دختری با گوشواره مروارید

یافته های شگفت آور محققان در مورد شاهکار معروف یوهانس ورمیر

یافته های شگفت آور محققان در مورد شاهکار معروف یوهانس ورمیر
مارتین گوسلینک، مدیر موزه Mauritshuis در بیانیه ای ویدئویی(با توجه به شرایط شیوع بیماری کوید 19) گفت: «ما هنوز متوجه نشده ایم که این دختر چه کسی است و آیا اصلا وجود خارجی داشته یا خیر، اما ما کمی به او نزدیک شده ایم.»
سه‌شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
کد خبر :  ۱۰۹۶۷۶

به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری به نقل از سایت artnetnews، محققان موزه مائریتشویس(Mauritshuis) واقع در شهر لاهه هلند پس از دو سال تحقیق در مورد شاهکار معروف یوهانس ورمیر(Johannes Vermeer)، "دختری با گوشواره مروارید"، به یافته های جدید و شگفت آوری رسیدند.

مارتین گوسلینک، مدیر موزه مائریتشویس در بیانیه ای ویدئویی (با توجه به شرایط شیوع بیماری کوید 19) گفت: «کشف این جزئیات که با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیستند، نشان می‌دهد دختری که در این تابلو به تصویر کشیده شده وجود خارجی داشته و ما را به کشف هویت او نزدیک می‌کند.»

محققان موزه به کمک اسکن فلورسانس اشعه ایکس و بررسی های میکروسکوپی پیشرفته ثابت کردند که ورمیر موهایی ریز در اطراف هر دو چشم نقاشی کرده است. همچنین آنان قادر به شناسایی منابع رنگدانه های مورد استفاده در نقاشی شدند؛ سفید سربی(از منطقه پیک دیستریکت در شمال انگلیس)، آبی- بنفش(از لاپیس در افغانستان) و قرمز شرابی(از حشراتی در مکزیک و آمریکای جنوبی) که به احتمال زیاد ورمیر در آن زمان به لطف تجارت پر رونق کالاهای جهانی توانسته این مواد را از مناطق دور دست در زادگاه خود خریداری کند.

یکی از محققان میگوید: «تعجب آور است که ورمیر چقدر از رنگ اولترا مارین با کیفیت بالا در روسری دختر استفاده کرده است! چراکه این رنگدانه آبی در قرن هفدهم از طلا با ارزش تر بود.»

در ادامه آنان متوجه شدند که برجستگی دوم بالای مروارید توسط ورمیر نقاشی نشده، بلکه در واقع تکه ای از رنگ بوده که روی بوم افتاده و به آن چسبیده است؛ و ضمنا هیچ آویزی به عنوان قلاب که گوشواره به آن وصل باشد وجود ندارد." در ۳۰۰ سال گذشته نبود مژه روی چشمان دختر جوان و خلا بی شکل موجود در پس زمینه تابلو، این فرضیه را به وجود آورده بود که دختر درون این تابلو یک مدل واقعی نبوده و ساخته ذهن نقاش است.

بررسی بیشتر نقاشی نشان می دهد که ورمیر ابتدا از خطوط سیاه برای ترسیم قبل از رنگ آمیزی صورت، ژاکت و یقه لباس دختر استفاده کرده است؛ و البته روسری آبی و گوشواره مروارید عناصر پایانی بودند که به بوم اضافه شدند و در پس زمینه تیره و مبهم بوم نیز پرده ای سبز وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

دختری با گوشواره مروارید / یوهانس ورمیر / 39 × 44 سانتیمتر / رنگ و روغن روی بوم / 1665

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر