طاهری: مؤلفه‌های هنر انقلاب شناسایی و در کتب دانشگاهی آورده شوند/ رجبی: دانشگاه‌ها منابع بسیار اندکی پیرامون هنر انقلاب دارند

طاهری: مؤلفه‌های هنر انقلاب شناسایی و در کتب دانشگاهی آورده شوند/ رجبی: دانشگاه‌ها منابع بسیار اندکی پیرامون هنر انقلاب دارند
غلامعلی طاهری نقاش و استاد دانشگاه گفت: پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی ایران، باید مؤلفه‌ها و شاخصه‌های هنر انقلاب جمهوری اسلامی ایران را بیابیم. اگر این مؤلفه‌ها را مؤثر در هنر معاصر کشور یافتیم، باید در کتب درسی و دانشگاهی آورده شوند.
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
کد خبر :  ۱۰۹۱۳۵

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، غلامعلی طاهری نقاش، استاد دانشگاه شاهد، الزهرا، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دارنده مدرک درجه یک فرهنگ و هنر است. وی یکی از هنرمندانی است که در سال‌های دفاع مقدس پرتره شهدای بسیاری را روی بوم ماندگار کرده و همچنان در هنر انقلاب کشور فعال است.

 

 

طاهری که در آیین آغاز پنجمین جشن هفته هنر انقلاب که فروردین سال گذشته برپا شد، مورد تقدیر قرار گرفت گفت: اصل برگزاری هفته هنر انقلاب کاری ارزنده و ضروری است که حتما باید انجام شود؛ چرا که در شلوغی فضای هنری کشور و جهان، جریان‌ها و طیف‌های مختلف هنری سعی در جهت‌دهی دلخواه خود به هنر دارند و به این شیوه ذهن هنرمندان جوان را مغشوش کرده‌اند. به این ترتیب، ارزش‌های هنر انقلاب در خطر فراموشی است. در نتیجه بی‌شک برپایی هفته هنر انقلاب می‌تواند به مانایی هنر انقلاب کمک شایانی کند.

این استاد برجسته هنرهای تجسمی کشور با تاکید بر اهمیت هفته هنر انقلاب ادامه داد: برپایی چنین برنامه‌هایی مثل هفته هنر انقلاب به آن جهت که ذهن‌ها را بار دیگر بیدار، روشن و توجهات را به خود جلب کند، خوب است. اما باید از برپایی برنامه‌های مناسبتی که صرفا به‌خاطر یک روز و یا ایام خاص صورت می‌گیرد به سوی فعالیت‌های زیربنایی و ماندگار حرکت کنیم. باید کاری کنیم تا در محتوای هنر معاصر کشور هویت انقلاب اسلامی ایران دیده شود.

طاهری افزود: پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی ایران باید مؤلفه‌ها و شاخصه‌های هنر انقلاب جمهوری اسلامی ایران را بیابیم. اگر این مؤلفه‌ها را مؤثر در هنر معاصر کشور یافتیم، باید در کتب درسی و دانشگاهی آورده شوند؛ چرا که باید دانشجوی هنر از این ویژگی‌ها، مبانی و مؤلفه‌ها در تولید آثار هنری خود بهره ببرد. این کار اقدامی بنیادی و فرهنگی است که شورای انقلاب فرهنگی از آن غافل شده است. با اینکه ما در کشور دانشکده، رشته و یا واحدهای درسی هنر انقلاب نداریم. پس باید با هوشمندی و دقت از دوره ابتدایی تا دوره دانشگاه به‌خصوص در دوره هنرستان و دانشگاه با جدیت هرچه بیشتر گروهی را موظف و مامور برای بررسی پایه‌ای و پژوهشی بنیادی در حوزه هنری انقلاب و استخراج نتایج آن کنیم. سپس نتایج به دست آمده را به مبانی هنر انقلاب تبدیل و تدوین کنیم تا در قالب کتاب‌های درسی در اختیار دانش‌آموزان و دانشجویان قرار گیرد. اگر این کار به‌درستی انجام شود می‌تواند بیانگر هویت جمهوری اسلامی ایران باشد و تا قرن‌ها بعد هنگام مطالعه تاریخ هنر ایران هویت جمهوری اسلامی را دریافت و درک کنیم.

وی در پایان با انتقاد از هنر انقلاب امروز کشور آن را بسیار پراکنده و نامرتب دانست و گفت: هنرهای پست‌مدرن، سبک‌ها و ایسم‌های گوناگون، آوانگارد، مفهومی و ریشه‌های غلط آبستره، هنر معاصر کشور را محاصره کرده‌اند و هیچ کمکی به ارتقا و پیشرفت آن نمی‌کنند. و اینکه سازمان‌هایی که تصمیم‌گیرنده هستند و توان جهت‌دهی به هنر معاصر کشور را دارند باید برای هویت‌مند کردن آن تلاش کنند.

 

رجبی: باید بین هنر انقلاب و هنر انقلاب اسلامی تفاوت قائل شویم

محمدعلی رجبی، عضو پیوسته و عضو گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر هم در مورد هنر انقلاب اسلامی به وظیفه هنرمندان متعهد و انقلابی در برابر جان‌فشانی پزشکان و پرستاران متعهد در برابر بیماری جهانی کرونا اشاره کرد و گفت: امروز پزشکان و پرستاران قهرمان در صف اول جهاد فی‌سبیل‌الله قرار گرفته‌اند که باید هنرمندان، جنبه‌های نهان زیبایی کردارشان را معرفی کنند، و این کمترین وظیفه هنرمندان در قبال جان‌فشانی و قرب به درگاه محبوب است.

وی در خصوص ویژگی‌های هنر انقلاب اسلامی اظهار داشت: ابتدا باید بین هنر انقلاب و هنر انقلاب اسلامی تفاوت قائل شویم؛ زیرا در دوران پس از پیروزی انقلاب‌ اسلامی نیز برخی از هنرمندان با تفکرات غیراسلامی، آثاری علیه استکبار و دفاع از منافع مردم پدید آوردند که اغلب با تفکرات انقلاب‌ اسلامی سازگاری نداشت اما این خود یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی، یعنی شعار آزادی بود.

عضو پیوسته فرهنگستان هنر به روند تاریخی این هنر اشاره و خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب اسلامی به جز یک‌سال قبل از پیروزی، آثاری دال بر انقلاب وجود نداشت، چون با سرکوب شدید رژیم ضد فرهنگی پهلوی روبه‌رو می‌شد، اما پس از قیام مردم مسلمان، عده‌ای توانستند آثاری، آنهم ملهم از شیوه‌ها و اندیشه‌های مارکسیستی ایجاد کنند. البته در کنار آنها هنرمندان مسلمان نیز در زمینه‌های تجسمی آثاری به وجود آوردند.

وی در همین زمینه تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سبب بازگشت به فطرت و اصالت‌ها، هنرهای اصیل ایرانی - اسلامی که با موازین انقلاب اسلامی نیز سازگاری داشت بیشتر رشد کرد که از آن جمله خوشنویسی، نگارگری و هنرهای سنتی بود.

رجبی درخصوص منابع آموزشی و پژوهشی با موضوع هنر انقلاب یادآور شد: متأسفانه در دانشگاه‌ها منابع بسیار اندکی پیرامون هنر انقلاب اسلامی وجود دارد و هیچگونه درسی با چنین مبحثی وجود ندارد و می‌بایست بیشتر به این امر پرداخت.

وی در پایان سخنان خود به وظیفه هنرمند متعهد انقلابی در دوره شیوع بیماری کرونا گفت: کرونا به ظاهر یک بیماری واگیر است که در سطح جهان شیوع یافته است. اما ضعف دولت‌های بزرگ با تمام امکاناتشان نشان‌دهنده به زانو درآمدن انسان مدرن و تمدن توخالی جدید است. رویکرد به دعا و توسل به درگاه ربوبی در سراسر جهان نویدبخش آینده‌ای روشن به سوی جوامعی دور از این گسیختگی و لاابالی‌گری است. اما در جمهوری اسلامی ایران که همواره هر پیش‌آمدی را تأویل به خواست خداوند نموده و ضمن عبرت از آن پیش‌آمد، گام دیگری به سوی معرفت‌الله برداشته است، این‌بار نیز در جامعه پزشکی تحولی معنوی و انقلابی روی داده است که سرمشق این جامعه در جهان خواهد بود. پزشکان و پرستاران قهرمان در صف اول این جهاد فی‌سبیل‌الله قرار گرفته‌اند، باید هنرمندان، جنبه‌های نهان زیبایی کردارشان را معرفی نمایند، و این کمترین وظیفه هنرمندان در قبال جان‌فشانی و قرب به درگاه محبوب است.

گفتنی است، ششمین هفته هنر انقلاب به‌منظور حفظ سلامت مخاطبان این روزها از طریق فضای مجازی و تلویزیون با علاقه‌مندان در ارتباط است. زمان برگزاری آیین معرفی چهره و رویداد هنر انقلاب سال ۹۸ نیز متعاقبا اطلاع‌رسانی می‌شود.

نرگس آبیار، سعید اسماعیلی، جواد افشار، وحید چاووش، امیر داسارگر، سید محمود رضوی، حسن روح‌الامین، وجیهه سامانی، مرتضی شعبانی، محمدصابر شیخ رضایی، غلامرضا صنعتگر، محسن عنایتی، محسن کاظمی، زهرا کاردانی و بهناز ضرابی‌زاده ۱۵ نامزد کسب عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ هستند.

همچنین رویداد شاخص هنر انقلاب در سال ۹۸ نیز از میان «نمایشگاه‌های بین‌المللی ترامپیسم، ملکه، پهباد و... به همت سید مسعود شجایی طباطبایی»، «تولید و پخش برنامه اقیانوس آرام به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه نوجوانانه»، «مجموعه فعالیت‌های جهادی و خیرخواهانه سردار مکی یازع و حبیب احمدزاده» و «پروژه عکس خلاقانه و این قهرمان، واقعی است در پیاده‌روی خیابان انقلاب با عکاسی زهرا استادزاده، مجتبی حیدری، علی دهقان، اشکان پردل و پوریا ترابی» انتخاب خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر