ادوارد مونک(Edvard Munch)

آسیب اثر «جیغ» جدی است؛ بازدیدکنندگان نفس نکشند!

دانشمندان کشف کردند که بازدم تنفس بازدیدکنندگان باعث آسیب جدی به اثر مشهور ادوارد مونک شده است
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد خبر :  ۱۱۰۰۲۶

به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری به نقل از artnet.news کوین جانسن، استاد دانشگاه آنتورپ، در خصوص اتفاق اخیر اثر مشهور ادوارد مونک گفت: «رطوبت ایجاد شده از تنفس مستقیم بازدیدکنندگان روی تابلو باعث از بین رفتن کلریدهای رنگ آن شده است.»

وی گفت: «تحقیقات در مورد وخامت وضعیت نقاشی از زمانی آغاز شد که متصدیان متوجه شدند قسمتهای زرد آسمان و بخشی از صورت تابلو شروع به سفید شدن کرده است. دانشمندان با بررسی آن متوجه شدند که مونک از زرد کادمیوم ناخالص استفاده کرده است که در شرایط هوایی مرطوب حالتی پژمرده و پوسته پوسته به خود می گیرد. اگرچه کارشناسان در ابتدا فکر می کردند که نقاشی به واسطه قرارگرفتن در معرض نور دچار مشکل شده، اما نهایتا متوجه اثر رطوبت ایجاد شده از تنفس روی آن شدند.

به همین منظور دانشمندان با تصویربرداری لومینسانس از قسمت های آسیب دیده و همین طور تجزیه و تحلیل قسمتی از رنگ زرد کادمیوم (بازمانده از رنگهای مونک) به این نتیجه رسیدند که مونک برای تولید رنگ مورد نظر، زرد کادمیوم را با کلراید ترکیب کرده است.»

در ادامه کوین جانسن توضیح داد: «نقاشی ها باید از رهگذر تنفس بازدیدکنندگان در امان بمانند به طوری که در معرض تنفس مستقیم نباشند؛ بنابراین باید آنها را در محفظه های شیشه ای قرارداد و یا اینکه فاصله گذاری قابل قبولی برای آنها تعریف کرد.»

 


جیغ / ادوارد مونک / رنگ و روغن روی بوم / 1910 / موزه مونک / اسلو

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر