نگاهی به نمایش "تبار خون" به کارگردانی توحید معصومی؛

خون، خون می‌زاید و هیچ، هیچ!

خون، خون می‌زاید و هیچ، هیچ!
توحید معصومی در دایره‌ای سرخ، تبار خون را روایت می‌کند و به بازیگرانش اجازه می‌دهد در نقش‌های مختلفی که بازی می‌کنند گمگشتگی و زوال را بنمایانند. این زوال انسانی اما در نهایت در بازی طرب‌سازان ایرانی به بازی دیگری ختم می‌شود و گردونه جهان و جان انسان، سیری دیگر می‌یابد. گویی چرخ گردون کاری جز بازی و بازی سازی ندارد و میر و شاه و طلا و مس تنها بازیچه‌ای هستند در دستان چرخاننده‌ی داستان‌ها.
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
کد خبر :  ۱۲۴۳۲
"تبار خون" به روایت توحید معصومی در روزهای داغ تابستان 96 در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان بر روی صحنه است. روایت آتیلا پسیانی از شاه لیر شکسپیر، ایرانی و خودمانی است. ارجاعات متن پسیانی گرچه وامدار شاه لیر است اما به شدت ایرانی و آشناست. میرشاه و تلخک و دختران شاه و حتی جزیره‌ی خشک و نمکین با بادهای سوزانش. 

اجرای معصومی از این متن اجرایی نزدیک به ماست! به مای تماشاگری که قصه‌ی شاه لیر را هم ندانیم اما می‌توانیم با میرشاه و طلای گمگشته‌اش ارتباط بگیریم. از روایت‌های مختلفی که می‌شنویم ذره ذره به عمق داستان غمبار "تبار خون" نفوذ می‌کنیم. 

توحید معصومی در دایره‌ای سرخ، تبار خون را روایت می‌کند و به بازیگرانش اجازه می‌دهد در نقش‌های مختلفی که بازی می‌کنند گمگشتگی و زوال را بنمایانند. این زوال انسانی اما در نهایت در بازی طرب‌سازان ایرانی به بازی دیگری ختم می‌شود و گردونه جهان و جان انسان، سیری دیگر می‌یابد. گویی چرخ گردون کاری جز بازی و بازی سازی ندارد و میر و شاه و طلا و مس تنها بازیچه‌ای هستند در دستان چرخاننده‌ی داستان‌ها. 

داستان میرشاه داستان همه قدرتمندانی است که در دایره‌ی سرخ و خونینی که به دست خویش ساخته‌اند اسیر وهم و پوچی‌اند و می‌خواهند همیشه بر صدر نشسته و فرمان رانند اما نمی‌دانند خون، خون می‌زاید و هیچ، هیچ!
فرامرز قلیچ خانی و الهه زحمتی که نقش‌آفرینی متفاوت و مختلفی دارند نیز در کار بازی خود به غایت هوشمند و قدرتمند ظاهر شده‌اند و با ابزار بسیار کمی که در دسترس دارند تصاویر زیبایی خلق می‌کنند. 

توحید معصومی حتی در طراحی صحنه و در اختیار گذاشتن آکسسوار نیز نقبی به متن زده و گویی نمایش را در آن جزیره نمکین، اجرا می‌کند که هیچ ندارد نه درختی نه سایه‌ای! و همین باعث شده تا تماشاگر بی‌اضافات، نمایش را تماشا کند و از بازی‌های خوب بازیگران لذت ببرد.

ادای احترام توحید معصومی به بازیگر توانای اردبیل؛ داور فرمانی؛ که در اجراهای پیشین این اثر نمایشی نقش آفرینی می‌کرد و پخش صدای این بازیگر در ابتدای نمایش، برای آن‌هایی که پیشتر نمایش معصومی را دیده بودند از نکات جالب نمایش تبار خون است. دست مریزاد به گروه اجرایی و آرزوهای خوب.

 

ارسال نظر