از ورود عکاسی به ایران تا آسیب شناسی محصولات آن

از ورود عکاسی به ایران تا آسیب شناسی محصولات آن
کتاب «آشنایی با محصولات عکاسی پایه شیشه‌ای تاریخی (آسیب شناسی و فناوری ساخت)» به قلم سحر نوحی که از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی چاپ شده است، به مباحث پیرامون این هنر از آسیب شناسی محصولات تا نحوه و زمان ورود به ایران می‌پردازد.
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
کد خبر :  ۱۰۳۵۷۹

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کتاب آشنایی با محصولات عکاسی پایه شیشه ای تاریخی (آسیب شناسی و فناوری ساخت) به قلم سحر نوحی و با همکاری زهرا اسدیان و ویراستاری علمی منیژه هادیان دهکردی توسط مرکز معرفی فرهنگی این پژوهشگاه چاپ و منتشر شد.

این کتاب در چهار بخش به گردآوری اطلاعات پایه و تکمیلی در خصوص انواع محصولات عکاسی پایه شیشه‌ای با بررسی و ارایه نمونه‌هایی از آثار متعلق به آلبوم خانه کاخ گلستان و صرفا مطالعه مواد بکار رفته در عکس‌ها، انواع آسیب‌ها، روش‌های شناسایی و شرایط بهینه نگهداری آن‌ها پرداخته است.

در پیش گفتار این کتاب آمده است:

با گذشت بیش از یک قرن و نیم از اختراع عکاسی همچنان عکس، یکی از اسناد مهم در زمینه بازیابی و دستیابی به تصویری از فرهنگ و تمدن گذشته است.محصولات این هنر، که در بستر نگاه عینی به جهان شکل گرفته است به دلیل همبستگی بی بدیلش به واقعیت، جز گویاترین و روشن‌ترین میراث فرهنگی هر کشور و قومی بشمار می رود...

در این کتاب در مورد شروع هنر عکاسی و ورود آن به ایران چنین گفته شده است:

هنر عکاسی که در اروپا پا به عرصه ظهور گذاشت، در اندک زمانی مرزهای جغرافیایی را درنوردید و به اقصی نقاط جهان از جمله ایران راه یافت. این فن و هنر یکی از نشانه‌های دوران تجدد بود که در دوره قاجار، با اختلاف تاریخی ناچیزی از اروپا، در ایران ظهور و در معرفی این دوره نقش بسیار مهمی ایفا کرد. عکاسی در ایران از دهه ۱۲۵۰ هجری قمری آغاز شد و این هنر در دوران ناصری به اوج شکوفایی خود رسید...

موضوع مورد بحث این کتاب بیشتر شناخت مواد بکار رفته، تکنیک ساخت، آسیب‌شناسی و فن‌شناسی این دسته از آثار است و نویسنده در آن سعی کرده تا با تکیه بر تخصص خود به بررسی علمی این محصولات هنری بپردازد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر