ماکس فردریش رابز/ بعد از ظهر در بیس کارا/ رنگ و روغن روی بوم/ صفحه 35 کتاب
شرق، مردم اروپای قرن نوزدهم را شیفته خود ساخت؛ هیاهو و جنبوجوش بازارهای شرقی، کوچههای تماشایی شهرهای کهن، مردم در گروههای مختلف بالباسهای رنگارنگ در روزهای جشن مذهبی، کاشیهای معرق تزیینی مساجد، منارههای بلند آنها، بیابانهای پهناور در زیر آفتاب سوزان. این تصاویر جهان اسلام، الهامبخشترین جاندارترین و هیجانانگیزترین تابلوهای نقاشان آکادمیک آن عصر بودند.
نقاشان شرق گرایی که مکتب مستقلی نداشتند و بسیاری از آنان مناظری از خاورمیانه را به شیوه های گوناگون در میان دیگر آثارشان می گنجاندند. اینان شامل نقاشان بریتانیایی، اتریشی، آلمانی و به ویژه فرانسوی بودند. در نامه دوم قرن نوزدهم نگارخانه های پاریس، انباشته از تابلوهای شرقی بود که استقبال از آن ها به تاسیس «سالن نقاشان شرق گرای فرانسه» در سال 1893 انجامید.
رودَلف ارنست/سبزی فروش/ رنگ و روغن روی صفحه چوبی/ صفحه 62