خواهی نرسد از کرونا بر تو زیانی

خواهی نرسد از کرونا بر تو زیانی
گفتگو با همایون علیدوستی
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۴
کد خبر :  ۱۰۹۰۴۰

 

همایون علیدوستی از شاعران و طنزپردزان خوب کشور است. وی در سال ۱۳۴۵ در شهر کیان از توابع شهرکرد به دنیا آمد. آشنایی او با شعر از دوران دبیرستان آغاز شد و مسیر زندگی او را تغییر داد. مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه علامه طباطبایی گرفته‌است و در حال حاضر، علاوه بر تدریس در مراکز آموزش عالی، در شورای شهر کیان عضویت دارد. او همچنین سابقۀ همکاری با حوزۀ هنری، صدا و سیما و ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه خود دارد. از آثار او می‌توان به «اشک فانوس»، «شب‌های بی‌ستاره»، «فصلی به رنگ عشق» و «در آستان جانان» اشاره کرد.

 

  • پیشنهاد و توصیه‌ شما به عموم مردم در خصوص بیماری کرونا چیست؟

 

پیشنهاد و توصیه من این است که مردم ضمن حفظ آرامش خود نکات بهداشتی و توصیه‌های پزشکان را جدی بگیرند.

کرونا با هیچ‌کس شوخی ندارد. این مهمان ناخوانده چونان شغاد به مصاف رستم  آمده است و از پشت خنجر  می‌زند. باید با تعقل و خردمندی  پشت این  دشمنِ سلامت را به خاک برسانیم  و دماغ نداشته‌اش را به خاک  بمالیم.

این شرایط جدیدی است که در کشور و دنیای امروز پیش آمده است. مردم باید هم آگاهی بدهند و هم با قطع زنجیره‌های سرایت، این بیماری مهیب را غافلگیر کنند.  قبل از آن‌ که غافلگیر شوند.

متاسفانه در این عرصه که عرصه امتحان الهی هم هست. عده‌ای از خدا بی‌خبر و زالو صفت با احتکار ماسک و لوازم بهداشتی چهره نامیمون خود را به مردم نشان دادند و ثابت کردند که از انسانیت فقط نامی را به یدک  می‌کشند و به زودی در گرداب قهر الهی گرفتار خواهند شد.

 

  • پیشنهاد شما برای ایام خانه‌نشینی و قرنطینه چیست؟

 

تلاقی این روزها با روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروز  فرصتی را پیش آورده‌است تا سر و سامانی  به کارهای خانه بدهیم. در کنار فرزندان طرحی نو بیندازیم. کتابی  را مطالعه کنیم. فیلمی را تماشا و آن را نقد کنیم. بازی‌های قدیمی و خانگی را تجربه کنیم. با تلفن از فامیل و بستگان احوال پرسی کنیم و خلاصه آن  که این تهدید ناخواسته را به فرصتی ارزنده و سازنده تبدیل کنیم.

 

  • چه کتاب‌هایی را برای مطالعه در ایام خانه نشینی پیشنهاد می‌کنید؟

 

از جمله کتابهایی که در این ایام می‌توان خواند؛ کتاب‌های طنز معاصر است که از جمله  آنها  کتاب‌های  عمران صلاحی، منوچهر احترامی، ناصر فیض، سعید بیابانکی است.

 

  • لطفا اگر اثری با این موضوع دارید ارائه بفرمایید.

 

خواهی نرسد از کرونا بر تو زیانی

باید  نروی جایی  و در خانه بمانی 

شرط است که در خانه  نشینی و دمادم 

هر پشه‌ای آمد به سراغت بپرانی 

از بهر سلامت اگرت اهل محله 

یک ظرف پر از آش دهندت نستانی 

یادت نرود گر که به چیزی زده‌ای دست 

آن دست به چشمان و دهانت نرسانی 

با جان خودت شوخی و بازی نکن ای دوست 

کن گوش به پندی که دهندت خودمانی 

این میکروب ولگرد به هر کوچه و بازار 

رحمی نکند هیچ به هر پیر و جوانی 

امسال بزن جان پدر قید سفر را 

چون نیست در این کار به غیر از نگرانی 

     

دفتر طنز حوزه هنری

ارسال نظر