از سنگ پای قزوین تا بیگ بنگ

از سنگ پای قزوین تا بیگ بنگ
معرفی کوتاه چند کتاب طنز دفتر طنز و انتشارات سوره مهر
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
کد خبر :  ۱۱۰۶۴۹

 

کتاب های «سفرنامه استعداد‌های درک نشده از بیگ‌بنگ تا دوزخ»،«دلبری برگزیده ام که مپرس»، «همیشه استاد» و «سنگ پای قزوین» از جمله آثار طنزی هستند که توسط دفتر طنز حوزه هنری و انتشارات سوره مهر منتشر شدند. در این مجال به معرفی اجمالی این آثار می‌پردازیم.

 

 

 

 

سفرنامه استعداد‌های درک نشده از بیگ‌بنگ تا دوزخ

 

کتاب «سفرنامه استعداد‌های درک نشده از بیگ‌بنگ تا دوزخ» اثر علی زراندوز سال 1398 توسط دفتر طنز حوزه هنری و انتشارات سوره مهر چاپ شد.

علی زراندوز درباره انتشار این کتاب گفته بود : « عمرمان به دنیا بود که دوازده سال پس از انتشار جلد اول کتاب یادداشتهای یک استعداد درک نشده، جلد دومش را نیز به زیور طبع بیاراییم و به مخاطبان طنز مملکت تقدیم کنیم.
جلد دوم یادداشتهای یک استعداد درک نشده با عنوان: «سفرنامه استعدادهای درک نشده، از بیگ بنگ تا دوزخ!» با مقدمه‌ای از استاد ابوالفضل زرویی نصرآباد ، توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.»

پیش از این کتاب «یادداشت‌های یک استعداد درک نشده» در انتشارات گل‌آقا منتشر و روانه بازار نشر شده بود.

 

 

دلبری برگزیده‌ام که مپرس

 

کتاب «دلبری برگزیده ام که مپرس» مجموعه اشعار طنز شاعرانی از جمله سعیده موسوی زاده، سیدامیر سادات موسوی، علیرضا لبش، مهران حسینی، ناهید نوری، صابر قدیمی، رضا احسان پور و روح الله احمدی است. این شاعران با زبان طنز به ازدواج و مسائل مرتبط با آن پرداختند. مهران حسینی تهیه و تدوین این کتاب را برعهده داشته است.

مهران حسینی درباره انتشار این کتاب گفت: « به لطف خداوند عشق بعد از گذشت چند سال از رفت و برگشت طرح اولیه و معطلی‌های مرسوم بابت مجوز و مکاتبات اداری و کاغذبازی که اگر اغراق نکنیم، به اندازه‌ فرآیند وام ازدواج سخت و طاقت‌فرساست، بالاخره مجموعه شعر طنز «دلبری برگزیده‌ام که مپرس!» با موضوع ازدواج و تاهل و وضعیت خطیر همسرداری توسط نشر سوره‌ مهر منتشر شده‌است. در این مجموعه که تولید مشترک استان قزوین و طنزپردازان خوش سابقه‌ کشور محسوب می‌شود، اشعاری از طنزپردازان خوب استان قزوین با همتایان کشوری‌شان به احسن وجه در هم آمیخته و در قامت رعنایی یک کتاب(البته در قطع رقعی!) عرض اندام می‌کند.

سبب پیشنهاد طرح چنین مجموعه‌ای البته به نظرم نباید چندان پوشیده باشد. چرا که پاسخ به نیاز ازدواج و تشکیل خانواده برای هر جوان دم بختی  از اوجب واجبات است، و کیست که نداند در شرایط فعلی عسرت این عمل تا چه حد است؟! فی‌الواقع این روزها با این آتش بازی اقتصادی که به راه افتاده می‌توان گفت «از مغز جوانان وطن شعله دمیده!»،  به عبارت ساده «گنده‌ترهاش توش موندن!» چه رسد به این نسل بی‌نوای تازه به عرصه رسیده که یک سری دهه شصتی سوخته‌ی‌ جزغالِ نیمه‌ی گمشده نیافته را هم جلوتر از خود دارند هنوز! از این‌رو گرچه با کار فرهنگی شکم هیچ عائله‌ای سیر نمی‌شود، ولی در بساط ما اهالی ادبیات طنز، چیزی بیشتر از شعر طنز پیدا نمی‌شد و البته همان دارایی ناچیز را هم در طبق اخلاص گذاشتیم تا بلکه در بین متولیان امر گوش شنوایی پیدا شود و فکری به حال این پدیده‌ دراماتیک بکنند.

علی‌ایّ‌حال و من‌حیث‌المجموع از این مجموعه با وجود کاستی‌های بسیار تاحدودی رضایت خاطر دارم و به نظرم برای شروع می‌شود رویش حساب کرد. چه اینکه شاید در آتیه دور یا نزدیک یکی پیدا بشود که کله‌اش به سیاق این حقیر بوی قرمه‌سبزی بدهد و گردآوری و چاپ ادوار بعدی این مجموعه را تداوم ببخشد و خطاهای کار را از این‌که هست کمتر کند.

در پایان می‌خواهم به نوبه خود از یکایک دوستان فهیم و فرهیخته و طنازم که از گوشه گوشه مملکت به مدد من آمدند و اشعار زیبای‌شان را فرستادند، به خاطر همراهی در این مجموعه طنز تشکر کنم. همین طور از طنزپردازان هم‌استانی خودم در قزوین نیز کمال سپاس را دارم. و در نهایت از مسئولین امر در حوزه هنری قزوین، دفتر طنز حوزه هنری مرکز و انتشارات سوره مهر نیز به خاطر پیگیری‌ و انتشار این مجموعه قدردانی و تشکر می‌نمایم. امید دارم نتیجه کار به خیر بیانجامد و به زودی همه جوانان را مشغول امر خیر ببینم.»

 

در بخشی از کتاب آمده است:

 

شب عید بود
کسی ماهی قرمزی را داخل تنگ آبی انداخت
ماهی گفت: «حالا، هم کار دارم هم خانه»
ازدواج کرد
بعد از عید در رودخانه رهایش کردند
دچار مشکلِ مسکن و بیکاری شد
زنش مهریه‌اش را اجرا گذاشت
پولک‌هایش را فروخت

«علیرضا لبش»

 

 

همیشه استاد

 

کتاب «همیشه استاد» یادنامه ابوالقاسم حالت است که به اهتمام سید عماد الدین قرشی به رشته تحریر درآمد و توسط دفتر طنز حوزه هنری و انتشارات سوره مهر منتشر شد. این کتاب قرار است به نوعی هم جامعه جوان طنزپرداز را به شناخت بهتری از این چهره اثرگذار طنز معاصر برساند هم دیگربار از ابوالقاسم حالت، این همیشه استاد عرصه طنز معاصر فارسی تجلیل کند همین‌طور یک منبع مناسب تحقیقاتی و مطالعاتی برای مطالعه آثارش در اختیار عموم علاقمندان و پژوهشگران قرار دهد.
کتاب مروری بر کارنامه ادبی و هنری استاد ابوالقاسم حالت است که از بزرگان حوزه طنز و ادب ایران‌زمین بود و شاگردان بسیاری در مکتب او به طنزنویسی گرایش پیدا کردند.

 

 

سنگ پای قزوین

 

مجموعه شعر طنز «سنگ پای قزوین» ماحصل حدود سه سال از فعالیت کارگاه و محافل طنز حوزه هنری استان قزوین تا پایان سال ۱۳۹۵ است مهران حسینی این اشعار را گردآوری و منتشر کرده و برخی اشعار این کتاب به زبان محلی سروده شده اند.

مهران حسینی در مقدمه کتاب گفته است: «بدیهی است که شعر طنز در مقابل شعر جد یا غیر طنز به مثابه پزشک متخصص در برابر پزشک عمومی است و بار‌ها برای این کمترین به اثبات رسیده که افراد در محکی کوتاه از خود فی الفور به این ارزیابی می‌رسند که آیا توان قلمشان در طنزنویسی به حد لازم برای ادامه مسیر هست یا نه. بنابراین، باید اذعان کرد تعدد طنزپرداز در حال حاضر کم است و تلاش ما در این راستا شکل گرفت که بر این تعدد، به لحاظ کمّی و کیفی، بیفزاییم که تا حدی موفق بودیم.»

 

دربخشی از کتاب می‌خوانیم:

هر کس که در این معرکه زر داشته باشد
صد مرتبه بهتر که هنر داشته باشد

قربان رفیقی که چو شد صاحب پُستی
از قبل مرا مد نظر داشته باشد

تا بخت بلند تو رسیدن که بعید است
حتی اگر این کفش فنر داشته باشد

قلبم دو سه تا تیر کشید و نگرانم
جداً نکند شعر ضرر داشته باشد

هر فرد بنا بر نظر کارشناسان
خوب است که از عشق حذر داشته باشد

آدم پس از این وضعیت خودرو و بنزین
امروزه به‏ صرفه‏ست که خر داشته باشد

با این همه، امروزه صلاح است که انسان
کمتر ز همه چیز خبر داشته باشد

هرگز نکند چاپ کسی شعر خودش را
اندازه من شعر مگر داشته باشد

این شعر پُر از حاشیه بر روی مخاطب‌
ای کاش که یک ذره اثر داشته باشد!

ارسال نظر