تابلوی "پاس شبانه" سالمندان را به زندگی امیدوار می کند

تابلوی
ساکنان خانه سالمندانی در آمستردام، روبه روی تابلوی "پاسِ شبانه" The Night Watch، اثرِ "رامبراند" نقاش مشهور هلندی نشسته اند
چهارشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
کد خبر :  ۱۳۱۶۲۲

 

ساکنان خانه سالمندانی در آمستردام، روبه روی تابلوی "پاسِ شبانه" The Night Watch، اثرِ "رامبراند" نقاش مشهور هلندی نشسته اند.

موزه ملی آمستردام که به موزه رایکس Rijksmuseum نیز معروف است، در سال 2020 همزمان با شیوع ویروس کرونا برای جلوگیری از افسرده شدن سالمندان، طی اقدامی نسخه ای ازتابلوی "پاسِ شبانه" اثرِ"رامبراند" را به سی مرکز مراقبت و نگهداری سالمندان ارسال کرد.

 

نمای خارجی موزه ملی آمستردام

بخشی از نمای داخلی موزه ملی آمستردام

 

موزه ملی آمستردام، بزرگ‌ترین موزه هلند و یکی از غنی‌ترین موزه‌های اروپا محسوب می‌شود. این موزه در اصل در سال ۱۸۰۰ میلادی در لاهه ساخته شد ولی در ۱۸۰۸ به آمستردام منتقل شد. بنای کنونی موزه در سال ۱۸۳۵ گشایش یافت. این ساختمان از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ در حال نوسازی بود و در نهایت با حضور ملکه هلند در آوریل ۲۰۱۳ دور تازه فعالیت‌های خود را در آغاز کرد. نوسازی موزه ۳۷۵ میلیون یورو هزینه دربرداشت.

این موزه حدود یک میلیون اثر هنری در اختیار دارد که مربوط به سالهای ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ است. حدود هشت هزار اثر در موزه به نمایش عمومی درآمده است. موزه مجموعه کوچکی از هنر آسیا را نیز در خود دارد.

 

پاس شبانه

 

"پاس شبانه" مشهورترین و پرحاشیه‌ترین اثر نقاشِ مشهور هلندی است.

این اثر که در سال ۱۶۴۲ و در اوج دوران طلایی هلند ترسیم شده‌است،سالیانِ سال عنوانی اشتباه را با خود یدک می‌کشید. نام اصلی این اثر"همراهی کاپیتان فرانس بَنینگ کاک با سروان ویلم ون رایتنبرگ است". "رامبراند" مرد متموّلی بود و معمولاً برای کارهایش دستمزد بالایی طلب می‌کرد و در این کار از هر فردی که در تصویر بود، ۱۰۰ گیلدر طلب کرد و در مجموع دستمزدی معادل ۱۶۰۰ گیلدر گرفت که در آن تاریخ هلند، رقمی افسانه‌ای بود.

بعضی از آن افراد گله‌مند بودند که چرا همه آن ها کارمزد یکسان دادند اما چهره بعضی کاملا واضح نیست.

در سال ۱۹۷۵، معلم مدرسه‌ای که تازه از کار بی کار شده بود، با کارد آشپزخانه به تابلو حمله کرد و شیاری زیگ زاگ در بوم به وجود آورد که بعدها تا حدودی ترمیم شد. همچنین در سال ۱۹۹۰، فردی دیگر که دارای اختلالات روانی تشخیص داده شد، با اسید به تابلو حمله کرد اما او نیز در کارش موفق نبود.

این اثرهم‌اکنون درموزه ملی آمستردام نگهداری می‌شود و قبل از بحران کرونا روزانه بین چهار تا پنج هزار نفر از این تابلو دیدن می‌کردند.

به دلیل آسیب‌های جدی که به این اثر وارد شده‌است، ارزش مادی‌اش حدود یک میلیون دلار برآورد شده‌است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر