پرسه در "کوچه" با آثاری از ایمان صفایی

پرسه در
ایمان صفایی در جدیدترین نمایشگاه آثار خود با نام «کوچه» در گالری شیرین بار دیگر سعی در یادآوری فراموش شده‌های فرهنگی جامعه امروز دارد.
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
کد خبر :  ۱۲۳۴۲


به گزارش سایت مرکز تجسمی به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، گالری شیرین از تاریخ 10 تیرماه تا 3 مردادماه میزبان نمایشگاهی از آثار متفاوت و متنوع ایمان صفایی با عنوان «کوچه» بود. این نمایشگاه در ادامه کاوش‌هایی است که هنرمند در گفتمان زبان، در زمینه شعر، چیستان‌ها، متل‌ها، فحش‌ها، لاطائلات، عبارات و ضرب‌المثل‌ها انجام داده است تا از بستری واحد برای رسیدن این بخش‌های مختلف زبانی به هدفی مشترک در فرم، انتزاع و فرهنگ استفاده کند.


صفایی درباره چگونگی شکل گیری ایده خلق این آثار گفت: ایده «کوچه» با کارهای قبلی من مشترک بوده است. «کوچه» عنوان نمایشگاه است و نام مجموعه‌ها نیست و شامل کارهایی است که چهار سال اخیر تولید کردم. دلیل انتخاب نام کوچه هم برگرفته از کتاب احمد شاملو است و اینکه این مکان محل تردد همه آدم‌هاست برایم جالب بود.»

او افزود: «تقریبا چهار پروژه است که همه یک دست نیستند و کارهایی که در دو سال گذشته انجام داده‌ام کمی مسیرشان نسبت به سایر کارها تغییر کرده است.»


صفایی در مورد موضوع نمایشگاه که در ادامه روند آثار گذشته‌اش درباره زبان و فرهنگ عامیانه است، توضیح داد: «در این نمایشگاه نیز همان سبک آثار حضور دارند که مقداری انتزاعی‌تر شدند و مثل‌ها، فحش‌ها، اشعار را شامل می‌شوند و در کل باید گفت که بیشتر شامل ادبیات عامیانه می‌شوند نه ادبیات کلاسیک.»

صفایی ادامه داد: «معتقدم که زبان هویت جامعه را مشخص می‌کند و هر جامعه‌ای به زبانش شناخته می‌شود و فرهنگ را درست می‌کند، در ایران زبان نقش خیلی مهمی دارد و ادبیاتش بسیار در هنر تاثیرگذار بوده است. در این سال‌ها با معضل ادبیات معاصر مواجه هستیم، خیلی کار بیرون می‌آید که مردم از آن سر در نمی‌آورند و با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند، حتی قشر روشنفکر هم آن را درک نمی‌کنند. دلیل‌اش این است که مدام در حال ترجمه هستیم و می‌خواهیم خود را با ادبیات غرب همسان کنیم در حالیکه ادبیات غنی داریم. زبان و اهمیت شناخت آن دغدغه اساسی من است و ضرب‌المثل‌ها، بازی‌ها برایم مهم هستند و این‌ها هستند که مهم و واقعی‌اند.»


صفایی در خصوص ابهامی که در آثار به چشم می‌خورد، توضیح داد: «در بیرون گالری نوشته شده: «نمی‌توانی بخوانی، نخوانش»، داستان‌های انگلیسی و قالب روزنامه‌ها و ... که وارد فرهنگ ما شده است، نشانگر این است که ما داریم گذشته خود را فراموش می‌کنیم. انسان 200 سال گذشته با این آثار ارتباط برقرار می‌کرد و می‌توانست با تمرکز این متن‌ها را بخواند. زندگی‌های الان آنقدر فست فودی شده که می‌خواهیم سریع یک چیزی را بخوانیم و استفاده کنیم و تمام شود، من بر بازگشت به گذشته فرهنگی‌مان تاکید دارم.»

او در مورد چنینشی که در نمایشگاه ایجاد کرده است، گفت: «در «کوچه» سعی کردم مخاطب با اتفاقات مختلف روبه رو شود و تمامی اتفاقات زندگی خودم را بدون سانسور به نمایش گذاشتم، کوچه مکانی بود که آدم‌ها باهم راه می‌رفتند و معاشرت می‌کردند که الان دیگر اثری از آن نیست و سعی کردم آن را یادآوری کنم، ما داریم خودمان را با چیزی تطبیق می‌دهیم که خیلی برای ما نیست و با ما جور نشده است. این یادآوری برای من خیلی اهمیت دارد.»




ارسال نظر