فرانتس مارک: اسبهایی که با منظره هماهنگ می شوند

فرانتس مارک: اسبهایی که با منظره هماهنگ می شوند
"فرانتس مارک" نقاش و گراورساز آلمانی و از افراد کلیدی جنبش اکسپرسیونیسم آلمان بود.
سه‌شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
کد خبر :  ۱۰۸۸۱۴

"فرانتس مارک" (Franz Marc)، در ابتداری کار، کمتر از کاندینسکیِ همکارش در سوارکار آبی، انتزاعی بود. او حس می کرد معنویت واقعی را می توان با بازگشت به طبیعت و بدویت به دست آورد؛ بنابراین حیوانات را ترسیم می کرد. چون به عقیده او، آن ها نمادی از معصومیت هستند که جامعه آن را خدشه دار نکرده است.

"فرانتس مارک" نقاش و گراورساز آلمانی و از افراد کلیدی جنبش اکسپرسیونیسم آلمان بود. "مارک" یکی از بنیان‌گذاران ژورنال هنری سوارکار آبی در سال ۱۹۱۱ بود که بعدها گروه هنرمندان مرتبط با آن نیز به همین نام  (Der Blaue Reiter) نامیده شدند.

ترکیب رنگ فووها به خصوص "دُرَن" و "ولامینگ" به "مارک" نشان داد که رنگ می تواند فارغ از شی باشد. به سخن دیگر، یک هنرمند مجبور نیست از رنگ های طبیعی استفاده کند. "مارک" ترسیم اسب های مشهورش، روباه بنفش و گاو زرد روشن را آغاز کرد.

 

اسبی که خواب می بیند/آبرنگ/ 46.3 در 39.4 سانتی متر/ 1913/ موزه گوگنهایم

 

"اسبی که خواب می بیند" پلی است بین آثار واقع گرایانه تر او مثل "گاو زرد" و "اسب های کوچک آبی" و کار آبستره ی بعدی او.

در"اسبی که خواب می بیند"، عناصر تجسمی (واقع گرا) از عناصر انتزاعی (آبستره) مهم تر یا کم اهمیت تر نیستند. "مارک" هر دو را کاملا هم تراز می کند. او برای هم تراز کردن اسب های تجسمی با دایره ها، استوانه ها و مثلث های آبستره اطراف آن ها، اسب ها را به صورت واحدهای هندسی ساده مجسم می کند.

 

گاو زرد/ رنگ و روغن/1.89 در 1.4 متر/1911/ موزه گوگنهایم

 

عناصر آبستره و تجسمی به مسایل هندسی شباهت دارند؛ اما این مسایل تنها از طریق تخیل حل می شوند؛ برای مثال، تکه های سفال شکسته سبز و قرمز به اسب بزرگ نفوذ می کنند، بدون این که اسب را مجروح کنند. آیا تکه سفال ها فقط «موضوعاتی ساخته و پرداخته ی رویا هستند؟» رمز و راز،  نقاشی شما را به خواب اسب می برد تا به خواب شما تبدیل شود.

تعدادی ازآثار این هنرمند را در گالری ببینید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر