داور جشنواره بین‌المللی پیراسیکابا؛

بی‌تفاوتی مسئولین باعث سرخوردگی هنرمندان می‌شود

بی‌تفاوتی مسئولین باعث سرخوردگی هنرمندان می‌شود
طراح پوستر جشنواره بین‌المللی پیراسیکابا گفت: هنرمندان مستقل از طرف هیچ نهادی حمایت نمی‌شوند و به قول معروف توصیه شده نیستند، این بی‌توجهی باعث سرخوردگی آنها می‌شود درحالی که انگیزه و دلگرمی مهمترین عاملی است که یک هنرمند را می‌تواند به شکوفا شدن و فعالیت بیشتر وادارد.
شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
کد خبر :  ۱۰۹۲۴۵

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از ایرنا، صبا دارابیان هنرمند گرافیست که آگوست ۲۰۱۹ به عنوان داور جشنواره جهانی طنز و گرافیکی پیراسیکابا انتخاب و به برزیل دعوت شد، پوستر هجدهمین دوره رقابت‌های بخش کودک و نوجوان این جشنواره جهانی را طراحی کرد.

دارابیان در خصوص انتخاب شدنش به عنوان طراح پوستر این رویداد گفت: در همان سال که من و همسرم علیرضا پاکدل داوری این رویداد را به عهده داشتیم نمایشگاهی از آثار من نیز به نمایش درآمد و تصویرسازی‌های من مورد توجه مخاطبان کودک و نوجوان قرار گرفت؛ تا اینکه در دوره  بعدی جشنواره برای رقابت های بخش کودک‌و نوجوان، برگزارکنندگان جشنواره من را بعنوان طراح پوستر این دوره برگزیدند.

وی در تشریح مباحث تکنیکی این پوستر گفت: برای طراحی این‌ پوستر که بر پایه تصویرسازی است، چندین مولفه را در نظر گرفتم تا تصویری ارائه دهم که برای همه گروه های سنی کودک و نوجوانان جذاب باشد و به آنها نشان دهد هنر تا چه اندازه در زندگی واقعی تاثیر‌گذار است، بنابراین در رنگ آمیزی باید رنگ‌های شاد و درخشان استفاده می‌کردم تا با فرهنگ و سبک زندگی مردم برزیل هم‌خوانی داشته باشد.

 

 

این طراح  با اشاره به شخصیت این پوستر که یک دختر بچه شاد است گفت: در سفرم به برزیل دریافتم که مسئولان و متولیان فعالیت‌های فرهنگی و هنری تا چه اندازه به حضور زنان و دختران در رویدادهای فرهنگی و هنری اهمیت می‌دهند و با در نظر گرفتن موارد فوق دختر بچه‌ای را طراحی کردم که با قلمو و پالتش رنگ‌های درخشان را به شهر می‌پاشد و در آسمان شهرش یک رنگین کمان نورانی را با قلمو و رنگ‌هایش نقاشی کرده است.

این هنرمند در پاسخ به مصائب و مشکلات زیست هنری خود گفت: موانع بسیار زیادی در خصوص فعالیت و همچنین معاش هنرمندان ایرانی در جامعه و کشور ما وجود دارد، که از مهمترین این مشکلات باید به توجه ناکافی مسئولان فرهنگی و هنری به هنر و هنرمند اشاره کنم.

 

 

وی ادامه داد: هنرمندان مستقل از طرف هیچ نهادی حمایت نمی‌شوند و به قول معروف توصیه شده نیستند. به عنوان مثال من اولین بانوی تصویرگر ایرانی بودم که افتخار داوری در جشنواره بین‌المللی پیراسیکابا و برپایی نمایشگاه در این شهر را داشتم همچنین اولین طراح‌ برگزیده برای طراحی پوستر این رویداد بودم که متاسفانه هیچ جا بازتاب داده نشد و از طرف هیچ مسئول و نهاد و انجمنی مورد حمایت یا تقدیر قرار نگرفتم و این موضوع مطمئنا قبل از من برای هنرمندان دیگری اتفاق افتاده و من نیز آخرین کسی نیستم که شاهد چنین بی توجهی‌هایی هستم.

دارابیان افزود: به نظر من این بی‌تفاوتی باعث سرخوردگی هنرمندان می‌شود در حالی که  انگیزه و دلگرمی مهمترین عاملی است که یک هنرمند را می‌تواند به شکوفا شدن و فعالیت بیشتر وا دارد.

به امید روزی که هنر و هنرمند در جامعه و زندگی ما ایرانی‌ها که از دیرباز صاحب فرهنگ و هنر بوده ایم ، جایگاه واقعی‌اش را به دست بیاورد.

دارابیان در حوزه پژوهش وآموزش نقاشی و تصویرگری خلاقانه به کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند و پایان نامه دانشگاهی قابل استنادی را درباره  اهمیت هنر در دنیای کودکان و نوجوانان، ارائه کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر