اختتامیه «ایام غم نخواهد ماند» برگزار شد

اختتامیه «ایام غم نخواهد ماند» برگزار شد
برگزیدگان بخش طنز و دیگر بخش‌ها معرفی شدند
يکشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
کد خبر :  ۱۱۰۱۱۲

 

مراسم اختتامیه جشنواره‌های ادبی و نمایشی حوزه هنری فارس در بهار ۱۳۹۹ برگزار شد و منتخبین این جشنواره‌ها در بخش طنز و دیگر بخش‌ها معرفی شدند.

 

در این مراسم که به سبب وضعیت ناشی از بیماری کرونا بدون حضور مخاطبان در باغ جهان نمای شیراز برگزار و از طریق فضای مجازی پخش شد، دبیران دو جشنواره گزارش برگزاری رویدادها را ارائه کردند و معاونان حوزه هنری فارس و سازمان فرهنگی هنری شهرداری شیراز نیز سخن گفتند.
دکتر عبدالرضا قیصری معاون فرهنگی هنری حوزه هنری فارس گفت: برگزاری این دو رویداد واکنش اهالی هنر به اتفاقات رخ داده در پی بحران کرونا بود و حوزه هنری سعی داشت در دو حوزه ادبیات و نمایش بستر مناسب برای ارائه هنرمندانه حس و اندیشه اهل هنر را فراهم کند.
امسال چهلمین سال دفاع مقدس است و خوشحالیم که با موضوعات و کتاب های انتخاب شده در پویش کتاب -نمایش ۲۰ چراغ برگزاری برنامه‌های هنری در تکریم و ستایش ایثارگران را هم‌زمان با ایام گرامی‌داشت حماسه آزادسازی خرمشهر قهرمان روشن کنیم و ان شاءالله تا پایان سال این چراغ‌ها چلچراغ شود.
در سال‌های اخیر ارتباط و همکاری دوسویه و مستمری بین مجموعه حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس و سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری شیراز برپا بوده که یک فراز به یادماندنی آن شب‌های نور و نارنج در سال قبل بود و یک اوج دیگر آن همین رویدادهاست که اختتامیه آنها امروز برگزار می‌شود.


فرزاد صدری معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری شیراز نیز در بخشی از این مراسم گفت: خوشحالیم که در برگزاری این رویداد با حوزه هنری مشارکت داشتیم چرا که این نهاد در سال های اخیر در حرکت به سمت مردم و انجام دادن کارهای مردمی در سطح شهر موفق بوده است.
معتقدم یکی از مهمترین وجوه هنر انقلاب اسلامی هنر شهری بوده است. مجموعه دیوارنگاره‌ها و سرودها و ... در سال‌های مبارزه و در ابتدای انقلاب اسلامی گواه این ادعاست و جالب این است که بهترین نمونه این آثار همان کارهای زمان پیروزی انقلاب است که تا امروز در یاد و خاطره همه مخاطبان مانده است.
انقلاب اسلامی یک حرکت وسیع و همه جانبه بود و همه طیف‌ها و جریان‌ها را در بر می‌گرفت. امروز نیز هنر انقلاب اسلامی باید همان وسعت نظر را داشته باشد و به جای محدود شدن در تعدادی خاص سایر چهره‌های هنری را نیز در بر بگیرد.


اصغر گروسی دبیر پویش کتاب-نمایش ۲۰ و کارشناس مسوول هنرهای نمایشی حوزه هنری استان فارس نیز در سخنانی با اشاره به روند برگزاری پویش گفت: این حرکت در آخرین روزهای سال پیش کلید خورد و ابتدای سال به مناسبت در پیش بودن هفته هنر انقلاب اسلامی فراخوان عمومی اعلام شد و در این مسیر ما پیشگام بودیم و دو هشتگ در خانه بمانیم و تئاتر تعطیل نیست شعارهای اصلی این پویش بودند و امیدواریم سال آینده پس از شکست کرونا این جشنواره را روی صحنه اجرا کنیم.
رقابت در این جشنواره فراتر از حد انتظار ما بود و برای حفظ کیفیت و شان حرفه‌ای پویش، در انتخاب داوران این رویداد سراغ چهره‌های نام آشنای نمایش رفتیم و استاد کورش زارعی، توحید معصومی و اصغر گروسی این کار را انجام دادند. در سه مرحله آثار داوری شده و منتخبین تعیین شدند.
حمایت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از این رویداد برای همه ما قوت قلب بود و آثار رسیده نیز بسیار دلگرممان کرد. خصوصا که دو سوم آثار رسیده به بانوان اختصاص داشت که در نوع خود در رویدادهای نمایشی کم نظیر است.


هاشم کرونی ‌دبیر مسابقه ادبی غیرحضوری «...که ایام غم نخواهد ماند!» و کارشناس مسوول آفرینش های ادبی حوزه هنری استان فارس نیز ضمن تشریح روند برگزاری این رویداد گفت: فارس سرزمین استعدادهای ادبی است و این مسابقه نیز فرصتی بود تا اهالی ادبیات در مقابل ایثارگری مدافعان سلامت میهن ادای احترام کنند.
هادی فردوسی، مهدی خضری و هاشم کرونی هیئت داوران مسابقه را در بخش سروده‌های کوتاه شامل رباعی و دوبیتی و  بخش طنز تشکیل دادند. البته در بخش ویژه کلیپ از شعرخوانی‌ها از مشاوره محمدحسن محمودی کارشناس مسوول هنرهای تصویری حوزه هنری فارس بهره بردیم.
نفس برگزاری غیرحضوری و بهره‌مندی از فضای مجازی سبب کاهش بخش عمده‌ای از هزینه‌های جانبی و غیر تخصصی رویدادها می‌شود. نمی‌توان این روند را برای همه کارها انجام داد اما هرجا که این امر امکان پذیر باشد می‌توان با توجه به کاستن از هزینه‌ها این صرفه جویی را به حمایت از هنرمند سوق داد.


شایان ذکر است در پایان این رویداد برگزیدگان دو جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:


برگزیدگان پویش کتاب- نمایش ۲۰


مقام اول برای نمایش دا، صادق علیپور
مقام دوم سید محسن حسینی برای نمایش آن بیست و سه نفر
مقام سوم محمد میرزاپور، برای نمایش آن بیست و سه نفر


تقدیرها بدون الویت
آذر بهارلو، نمایش دا

سحر مصباح، دختر شینا

محدثه زارع، دا

کتایون محمدی، دا

لیلا یارمحمدی، دختر شینا

 

***


برگزیدگان مسابقه ادبی غیرحضوری «...که ایام غم نخواهد ماند!»


بخش طنز
مقام اول محمود برزین ( شعر ماسک را)
مقام دوم حمید رضا مولایی (شعر با ردیف کرونایی)
مقام سوم جواد فرجپور (آنکس که آفریده، هم ارض و هم سما را )

تقدیرها بدون اولویت

محمد جاوید (نرم نرمک میرسد)

جعفر رضا خوشدل ( شعر با ردیف یادش رفته )

هاجر جان نثار ( شعر شیرازی کرونا که اومه رابطمون پر از ترک شد )

محمد باقر خدامی ( مخمس )


بخش سروده‌های کوتاه


داوران اثری را به عنوان مقام اول و دوم اعلام نکردند
برگزیدگان سوم مشترکا خانم‌ها ساجده تقی‌زاده و سمیه تورجی


تقدیرها بدون اولویت

آقایان یاسین بهمنی

رادمهر موسوی

خانم مریم حقیقت

 

برگزیدگان بخش کلیپ از شعرخوانی

 

به صورت مشترک و بدون اولویت

نادیا و ملینا عزیزی

 هلنا شریفی

حمیدرضا مولایی

 

ارسال نظر