آدم باشیم و در خانه بمانیم

آدم باشیم و در خانه بمانیم
گفتگو با روح‌الله احمدی(بلبل)
دوشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
کد خبر :  ۱۰۸۷۷۴

 

 

روح‌الله احمدی متولد 1368 است. شاعر، نویسنده، طنزپرداز، نوازندۀ سازدهنی و کوهنورد است. در کل خیلی فعال است و شاید خانه‌نشینی در این روزها برایش خیلی سخت باشد. او که سال‌ها در مجلات رشد مسئول صفحات طنز بوده است، در رسانه‌های مختلف طنز نوشته و اجرا کرده است، به هنرجویان نواختن سازدهنی را آموزش داده است، علاوه بر خودش، دیگران را هم به کوه و طبیعت برده است، حالا در خانه نشسته است. پس شاید خوب باشد که دربارۀ شرایط این روزها و قرنطینۀ خانگی با او صحبت کنیم.

 

پیشنهادها و توصیه‌های شما به عموم مردم برای بیماری کرونا چیست؟

 

من در زمینۀ بیماری و این چیزها تخصص ندارم که بتوانم پیشنهاد و توصیه‌ای داشته باشم اما شاید بهترین توصیه‌ام به مردم این است که به توصیه‌های افراد متخصص گوش بدهند. فعلاً که همه می‌گویند در خانه بمانیم. پس ما هم گوش می‌دهیم. به جز عصر روزی در اواسط اسفند ماه که برای ضبط برنامۀ «در حلقۀ رندان» آمده بودم، باقی روزهای قبل و بعدش را در خانه نشسته‌ام. باید سعی کنیم که خودمان، عزیزانمان، اطرافیانمان و تمام مردم را دوست داشته باشیم و با ماندن در خانه مراعات همه را بکنیم. به قول خودمانی‌اش باید آدم باشیم.

 

چگونه در چنین شرایطی می‌توان هم احتیاط و مراقبت ویژه کرد و هم امیدوار بود؟

 

کاری که خودم انجام داده‌ام را می‌گویم. هم موضوع را جدی گرفته‌ام و مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهم، هم گاهی اوقات دایورتش می‌کنم. یعنی نه ساده‌انگاری می‌کنم، نه سخت‌گیری. من همیشه به نظافتم اهمیت می‌دادم. مثلاً 5 بار در هفته دوش می‌گرفتم. هنوز هم 5 بار در هفته دوش می‌گیرم. ایدۀ اولیۀ خیلی از طنزهایم هم زیر دوش به ذهنم رسیده است. نمی‌دانم دلیلش چیست ولی زیر دوش بیشتر شکوفا می‌شوم. چون این روزها در خانه هستم و فضای خانه را به اندازۀ کافی تمیز کرده‌ایم، نیازی به سخت‌گیری بیشتر ندارم. مثل همیشه زندگی می‌کنم. فقط سعی می‌کنم کمتر دستم را به صورتم بزنم و اگر خواستم این کار را انجام بدهم یا مثلاً غذا بخورم، قبلش دست و صورتم را می‌شویم. گیرِ زیادی دادن هم خودمان را اذیت می‌کند، هم اطرافیانمان را. اصلاً دایورت کردن یکی از روش‌های خیلی مؤثر در امور روزانۀ من است.

 

 

پیشنهادهای شما برای ایام خانه‌نشینی و قرنطینه چیست؟

 

این روزها که در خانه نشسته‌ام، کارهایم بیشتر است. در واقع هم کارهای جاری همین روزهایم را انجام می‌دهم، هم به کارهای عقب‌افتاده‌ام می‌رسم. این روزها کلی طنز نوشته‌ام و نوشته‌های قبلی‌ام را ادیت کرده‌ام تا آمادۀ چاپ بشوند. نوشته‌هایی را به دیگران قول داده بودم و در قبالشان تعهد داشتم. آن‌ها را هم تکمیل کردم و فرستادم. سه چهار روز در هفته ورزش سنگین کردم. برای دانش‌آموزانی که در تعطیلی هستند، محتوای آموزشی، فرهنگی، هنری، ورزشی و... آماده کردم و فرستادم. سایت شخصی خودم (بلبل‌زبونی) را کوبیدم و از نو ساختم. کلی فیلم و انیمیشن دیدم، کلی مطالعه کردم و کلی ساز زدم.

فکر کنم کسانی که بتوانند ساز بزنند، این روزها را راحت‌تر بگذرانند. موسیقی در هر شرایطی می‌تواند همراه ما باشد. انیمیشن دیدن را هم دوست دارم و خیلی وقت‌ها کودکِ درونم به بزرگسالِ بیرونم غلبه می‌کند. حسابی هم ورزش می‌کنم که بعد از بهتر شدن شرایط، آمادگی بدنم برای کوهنوردی از دست نرفته باشد.

پس می‌توانم از بین کارهای خودم پیشنهاداتی بدهم. ورزش کنید. کتاب بخوانید. موسیقی گوش کنید. فیلم و انیمیشن ببینید. اگر مثل من کارهای عقب‌افتاده‌ای هم دارید، می‌توانید آن‌ها را انجام بدهید.

 

چه کتاب‌هایی را برای مطالعه در ایام خانه‌نشینی پیشنهاد می‌کنید؟

 

پیشنهاد دادن کتاب مثل پیشنهادهای قبلی راحت نیست. چون خیلی به سلیقۀ آدم مربوط می‌شود. مثلاً خودم خیلی اهل خواندن رمان نیستم، در صورتی که رمان از خواندنی‌ترین کتاب‌ها پیش مردم است. هر کس می‌تواند سعی کند در زمینه‌هایی که دوست دارد، کتاب‌های خوبی بخواند. گاهی هم می‌شود زمینه‌های جدید را امتحان کرد. از بین طنزپردازان می‌توانم به آثار زنده‌یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد اشاره کنم که هم زیاد است و هم در زمینه‌های مختلف. از شعر و نثر بگیرید تا مقاله و یادداشت و...

راستی برای کسانی که نمی‌توانند مدت زیادی کتاب بخوانند یا چشم‌هایشان اذیت می‌شود، کتاب‌های صوتی هم گزینه‌های خوبی هستند. خیلی از کتاب‌ها را خوانده‌اند و شما می‌توانید آن را خیلی راحت بشنوید.

 

به عنوان کلام پایانی اگر توصیۀ دیگری دارید بفرمایید.

 

توصیۀ دیگری ندارم. از عزیزانی که بخشی از وقتشان را به خواندن صحبت‌های من اختصاص دادند ممنونم. این هم خودش راهی است دیگر! یعنی می‌شود در اینترنت چرخید و کلی مطلب خواند. البته حرف‌های من خیلی مهم نبودند. شما سعی کنید صحبت‌های مفیدتری برای خواندن پیدا کنید. امیدوارم همه تلاش کنیم که هرچه زودتر شرایط بهتر شود و فعالیت‌هایمان به روال عادی برگردد. شاید از شنبه همه چیز عادی شد. ما هم امیدواریم!

 

 

با آرزوی سلامتی و سپاس از شما

 

دفتر طنز حوزه هنری

 

ارسال نظر