امیرحسین آقامیری با حضور در نمایشگاه «آسمان‌نگاره‌ها»؛

رسالت هنر تعالی روح است/ نگارگری تنها هنر اسلامی است

رسالت هنر تعالی روح است/ نگارگری تنها هنر اسلامی است
آقامیری هنرمند نگارگر که با آثار خود در نمایشگاه «آسمان‌نگاره‌ها» حضور دارد معتقد است:‌ رسالت هنر تعالی روح و رسیدن به کمال است که باید با تصاویر و آثار هنری به مخاطب نشان داده شود.
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
کد خبر :  ۱۰۳۶۰۲

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، امیرحسین آقامیری متولد ۱۳۵۰ از تهران، فارغ‌التحصیل لیسانس رشته نقاشی از دانشگاه سوره است که با شرکت در جشنواره‌ها و رقابت‌های هنری ملی و بین‌المللی در بخش نگارگری و تذهیب موفق به کسب بیش‌ از ده رتبه نخست شده است. با نگاهی به کارنامه هنری آقامیری، تا کنون، خلق بیش از ۹۰ اثر نگارگری به چشم می‌خورد که ۴۷ اثر آن الهام گرفته از موضوعات قرآنی است؛ از جمله ویژگی‌های آثار وی می‌توان به تلفیق هنرهای نگارگری و تذهیب همراه با بهره‌گیری از آیات قرآنی اشاره کرد. آقامیری که با برخی از آثار خود در نمایشگاه نگارگری «آسمان‌نگاره‌ها» حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری در مورد آثار خود در این نمایشگاه گفت: ۴ اثر را به طور شخصی ارائه کردم و ۱ اثر هم از موزه قرآن به حوزه هنری انتقال داده‌ام. از میان این آثار «معراج» نام اثری است که از موزه قرآن به حوزه هنری منتقل شده است. تمام مراحل معراج پیامبر و اتفاقات این مسیر را در این اثر نشان داده‌ام که خلق آن در سال ۱۳۷۶ به پایان رسید. همچنین تابلو نگارگری «شهید» متعلق به سال ۱۳۷۸ که برگرفته از سوره «عادیات» است که خداوند به «سم ستوران» قسم می‌خورد و آن را گواه می‌گیرد.

 

 

آقامیری افزود: از دیگر آثار بنده در این نمایشگاه «رزق و روزی» است. این اثر از آیه ۱۴ سوره «نحل» گرفته شده و داستان رزق و روزی بشر را بیان می‌کند، در سال ۱۳۸۴ خلق شده است. تابلوی دیگر «اصحاب فیل» نام دارد که تلفیقی از نگارگری، تذهیب و تشعیر است و داستان حمله سپاه ابرهه به کعبه را نشان می‌دهد. ویژگی این اثر استفاده از طرح‌های اسلیمی است که خلق آن در سال ۱۳۸۶ به پایان رسید.

وی ادامه داد: آخرین تابلو نگارگری بنده در این نمایشگاه «سعی» نام دارد. این اثر، حجاجی را که سعی می‌کنند هفت بار بین دو کوه صفا و مروه اعمال حج خود را به جا بیاورند، نشان داده‌ام. خلق این اثر سال ۱۳۹۴ به پایان رسید.

آقامیری با تاکید بر تاثیر نمایشگاه نگارگری بر مخاطب و ارائه ارزش‌های والای انسانی گفت: بی‌شک نمایشگاه بر مخاطبان و کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، تاثیرگذار است؛ به خصوص برای کسانی که در این زمینه به فعالیت مشغول و یا تحت آموزش هستند راهگشا و راهبردی است. هنگامی که ماحصل زحمات تعدادی هنرمند در برابر دید افراد قرار می‌گیرد، به مراتب تاثیر بیشتری از کلاس‌های آموزشی دارد. خروجی کار، در نمایشگاه دیده می‌شود و در این صورت است که تاثیر آن در جامعه مشهود خواهد بود. رسالت هنر، تعالی روح است.

این هنرمند، جامعه هدف هنر نگارگری را عموم مردم دانست و افزود: ما برای عموم مردم اثر خلق می‌کنیم. همانطور که گفتم؛ رسالت هنر تعالی روح و رسیدن به کمال است. این کمالات باید با تصاویر و آثار هنری به مخاطب نشان داده شود. هر کسی به فراخور آگاهی و اطلاعاتی که دارد از اثر لذت می‌برد و تاثیر می‌گیرد. یکی از علت‌های انتخاب آثار قرآنی این بود که بتوانم موضوعات قرآنی را با تصویر، به تفسیر بکشم.

آقامیری در خصوص استفاده از هنر نگارگری در فضای عمومی مثل طراحی لباس، کیف یا دیوار گفت: هنر ما، هنر عرفانی است؛ اگر در جایگاه خود مثل نمایشگاه‌ها و کتاب‌ها ارائه شود، تاثیرگذار خواهد بود. استفاده از این هنر بر روی لباس در شأن هنر ما نیست و کارایی ندارد. اگر برخی آثار به صورت دیوارنگاره‌هایی در شهر نشان داده شود، باعث شناخت بیشتر هنر بومی، که ریشه در عرفان و فرهنگ اسلامی دارد، خواهد شد. تنها هنر اسلامی، نگارگری ما است که خیلی از هنرها مانند تذهیب از دل آن بیرون آمده است. نگارگری ما ایرانی-اسلامی است.

وی با اشاره به اهمیت برپایی چنین نمایشگاه‌هایی افزود: در سال‌های اخیر هنر غرب با وارد کردن هجمه‌هایی به هنر بومی سعی در نابودی آن دارد و تنها به هنرهای مدرن بها می‌دهد. البته کار ارزشی هیچ‌وقت از بین نمی‌رود، اما باید در مقابل این جریان ایستاد و مقاومت کرد. با معرفی بیشتر این هنر و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد که در سال‌های اخیر به شدت کم شده، جای تقدیر و تشکر از حوزه هنری وجود دارد که قدمی برای معرفی این هنر عرفانی-ایرانی-اسلامی برداشته است.

آقامیری در مورد آموزش هنر نگارگری از پایه در مدارس و مقاطع مختلف گفت: این هنر تخصصی است. بهتر است افراد در ابتدا با نقاشی عمومی آشنا شده و بعد وارد حوزه نگارگری شوند. گذراندن مراحل عمومی در این حوزه الزامی است؛ در غیر این صورت عمل غیرمنطقی انجام شده است.

لازم به ذکر است؛ نمایشگاه نگارگری «آسمان‌نگاره‌ها» تا ۴ اسفندماه در گالری ابوالفضل عالی و گالری شماره ۲ خانه عکاسان حوزه هنری دایر است.

گفتنی است، نشست‌های تخصصی نمایشگاه نگارگری «آسمان‌نگاره‌ها» با محوریت «مبانی حکمی و معنوی نگارگری»، «زن و نگارگری»، «نگارگری در بوته نقد و نظر» و «نگارگری و سایر هنرها» در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۷ و ۲۸ بهمن‌ماه در ۴ پنل با ۱۶ سخنران در فرهنگستان هنر برگزار خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر