به یاد گل‌آقا

به یاد گل‌آقا
یازدهم اردیبهشت ماه سالروز درگذشت کیومرث صابری فومنی
پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۶
کد خبر :  ۱۰۹۴۲۲

یازدهم اردیبهشت ماه سالروز درگذشت کیومرث صابری فومنی، گل‌آقای مردم ایران است. گل‌آقا تاثیر بسزایی بر طنز معاصر ایران گذاشت و بسیاری از طنزپردازان به طور مستقیم و غیر مستقیم در مکتب او آموختند. طنز عفیف و سالم از ویژگی‌های برجسته طنز گل‌آقایی است.

کیومرث صابری فومنی در سال 1320 در صومعه‌­سرای گیلان متولد شد و تحصیلات ابتدایی خود را در فومن به پایان رساند. در سال 1340 بعد از اخذ دیپلم ادبی در رشته­ علوم سیاسی دانشگاه تهران پذیرفته شد و در همان دوران اولین شعر طنز خود را در مجله توفیق به چاپ رساند. بعد از مدتی به تهران مهاجرت کرد و همکار ثابت مجله توفیق شد. در همان سال‌ها با محمد علی رجایی در «هنرستان صنعتی کارآموز» آشنا شد که این آشنایی به دوستی و همکاری در سال­های بعد می­‌انجامد. در سال 1357 مؤفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته ادبیات تطبیقی ­شد. بعد از انقلاب اسلامی نخست، مشاور فرهنگی رئیس­‌جمهور شهید رجایی و پس از آن مشاور فرهنگی رئیس­‌جمهور آیت الله خامنه­‌ای ­شد. صابری در سال 1362 از مشاغل رسمی کناره‌­گیری می­‌کند و سال بعد ستون طنزی را پایه­‌گذاری می­‌کند که یکی از محبوب‌ترین ستون­‌های طنز بعد از انقلاب اسلامی می‌­شود. در سال 1369 هفته­‌نامة گل‌­آقا را منتشر می­‌کند که عنوان پرفروش­‌ترین مجله طنز بعد از انقلاب را داشت. سال بعد ماهنامه و سالنامه گل‌­آقا را نیز منتشر می­‌کند. در سال 1378 هفته‌­نامه «بچه­‌ها... گل­‌آقا» را نیز منتشر می­‌کند و  «مؤسسة گل‌­آقا» را به­ عنوان «خانه طنز ایران» اعلام می‌­کند. کیومرث صابری فومنی 11 اردیبهشت سال 1383 درگذشت. روحش شاد و یادش گرامی باد.
مستند کوتاهی پس از درگذشت کیومرث صابری فومنی با حضور ابوالفضل زرویی نصرآباد توسط دفتر طنز حوزه هنری ساخته شد که می‌توانید آن‌را از این‌جا ببینید.

 

ارسال نظر