بازتاب چهره‌ها در پرتره‌های پارسا

بازتاب چهره‌ها در پرتره‌های پارسا
نمایشگاه طراحی پرتره با آثاری از پارسا مستقیم تحت عنوان "عجز" از تاریخ 23 تیرماه در گالری هما برپا شده است
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
کد خبر :  ۱۲۳۴۳

به گزارش سایت مرکز تجسمی پارسا مستقیم دراولین نمایشگاه انفرادی خود که تا 3 مرداد در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است، با پیوند خیال و واقعیت، تلاش کرده تا نقشی از صورت انسان‌های پیچیده دنیای پیرامونش را با برداشتی کاملا شخصی از بازتاب واقعیت خلق نماید.

پارسا مستقیم نمایشگاه عجز را این‌گونه معرفی کرده است: «رفتار انسان در چهره‌ی او انعکاس می‌یابد، بنابراین صورت انسان شکلی از انعکاس فرهنگی نیز هست. افراد هر جامعه به واسطه‌ی فرهنگ می‌آموزند که باید چگونه با یکدیگر رفتار کنند ولی فرهنگ نتوانسته ابعاد غریزی انسان را مهار کند.

قطعا رفتار هر یک از آدم‌های جامعه نه تنها انعکاس از خود انفرادی آن‌هاست؛ توأمان فرهنگ مسلط بر آن گروه اجتماعی را نیز نمایندگی می‌کند. با این‌حال تلاش من در نمایش آن وجه «طبیعت آدم» نوعی واکاوی و کنجکاوی حیوانی‌ست در شناختن همنوعان خودم یا لااقل اطرافیان خودم.
 چهره‌ها را بدون وفاداری به تصویر عکس‌وار آنان ساخته‌ام؛ صورت‌ها تخیل من درباره‌ی آدم‌هایی‌ست که نقاشی کردم.
 از طریق مرور کلی این صورت‌ها نمی‌خواهم آدم‌های دوروبرم را ترسیم کنم، خواسته‌ام پرتره‌ی خودم را بازسازی کرده باشم. پرتره‌ها همچون پژواکی از آن‌چه درباره‌ی نقاشی فکر کرده‌ام را به شما نشان خواهند داد؛ همچون پژواک که خود اصلی صوت نیست، تنها انعکاسی از آن صوت بوده است، همان‌طور که برای خود من نیز اینچنین است.»





ارسال نظر