به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از فارس، اسماعیل عباسی؛ مترجم و مدرس عکاسی، موفق شدن یک جشنواره در جامعه هنری را نیازمند رعایت فاکتورهای بسیاری دانست و گفت: اگر میبینیم که عکاسان فراخوان بعضی جشنوارهها را از ماهها قبل دنبال میکنند، به خاطر ماندگاری و حضور افرادی متخصص در رأس اجرایی آن است. تداوم یک جشنواره و شکل اجرایی صحیح و هدفگذاری و انتخاب داورانی متناسب با جایگاه جشنواره و ... میتواند به مهم شدن یک جشنواره کمک کند.
وی جشنوارههایی که با موضوع عامتری برگزار میشوند را در جذب طیف وسیعی از مخاطبان تأثیرگذار دانست و گفت: در طول سال جشنوارههای بی شماری برگزار میشود که خیلی از آنها بعد از برگزاری اختتامیه فراموش میشوند. کاری که به نظرم میتواند یک جشنواره را برجسته کند و آن را در نظر مردم و و هنرمندان مهم جلوه دهد، این است که بعد از اختتامیه چه کارهایی را باید برای نمایش آثار و حمایت از هنرمندان انجام دهیم.
عباسی اذعان کرد: یک ایراد بزرگی که بعضاً به بعضی جشنوارهها وارد است این که شکل تبلیغی و رزومهگونه برای مدیران دستگاههای اجرایی دارد که باید این رویکرد جای خود را به رویکرد حمایتی از هنر تغییر دهد.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: به نظرم جشنوارهها باید بعد از پایان نمایشگاه بررسی شوند که حاصل این جشنواره و مسابقه چقدر موفق بوده است و چه کارهایی را میتوان برای دورههای آتی آن انجام داد تا متفاوت تر و مؤثرتر از دورۀ پیشین خود باشد.
این داور جشنوارههای مختلف عکاسی، سپس به برپایی نخستین مسابقه عکس کار ایران اشاره کرده و موفقیت آن را نیازمند، واکاوی آن بعد از اختتامیه دانست و ادامه داد: به نظرم مسابقه عکس کار باید بعد از نمایشگاه پایانی خود جلسهای را ترتیب دهد که در آن با حضور داوران و عکاسان برگزیده در خصوص انتخاب عکسها و حذف آثاری که مورد تأئید قرار نگرفتند، بحث شود و حتماً باید این کارها در اولویت برگزارکنندگان قرار بگیرد. اگر مشاغل؛ رویکرد محوری مسابقه را تشکیل میدهد باید در این جلسه مشخص شود که چه تفکر و نگاهی را در میان مخاطبان ایجاد کرده است و چقدر عکاسان در نمایش مشاغل و ابعاد وجودی آنها موفق عمل کردهاند و برای دورههای آتی چه نگاهی مد نظر برگزار کننده قرار دارد.
عباسی در خصوص اهمیت موضوع کار این طور بیان داشت: خیلی از عکاسان کشور در طول فعالیت کاری خود به موضوع کار توجه داشتند، حتی این مهم در میان عکاسان خارج هم مورد توجه بوده است به طوری که «سباستیائو سالگادو» عکاس مشهور جهان هم در کارهای خود عکسهای زیادی را با نگاه به کار کارگر به تصویر کشیده است. نگاهی احترام گونه و با هدف که در تولید این پروژه ها مد نظر قرار گرفته اند و در عکسهای او میتوان به تحولی که کارگران در اقتصاد یک کشور دارند، اشاره کرد.
وی ادامه داد: به نظرم عکاسان کشور هم باید در برخورد با موضوع کار سعی کنند تا ماهیت وجودی آن را به تصویر بکشند و تمام جوانب و زوایای آن را برای مخاطبان که به تماشای آثار آنها مینشینند بازگو کنند و این مهم جز با کارکردن بر روی مجموعه عکس محقق نمیشود.
این مدرس باسابقه عکاسی، تعریف پروژه عکاسی را راهکاری مؤثر در تولید عکسهایی ارزشمند نسبت به موضوع اشتغال عنوان کرد و ادامه داد: به نظرم نمایش سختی کار بعضی مشاغل و یا حس و حال کارگر و نقش وی در اجتماع در قالب مجموعه عکس به مراتب بهتر میتواند تأثیر خودش را بر جامعه بگذارد تا این که بخواهیم با تک عکس به دنبال نمایش موضوعات برویم. شاید تک عکس لحظه خاصی را به تصویر در آورد اما تفکر و جنبه روایت گونه ندارد و نمیتواند مخاطب را با ابعاد وجودی موضوع آشنا سازد.
عباسی تصریح کرد: عکاسان ما روایت بلد نیستند و در بیشتر مجموعه عکسهایی که داوری کردم فقط فرم و اصل موضوع مورد هدف قرار داده شده است و چیستی و عمق موضوع کمتر مورد توجه عکاس قرار گرفته است. به زعم بنده برای شناخت موضوع کار و آن شغل مد نظر باید با افرادی که در آن حوزه اشتغال دارند، زندگی کرد و به آن شغل از تمام زوایا نگاه کرد تا بتوان جنبههای ناشناخته آن را به تصویر کشید.
این نویسنده کتابهای عکاسی، مسئله داوری در جشنوارهها را همواره دغدغه شرکتکنندهها دانست که نسبت به آن گلایه دارند و در این خصوص گفت: بهتر است انتخاب داوران به گونهای باشد که آن داور حتما نسبت به موضوع مد نظر اشراف کامل داشته باشد تا مثلا با دیدن تصویر تحت تأثیر قرار نگیرد و دست به انتخاب آثار بر مبنای احساس خود نزدند.
این استاد دانشگاه، خوانا بودن فراخوان و تعریف درست از اشتغال را در هدایت عکاسان نسبت به اهداف برگزار کننده مفید خواند و اظهار داشت: نوشتار فراخوان باید صریح و در عین حال شفاف بیان شود و مواردی که مد نظر برگزار کننده است حتما باید عاری از هر گونه پیچیدگی بیان شود تا عکاس مستقیم به سراغ آن موضوعات برود. به نظرم در موضوع اشتغال خیلی از شغلها را داریم که روز به روز در جامعه ما کم رنگ میشوند و این جشنواره میتواند فرصتی باشد تا با گردآوری عکسهایی در رابطه با آن شغل آرشیو خوبی را برای برگزار کننده و تاریخ کشور فراهم آورد.
گفتنی است آخرین مهلت ارسال آثار به مسابقه بینالمللی عکس کار ایران، اول خردادماه ۱۳۹۹ است. هنرمندان برای اطلاع دقیق از قوانین شرکت، ثبتنام و ارسال عکس میتوانند به پایگاه اینترنتی مسابقه به نشانی www.jobcenter.ir/festival مراجعه کنند.