرب امیری و با مقدمه‌ای از سیدمهدی شجاعی، در ۲۷۶ صفحه توسط نشر نیستان راهی بازار کتاب شده است.ایرنا

 

ابوالفضل زرویی نصرآباد، پژوهشگر، طنزپرداز و شاعر در ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۴۸ در تهران زاده شد. ایشان با نام‌های مستعار گوناگونی همچون ملانصرالدین، ننه قمر، میرزایحیی، چغندرمیرزا، کلثوم ننه، آمیز ممتقی و عبدل در مجلاتی مانند همشهری، گل‌آقا، زن، جام‌جم، کیهان ورزشی، انتخاب، مهر، تماشاگران و بانو طنز نوشته‌است.

ایشان فعالیت‌های اجرایی نیز داشته اند که از جمله آن‌ها می‌توان به معاون سردبیر هیئت تحریریه هفته‌نامه گل‌آقا، سردبیر ماهنامه گل‌آقا، دبیر سرویس طنز روزنامه همشهری، پایه‌گذار و مدیر دفتر طنز حوزه هنری، تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر اجرایی سالنامه گل‌آقا اشاره کرد.

 

استاد زرویی در طول فعالیت‌های خود جوایز و افتخارات فراوانی به دست آورد. از دیگر آثار ایشان می‌توان به افسانه‌های امروزی، رفوزه‌ها، غلاغه به خونه‌ش نرسید، بامعرفت‌های عالم، ماه به روایت آه، تذکره‌المقامات، حدیث قند، خاطرات سر پروفسور حسینعلی‌خان مستوفی و … اشاره کرد.

استاد ابوالفضل زرویی نصرآباد، دهم آذرماه سال ۱۳۹۷ در اثر حمله قلبی دار فانی را وداع گفت. روحش شاد و یادش گرامی باد. 

ارسال نظر