حرف جماعت شعرا خریدار بیشتری دارد

حرف جماعت شعرا خریدار بیشتری دارد
گفتگو با عبدالله مقدمی
پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۲
کد خبر :  ۱۰۹۴۱۷

 

عبدالله مقدمی، متولد سال ۱۳۵۹ و فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی است. وی سرایش شعر را از نوجوانی آغاز کرد و پس از مدتی پای طنزنویسی به آثارش باز شد. در طول دوره فعالیت ادبی‌اش با مطبوعات و رادیو همکاری داشته و تا کنون جوایز متعددی را در جشنواره‌های مختلف به خود اختصاص داده است از جمله:

جایزه اول طنز مکتوب در سال‌های ۸۵ و ۸۶

جایزه جشنواره مطبوعات در رشته طنز سال ۸۷

جایره عبید ۸۶ و  ...

همچنین مقدمی داوری تعدادی از جشنواره‌های ادبی و طنز را برعهده داشته است و تا کنون آثار متعددی از ایشان منتشر شده‌است که تعدادی از آن‌ها عبارتند از:

 باقی قضایا (نشر مروارید)

از اون لحاظ -دور دنیا با زیرشلواری- چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم (نشر قاف)

 گاز مجاز (نشر قدیانی)

 مادر ما زمین - به زبان آدم (نشر سوره مهر)

کله همایونی (نشر مدرسه)

 

پیشنهادها و توصیه‌های شما به عموم مردم برای بیماری کرونا چیست؟

 

خب راستش من تخصصی در مورد پیشنهادهای پزشکی ندارم. تنها تخصصم مربوط می‌شود به اینکه چطور به این مشکل و بیماری نگاهی شوخ‌طبعانه داشته باشیم. البته بحمدالله برخی مسئولین مربوطه با شیرین‌کاری‌های خودشان اجازه کم شدن سوژه خنده را به مردم نمی‌دهند. من فکر می‌کنم اگر برای مریض‌های کرونایی (که به امید خدا هر چه زودتر خوب می‌شوند) روزی سه بار سه تا از این مصاحبه‌ها پخش شود موثر باشد.

اما گذشته از شوخی، همانطور که پیشینیان ما گفته‌اند: احتیاط شرط عقل است. برای همین چه بهتر که رفت و آمدهای اضافه را قطع کنیم. مخصوصاً مراقب باشیم که -دور از جان- ناقل بیماری برای بزرگترهای خودمان نباشیم که خطر بیماری برای آنها بیشتر است.

 

پیشنهادهای شما برای ایام خانه‌نشینی چیست؟

 

جماعت اهل کتاب! جز پیشنهاد کتاب چه حرف دیگری می‌توانند داشته باشند؟ باز هم شکر خدا در این مقطع حساس، اتفاقاً کسی برای پیشنهاد خرمایه‌داران تره هم خرد نمی‌کند و حرف ما جماعت فقرا و شعرا خریدار بیشتری دارد. پس به همه عزیزان پیشنهاد می‌کنم در این مدت بروند سراغ مطالعه عمیق. هر چه عمیق‌تر بهتر!

در بخش شعر، پیشنهاد می‌کنم یک بار با توجه و دقت دیوان حافظ را بخوانیم. یک دور گلستان و بوستان هم واجب عینی است. در کنار دیگر آثار کلاسیک‌، مطالعه آثار شعرای بزرگ معاصر خیلی راهگشاست.

در باب طنز هم به صورت عمومی دو کتاب «قهوه قندپهلو» و «کبریت کم‌خطر» را پیشنهاد می‌کنم. اگر تاریخ دوست دارید اما از نثر و لحن خشک آن خسته می‌شوید، پیشنهاد می‌کنم آثار مرحوم ابراهیم باستانی پاریزی را بخوانید که هم فال است و هم تماشا.

 

اگر توصیۀ دیگری دارید بفرمایید.

 

چه توصیه‌ای بهتر از اینکه: مواظب خودتان باشید.

 

لطفا اگر آثاری با این موضوع دارید ارائه بفرمایید.

 

به صحرا ردپاها از تو بینم

تمام موج دریا از تو بینم

به هر جا بنگرم کوه و در و دشت

نشانی ای کرونا! از تو بینم

 

 

ویروس چه خوب است که از نا برود

این بی‌همه‌چیزِ بی‌سروپا برود

در خنده ما نهفته آنتی‌ویروس

ای دوست! بخند تا کرونا برود

 

 

با آرزوی سلامتی برای شما

دفتر طنز حوزه هنری

ارسال نظر