طراحی و نقاشی انقلاب

طراحی و نقاشی انقلاب
در هیچ دوره‌ای از تاریخ نقاشی در ایران، تحرک و شور سال‌های ابتدای انقلاب اتفاق نیفتاده است و در این میان طراحی به واسطه این که آماده‌ترین و در دسترس‌ترین وسیله‌ها را نیاز دارد و نیز به خاطر شکل فی‌البداهه و سریع آن بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفت
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر :  ۱۱۰۳۱۰

هیچ دوره‌ای از تاریخ نقاشی در ایران، تحرک و شور سال‌های ابتدای انقلاب اتفاق نیفتاده است و در این میان طراحی به واسطه این که آماده‌ترین و در دسترس‌ترین وسیله‌ها را نیاز دارد و نیز به خاطر شکل فی‌البداهه و سریع آن بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفت.

جمعی از هنرمندان به خصوص شاگردان هانیبال الخاص در استفاده از طراحی برای بیان منظور خود فعالیت بیش‌تری داشتند. آنان به توصیه استاد خود برای خلق آثار به میان مردم در قهوه‌خانه‌ها، خیابان‌ها و مراکز عمومی می‌رفتند. طراحی آنان گاه به طور مستقیم و در مکان‌های عمومی صورت می‌گرفت و گاه با دیدن و با ذهن سپردن و یا با تجسم وقایع و به صورت ذهنی شکل می‌گرفت.

آثاری که بدین ترتیب ساخته می‌شد خیلی زود و با حداقل امکانات در مکان‌های عمومی مثل محله‌ها، پارک‌ها، خیابان‌ها و دانشگاه‌ها به  نمایش در می‌آمد. سال 1359، نمایشگاه بسیار مفصلی از نقاشی و طراحی در حسینیه ارشاد برگزار شد که با استقبال خوب مردمی رو‌به‌رو گشت. در برپایی نمایشگاه‌های طراحی، نقش دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا پررنگ‌تر بود وکارگاه‌ها و دیوارهای این دانشکده مکان مناسبی برای برپایی نمایشگاه‌های متعدد طراحی. این‌گونه نمایشگاه‌ها تنها به دانشکده هنرهای زیبا محدود نمی‌شد و در بسیاری دیگر از دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها، نمایشگاه‌هایی از این دست برپا می‌شد.

نقاشان و طراحان بسیاری داوطلبانه به نقاشی دیواری در مکان‌های شلوغ مثل خیابان‌های پر رفت و آمد، ترمینال‌ها، دانشگاه‌ها و ... با موضوعات اجتماعی و در ابعاد بزرگ پرداختند. نقاشی روی بوم در ابعاد بسیار بزرگ بین سال‌های 57 تا 60 متداول شد. چنان که موزه هنرهای معاصر فضا و امکانات لازم را در اختیار هنرمندانی نظیر شیددل، درخشانی، اسکندری و حبیب‌پور قرار داد.

بیان وقایع روز در طراحی و نقاشی به شکل اثرگذار و فیگوراتیو مهم‌ترین خواسته هنرمندان بود. هنرمندانی که در این سال‌ها با جدیت به طراحی پرداختند عبارت بودند از: مسعود سعدالدین، نیلوفر قادری‌نژاد، یعقوب عمامه‌پیچ، نصرت‌ا... مسلمیان، حبیب‌الله صادقی، احمد امین‌نظر، ثمیلا امیرابراهیمی، حسین خسروجردی، حسن صفا، بهرام دبیری، منوچهر صفرزاده، بهمن بروجنی، حسن کیوان، شهاب موسوی‌زاده، ایرج اسکندری، عباس یزدی، کاظم چلیپا و محمدعلی بنی‌اسدی.

 

زندانی سیاسی / نیلوفر قادری‌نژاد / مداد کنته و آب مرک روی کاغذ / 1357

 

انقلاب 57 / مسعود سعدالدین، هانیبال الخاص / رنگ و روغن روی بوم / 1358

 

روزهای انقلاب (سنگرسازان) / پرویز حبیب‌پور / مداد روی کاغذ / 1360

 

تسخیر لانه جاسوسی / ثمیلا امیرابراهیمی / رنگ و روغن روی بوم / 1359

 

بدون عنوان / ناصر پلنگی / مداد کنته روی کاغذ / 1361

 

قنوت / حسین خسروجردی / رنگ و روغن روی بوم / 1357

 

بدون عنوان / حبیب‌الله صادقی / مداد کنته و رنگی روی کاغذ

 

روحانیت / کاظم چلیپا / رنگ و روغن روی بوم / 1361

 

بهرام دبیری

 

انقلاب(بخشی از اثر) /  بهرام دبیری / رنگ و روغن روی بوم / 1358

 

اعتصاب کارگران شرکت نفت / نصرت‌الله مسلمیان / رنگ و روغن روی بوم / 1357

 

شب‌های اللله اکبر / پرویز حبیب‌پور / رنگ و روغن روی بوم

 

بیانیه ورزشی(بخشی از اثر) / علی‌اصغر کفشچیان مقدم / رنگ و روغن روی بتون(دیوار سالن ترتبیت بدنی دانشگاه تهران) / 1080متر مربع / 1366-1369

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر