گربه شور نکنیم

گربه شور نکنیم
گفتگو با محسن فراهانی
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
کد خبر :  ۱۰۸۸۵۱

 

محسن فراهانی اصالتاً متعلق به فراهان استان مرکزی است. در خرم‌آباد متولد و در همدان بزرگ شده است و در تهران زندگی می‌کند. هرچند که او در دانشگاه ارتباطات با گرایش روابط عمومی خوانده‌است اما بسیار کم‌حرف و خجالتی است. نشر قاف از محسن فراهانی کتاب «پاپاراتزی» را منتشر کرده است که ماجرای یک خبرنگار را روایت می‌کند که به زبان طنز به سوژه‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و ورزشی و فرهنگی می‌پردازد. 

 

پیشنهادها و توصیه‌های شما به عموم مردم برای بیماری کرونا

 

این روزها خب همه می‌دانند و همه می‌گویند که دست‌ها را باید شست. جور دیگر باید شست. یعنی اگر تا امروز گربه‌شور می‌کردیم حالا باید حسابی با آب و صابون دست‌های خود را بشوییم طوری که همه نقاط دست پاک و پاکیزه شود. از آن‌سو توصیه‌ای که از سوی کارشناسان می‌شود این است که  به پول دست نزنیم، به چشم و دهان و بینی خود و دیگران دست نزنیم، به دستگیره در دست نزنیم و خانه بمانیم. به دکمه‌های آسانسور و خودپرداز دست نزنیم. به نازل پمپ بنزین دست نزنیم. فقط مجازیم به الکل دست بزنیم. به امید روزی که شاعر میکروفون را به دست بگیرد و بگوید: حالا همگی دست دست دست...

منتهی باید مراقب باشیم که از محلول‌های ضدعفونی کننده به درستی استفاده کنیم. شاید ترکیب وایتکس و آب بتواند جایگزین خوبی برای الکل در جهت ضدعفونی کردن سطوح باشد اما بی‌شک سایر توانایی‌های الکل را نخواهد داشت. از آن سو باید بدانیم که سفر کردن در این شرایط به ضرر خودمان و مردم کشورمان است. پس باید بپذیریم این‌بار واقعاً گردشگری از خانه خود ما شروع می‌شود. از سوی دیگر یکی از راه‌های جلوگیری از ابتلا به کرونا قرنطینه خانگی است. ما مدام از دولت‌مردان انتقاد می‌کنیم چرا فلان‌جا را قرنطینه نکردند درحالی که خودمان می‌رویم مترو تا کمی دل‌مان وا شود. در حالی که نمی‌دانیم در این شرایط تنها چیزی که وا می‌شود راه ورود ویروس به بدن ما است.

 

چگونه در چنین شرایطی می‌توان هم احتیاط و مراقبت ویژه کرد و هم امیدوار بود؟

 

انسان به امید زنده است و ما تحت هیچ شرایطی نباید خود را ببازیم و امیدمان را از دست بدهیم. ما باید به یاد بیاوریم روزگاری در این مملکت مردمانی زندگی می‌کردند که چالش‌های بزرگتری را از سر گذرانده‌اند. مثلاً در دوره‌ای مردم هیچ سلاحی به جز آتش در برابر طاعون نداشتند اما این بیماری از این کشور رخت بربست. کرونا هم همنیطور است ما باید در خانه بمانیم، اصول بهداشتی را رعایت کنیم و اطمینان داشته باشیم که کرونا هیچ کاری با ما نمی‌تواند بکند. اینطور با قطع زنجیر شیوع ویروس می‌توان امیدوار بود که کرونا خیلی خیلی زود نابود می‌شود و نیازی به خوردن و مردن با الکل و وایتکس نیست.

 

 پیشنهادهای شما برای ایام خانه‌نشینی و قرنطینه

 

خب قطعاً از هرکس که بپرسید می‌گوید کتاب خواندن و فیلم دیدن. حتماً بهترین کار همین است اما چند خرده کاری دیگر هم هست که می‌توان انجام داد. مثل گوش کردن به موسیقی. مرتب کردن کتابخانه شخصی به ترتیب موضوع یا رنگ جلد که به پرده‌هایمان هم بیاید. مرتب کردن فایل‌های لپ‌تاپ خانگی. تلاش برای هک کردن وای‌فای همسایه. تماس صوتی و تصویری با دوستان، اقوام و آشنایان و یادآوری طلبی که از آن‌ها دارید یا کتابی که از شما به امانت گرفتند. درست کردن غذاهای دوست‌داشتنی که قبلاً فرصت نمی‌کردید. از پنجره به بیرون نگاه کردن و مثل سریال‌ها قهوه گرم خوردن. انجام بازی‌های فراموش شده‌ای مانند اسم فامیل، نقطه خط، گل یا پوچ در کنار بازی‌های چوبی و کاغذی مثل شطرنج و منچ و مارپله و انواع دیگر آن.

 

چه کتاب‌هایی را برای مطالعه در ایام خانه نشینی پیشنهاد می‌کنید؟

 

اجازه بدهید در این روزها که همه کتاب معرفی می‌کنند برای خواندن، من نویسنده معرفی کنم. نویسنده‌هایی که مجموعه آثار ارزشمندی برای مطالعه دارند. مثلاً: اگر به داستان علاقه دارید نادر ابراهیمی و آنتوان چخوف. اگر به طنز علاقه دارید ابوالفضل زرویی نصرآباد و عمران صلاحی و مهرداد صدقی و ایرج پزشکزاد. اگر به فوتبال علاقه دارید حمیدرضا صدر. اگر به شعر علاقه دارید؛ فاضل نظری و حمیدرضا برقعی و ناصر فیض و اسماعیل امینی و...

 

 لطفا اگر آثاری با این موضوع دارید ارائه بفرمایید.

 

متن طنزی که در پایگاه خبری گلونی منتشر شد:

 

مصرف الکل برای نابودی کرونا جان چند نفر را گرفت و دیگر پس نداد

 

پایگاه خبری گلونی محسن فراهانی: بخش مسمومین بیمارستان لقمان تهران گفت: در چند روز اخیر افرادی با تصور نابودی کرونا اقدام به شرب ترکیبات الکلی کرده‌اند و متاسفانه طی همین چند روز اخیر شاهد چند مورد مرگ ناشی از مسمومیت با متانول بودیم.

 

مصرف الکل برای نابودی کرونا

 

واقعاً ما ایرانی‌ها مرزهای خوددرمانی و خودمتخصص‌پنداری را جابجا کردیم. یعنی در قرن ۲۱ که انسان‌ها به طور زنده و تصویری با هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر صحبت می‌کنند، کسی پیدا شده که الکل خورده تا کرونا را بکشد؟ یعنی از اثرات منفی و مضرات خوردن الکل آگاه نبودند؟ آیا نمی‌دانستند متانول می‌تواند آدم را بکشد؟ آیا نمی‌دانستند مصرف الکل روی عملکرد مغز تاثیرات منفی می‌گذارد؟ آیا از قدرت تخریب الکل اطلاع نداشتند؟ این الکل سنگ را آب می‌کند چه برسد به یک وجب معده که به بادی بند است.

از خدا که پنهان نیست، از شما چه پنهان تلویزیون و ضبط و پخش را با الکل ضدعفونی کردم. چشم‌تان روز بد نبیند، تلویزیون را روشن کردن و ناگهان دیدم اخبار می‌گوید « من بنده آن دمم که ساقی گوید    یک جام دگر بگیر و من نتوانم»  

خلاصه که ای کاش قبل از مصرف هر ماده و موادی در مورد آن ماده چند جمله اطلاعات کسب کنیم. هرچند که حتماً می‌دانید منظورمان از کسب اطلاعات کسب اطلاعات از منابع معتبر است نه کانال تلگرامی.

اما در این مورد یک نکته را هم نباید فراموش کنیم که رفتار و عملکرد برخی باعث سلب اعتماد مردم نسبت به منابع معتبر شده‌است و حالا هرچقدر می‌گویند الکل نخورید ضرر دارد مردم باور نمی‌کنند. به‌ویژه حتما باید دقت کرد که سودجویان متانول را به جای اتانول به آدم قالب نکنند. مصرف اندکی متانول کافی است که آدمی برای همیشه بمیرد.

ارسال نظر