نقاشی کردن برای من بیش‌تر تجربه کردن است تا خلق یک تصویر

نقاشی کردن برای من بیش‌تر تجربه کردن است تا خلق یک تصویر
"سای تومبلی" Cy Twombly‎ نقاش، مجسمه‌ساز و عکاس آمریکایی، از مهم‌ترین نقاشان پیشروی انتزاعی قرن بیستم است
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
کد خبر :  ۱۱۸۲۵۶

 

"سای تومبلی" Cy Twombly‎  نقاش، مجسمه‌ساز و عکاس  آمریکایی، از مهم‌ترین نقاشان پیشروی انتزاعی قرن بیستم است.وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون پرمیوم ایمپریاله و لژیون دونور (شوالیه) شده‌است.

"سای تومبلی" هنرمندی است که از بسیاری جهات فرانسوی به شمار می‌آید؛ گو اینکه در لکسینگتون ویرجینیا در سال ۱۹۲۸ متولد شد و در دهه‌ی ۱۹۵۰ به ایتالیا مهاجرت کرد.

"تومبلی" تجربه گرا و متمرکز بر کشف قابلیت‌های خطوط بود و برای رها شدن از مهار عقلی و با تکیه بر ناخودآگاه، گاه در تاریکی طراحی می‌کرد و به تجربه‌ای ناب و روایتی جدید می‌رسید.او بر روی بوم‌هایش کلمات و عبارات را ناخوانا و شتاب‌زده می‌نوشت و یا خراش‌هایی بر بومش ایجاد می‌کرد.

خطوط ناخوانا در نقاشی‌های آبستره‌ی "تومبلی" با رنگ و روغن و مداد و پاستل و رنگ‌های محدود کار شده‌اند.

 

تاج گذاری سسوستریس (پادشاه مصر باستان)، آکریلیک، مداد شمعی ومداد سربی روی بوم 

 

این نقاشی‌ها اغلب در اندازه‌ای بزرگ و شبیه به آثار گرافیتی، پوشیده از خراش‌ها، خطوط و رنگ‌ها و تداعی کننده اشعار کلاسیک و دارای بیانی اساطیری به زبان صمیمی هستند.

طراحی‌های غول پیکری که جایگاهی خاص و منحصر به فرد را در داستان هنر مدرن دارند. اگرچه اشتراکی با هنر فیگوراتیو ندارند، به سختی با وجود دست نوشته‌ها بتوان آن‌ها را آبستره قلمداد کرد.

هنر "تومبلی" درباره‌ی جنسیت انسان، مرگ و اشتیاق است. تاریخ و اسطوره به او این امکان را داد که در مقیاسی بزرگ، این موضوعاتِ پوشیده را آشکار کند و احساساتش را بر روی باشکوه‌ترین بوم‌ها به تصویر بکشد. پیوند "تومبلی" با فرهنگ والای فرانسه تنها به دلیل تعلق خاطر او به کلاسیک‌ها نیست بلکه اندیشه مداری (Intellectualism) و شیفتگی‌اش به ماهیت زبان است که او را به این فرهنگ متصل می‌کند. متفکران فرانسوی قرن بیستم چون "کلود لوی استراوس" و "رولان بارت" ساختار «دلالت» را تجزیه و تحلیل کردند، و "تومبلی" نیز از کارهای آغازینش به بعد، عیناً در پی ماهیت فرهنگ بشر بود؛ چنان که میان ضرب قلم‌های نقاشان بر بوم و اَشکال اولیه‌ی زبانِ نوشتاری تشابهاتی یافت.

 

View of the serie Nine Discourses on Commodus/1963

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر